Har du tegninger så kan en begynnelse være å legge dem opp her så kanskje du får et godt svar.

• Liker
JBR55 og 1 annen
  • Laddar…
Hei, her kommer bilder. Det er veggen mellom kjøkken og stue.

• Vegg mellom kjøkken og stue med to oransje piler som peker mot taket og skap. Veggen har åpne trelister til venstre.
  • Vegg mellom kjøkken og stue, med et kjøkkenskap og mikrobølgeovn på kjøkkensiden, samt en TV og bord på den andre siden.
  • Plantegning som viser veggen mellom kjøkken og stue, merket med en oransje pil.
Tror ikke at jeg har sektionsritning men takstolatna kan jeg prøve å ta bilde av. Laster opp bildet av loftsetasjen også om det kan hjelpe litt.

• Plantegning av loftsetasje med allrom, to soverom, WC, dusj og klosett. Målangivelser og plasseringer av dører og vegger er markert.
Den veggen er nesten garantert bærende.

13th Marine 13th Marine skrev:
Den veggen er nesten garantert bærende.
Hvorfor synes du det?

Du har overetasjen, uten veggen vil det svaie friskt når du går der oppe

1.5-plans for det første, med ganske stor spennvidde, tror det er vanskelig med selvbærende takstoler for det.

Deretter har du en vegg som går tvers gjennom hele huset langs midten. Den avskillende spaljén ved spiseplassen er i så fall også bærende.

BirgitS
Selv om den ser ganske tynn ut. Hvor tykk er den og er det samme tykkelse på alle andre vegger?
Er det en bjelke over åpningen mellom hallen og stuen?
Når ble huset bygget?

Det kan være lurt å kontakte kommunen og høre om de har flere tegninger og byggeinstruksjoner.

• Liker
Rayray
  • Laddar…
Veggen er helt sikkert bærende. Åpningene er avvekslet med bjelker. Det framgår av de prikk-stiplede linjene.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
J JBR55 skrev:
Hei, om jeg vil finne ut om veggen er bærende eller ikke, hvem skal jeg spørre? Hvor mye kan det koste? Bor nord for Stockholm
Hei, fikk en til tegning

• Bygningsskisse med snitt av en konstruksjon, viser mål og takvinkel på 38 grader. Øvre venstre hjørne har en liten planløsning med fire soner.
J JBR55 skrev:
Hei, fikk en til tegning
Men nå lurer jeg på om den veggen som jeg satte pilen ved, om det er den som jeg funderer på. Er det ikke den mellom kjøkkenet og badet? Gud, jeg føler at jeg må hente noen hit :thinking:

Beste svar

Nei det er ikke den veggen. Derimot viser seksjonstegningen at hjertemuren, den langsgående veggen midt i huset, er bærende. Bunnplaten har en forsterkning omtrent på midten for å kunne ta opp større laