hvordan vet jeg om veggen er bærende eller ikke?
jeg har et hus med trestamme, utenom i kjøkken/vaskerom, der er alt i "sten"
taket til disse 2 rommene er i betong, for overetasjen er kun over disse rommene & de har betongplate.
det finnes en lang vegg, med 3 vinduer & 2 balkongdører, denne veggen har en seksjon på midten som virker å være en søyle, da det er hardere å bore der.
på samme sted, men midt i rommet, finnes en søyle, også den er like hard.
den andre langveggen er innover huset & er helt dekket, foruten på midten der trappehuset er
det finnes nå 3 kortvegger (en vegg skiller jo kjøkken fra vaskerom) alle disse virker å være i lettbetongblokker eller noe lignende, kan disse være bærende? hadde tenkt å flytte litt åpninger i disse veggene
hvordan finner jeg ut hva jeg kan gjøre uten å sette inn bjelker
jeg har et hus med trestamme, utenom i kjøkken/vaskerom, der er alt i "sten"
taket til disse 2 rommene er i betong, for overetasjen er kun over disse rommene & de har betongplate.
det finnes en lang vegg, med 3 vinduer & 2 balkongdører, denne veggen har en seksjon på midten som virker å være en søyle, da det er hardere å bore der.
på samme sted, men midt i rommet, finnes en søyle, også den er like hard.
den andre langveggen er innover huset & er helt dekket, foruten på midten der trappehuset er
det finnes nå 3 kortvegger (en vegg skiller jo kjøkken fra vaskerom) alle disse virker å være i lettbetongblokker eller noe lignende, kan disse være bærende? hadde tenkt å flytte litt åpninger i disse veggene
hvordan finner jeg ut hva jeg kan gjøre uten å sette inn bjelker
Egentlig er dette et umulig spørsmål å svare på uten å se på stedet, men hvis du legger ut en tegning / skisse av huset her på forumet, kan du sikkert få kvalifiserte gjetninger iallfall.... Det er mulig å trekke noen konklusjoner fra spennvidder osv.
Har du sjekket kommunens bygningsarkiv om de har tegninger på huset ditt? Noen ganger har man flaks, og bygningsrådet har gjort jobben sin!
Ellers anbefaler jeg at du kontakter en bygningsingeniør / konstruktør som kommer ut og ser på huset.
/Ingeniøren
Har du sjekket kommunens bygningsarkiv om de har tegninger på huset ditt? Noen ganger har man flaks, og bygningsrådet har gjort jobben sin!
Ellers anbefaler jeg at du kontakter en bygningsingeniør / konstruktør som kommer ut og ser på huset.
/Ingeniøren
Et dumt spørsmål... Om man har tegningen på huset, fremgår det på noen måte at en vegg er bærende, noen form for markering altså, eller må man være nettopp bygningsingeniør for å forstå hvilke vegger som bærer?
Ikke i det hele tatt et dumt spørsmål!
På arkitektens tegning over huset fremgår det ikke hvilke vegger som er bærende, men om du har en ren konstruksjonstegning pleier bare de bærende og stabiliserende veggene å være med. På eldre tegninger er det veldig varierende hvordan bærende vegger er markert - men ut fra tidsalder på huset, bygningstype og spennvidder kan man finne ut mye!
/Ingeniøren
På arkitektens tegning over huset fremgår det ikke hvilke vegger som er bærende, men om du har en ren konstruksjonstegning pleier bare de bærende og stabiliserende veggene å være med. På eldre tegninger er det veldig varierende hvordan bærende vegger er markert - men ut fra tidsalder på huset, bygningstype og spennvidder kan man finne ut mye!
/Ingeniøren
Jeg har disse dårlige bildene liggende på datamaskinen, legger dem ut så lenge (jeg har jo husets tegninger også, men de er heller ikke bra)

dette bildet viser overetasjen
den tomme ruten nederst er taket på stuen & har ingenting med konstruksjonen for overetasjen å gjøre!
den venstre veggen som har 3 balkongdører, er bærende & den høyre veggen som trappehuset bryter er også bærende.
mellom disse veggene står det pupilt takstoler.
gulvet på denne etasjen er en 20 cm tykk betongplate, som deretter har en fin fyllning på ca 5 cm (her imellom er blant annet vvs støpt inn.)

dette bildet viser overetasjen
den tomme ruten nederst er taket på stuen & har ingenting med konstruksjonen for overetasjen å gjøre!
den venstre veggen som har 3 balkongdører, er bærende & den høyre veggen som trappehuset bryter er også bærende.
mellom disse veggene står det pupilt takstoler.
gulvet på denne etasjen er en 20 cm tykk betongplate, som deretter har en fin fyllning på ca 5 cm (her imellom er blant annet vvs støpt inn.)

kontor/kjellerstue, gang, TV-rom & garasje er en halv etasje lavere enn overetasjen.
Garasjens høyre & venstre vegg er bærende, det samme gjelder kjellerstuens høyre & venstre vegg. Separate pupilt takstoler over kjellerstuen & så en ny runde med pupilt takstoler over garasjen. Utenfra bidrar overetasjen & "mellometasjens" takstoler til et enhetlig tak, som skråner fra overetasjen til garasjen.
Stuen har sine bærende vegger på venstre & høyre side, her er det lange pupilt takstoler, en limtredrager hjelper de lange takstolene å holde seg oppe på midten (den går fra spiseplassens venstre vegg & loddrett rett ned, krysser også stuen).
Den stiplede linjen vi ser øverst til venstre er overetasjen som henger utenfor, høyest oppe henger et rom utenfor, men til venstre er det bare balkongen som er utenfor.
Rett under overetasjen har vi altså Vaskerom, kjøkken & spiseplass. Under ordet kjøkken er det en benk tegnet, den høyre delen av "benken" har en liten rektangel, dette er en søyle, som hjelper å bære opp "overetasjen". Antakeligvis er det en lik søyle inne i ytterveggen rett horisontalt mot venstre.
Det jeg vil gjøre er å flytte døråpningen mellom vaskerom & kjøkken, fra plasseringen i høyrekanten, til å sitte lengst til venstre i samme vegg.
Jeg vil også forstørre dørhullet mellom spiseplass & stue, hullet skal være fra den posisjonen det har i dag, men gå nesten helt frem til ytterveggen på venstre side.
bilder utefra.

her ser vi TV-rommets vinduer
til høyre vises garasjen
teglveggen til venstre er stuen & man skimter en trevegg til venstre, det er overetasjen

lengst til venstre er garasjen.
lengst til høyre stikker stuen ut

her ser vi TV-rommets vinduer
til høyre vises garasjen
teglveggen til venstre er stuen & man skimter en trevegg til venstre, det er overetasjen

lengst til venstre er garasjen.
lengst til høyre stikker stuen ut
Som jeg ser på tegningene dine kan jeg ikke se noen problemer med å flytte døråpningen mellom vaskerom og kjøkken. Denne veggen er jo ikke bærende. Og skulle den være det ville det ikke spille noen rolle. I ditt tilfelle. Avhengig av takstolenes posisjon.
Men veggen mellom spisestue og stue er bærende til 99%. (ifølge det jeg kan se på tegninger og bildene.) Men klart det går an å gjøre åpningen større, Du/Dere må rett og slett bare veksle av veggen.
Og ja det er til stor hjelp at man er bygningsingeniør.
Men veggen mellom spisestue og stue er bærende til 99%. (ifølge det jeg kan se på tegninger og bildene.) Men klart det går an å gjøre åpningen større, Du/Dere må rett og slett bare veksle av veggen.
Og ja det er til stor hjelp at man er bygningsingeniør.
Hva har du for bjelkelag over vaskerommet da?
Om en vegg er bærende går den rett gjennom hele huset både i høyden som i lengden. Din vegg mellom vaskerom og kjøkken følger ikke hele veien opp til takbjelkene eller gjør den det. Det ser ikke slik ut på dine tegninger. Jeg antok helt at du hadde trebjelkelag i huset eller er det ikke slik?
alt er tre, bortsett fra den delen av huset vi nå diskuterer. gulvet i andre etasje (taket over vaskerom, kjøkken & spiseplass) er 20 cm betong
det er ikke noe undertak i første etasje & i andre etasje ligger plastmattene rett på betongen.
du har rett i at vaskerommets vegg ikke går helt opp, men det kanskje trengs mange vegger for å bære den tunge betongplaten ???
de vegger som går helt opp til taket er jo bare de lange veggene, venstre & høyre på skissen.
ja, den veggen mellom spiseplass & stue går jo selvsagt hele veien, men betongplaten klarer seg jo uten bærende vegg under der overhenget er, så jeg blir tvilende til at man kan si at den er bærende, bare fordi veggen fortsetter.
det er ikke noe undertak i første etasje & i andre etasje ligger plastmattene rett på betongen.
du har rett i at vaskerommets vegg ikke går helt opp, men det kanskje trengs mange vegger for å bære den tunge betongplaten ???
de vegger som går helt opp til taket er jo bare de lange veggene, venstre & høyre på skissen.
ja, den veggen mellom spiseplass & stue går jo selvsagt hele veien, men betongplaten klarer seg jo uten bærende vegg under der overhenget er, så jeg blir tvilende til at man kan si at den er bærende, bare fordi veggen fortsetter.
Byggaren skrev:Jeg vil tippe (med 99,9% sannsynlighet) at veggen mellom vaskerom og kjøkken er bærende for btg.platen. Selv om den bærende delen av underkantsarmaturen ligger på det korte, altså fra ytterveggen og inn til den parallelle veggen med trappehuset, så blir det vel lange fordelingsjern i underkant. Man pleier ikke å ønske så lange fordelingsjern fordi btg. veier en del og nedbøyning i platen blir deretter.
Kan du ikke gå opp til kommunekontoret og ta med deg eiendomsbetegnelsen? Spør da etter dokumentene på huset ditt. Finnes det blant dem (ofte på mikrofilm) en kopi av armeringstegningen i dekke, så be om å få en kopi av den eller en skannet fil å publisere her. Da er det mulig å definitivt besvare spørsmålet ditt.
Uansett bør det ikke spille noen større rolle om du flytter døråpningen, men det kan kreves en bjelke over døren tilsvarende den som antagelig allerede finnes over den nåværende.
![]()
Jeg var på kommunekontoret for noen år siden & ba om alt de hadde om mitt hus, noe som virket vanskelig.
Jeg bor i et kvartal med lignende hus, men det er bare 4 til av dem som er noenlunde identiske med mitt, så de tegningene jeg fikk, stemmer ikke 100 & jeg fikk definitivt ikke alle.
Har en nabo som har flere tegninger enn meg, kan sjekke om han har noe på betongplaten.
Om jeg nå skal flytte døren til vaskerommet, & veggen er bærende. I mitt lille hode så høres det ut som om jeg likevel kan ta opp døråpningen uten å sette en bjelke?
Det er vel likevel midtre delen av veggen som skal holde oppe betongplaten så den ikke svikter, omtrent som søylen lenger borte.
Søylen sitter jo omtrent i midten av betongplaten, så den "nedre" delen klarer seg uten den der ekstra bæringen, til og med vaskeromsveggen hjelper den øvre delen med & da mangler jo likevel nedre delen bæring der trappen er.
Det er vel likevel midtre delen av veggen som skal holde oppe betongplaten så den ikke svikter, omtrent som søylen lenger borte.
Søylen sitter jo omtrent i midten av betongplaten, så den "nedre" delen klarer seg uten den der ekstra bæringen, til og med vaskeromsveggen hjelper den øvre delen med & da mangler jo likevel nedre delen bæring der trappen er.
dette huset er jo minst sagt merkelig bygd 
døren i vaskerommet, er en skyvedør, som går inn i veggen.
så fra dørhullet & til enden til venstre er det en trevegg, som ikke ser ut til å være det minste bærende. Over døren er det også tre (gipspanel) & det høres hult ut.
men som jeg forstår av det dere hittil har beskrevet, så kan betongplaten i alle fall være laget for å bære, men ikke ved denne døren, eller?
jeg skal lete fram tegninger.
døren i vaskerommet, er en skyvedør, som går inn i veggen.
så fra dørhullet & til enden til venstre er det en trevegg, som ikke ser ut til å være det minste bærende. Over døren er det også tre (gipspanel) & det høres hult ut.
men som jeg forstår av det dere hittil har beskrevet, så kan betongplaten i alle fall være laget for å bære, men ikke ved denne døren, eller?
jeg skal lete fram tegninger.
Klikk her for å svare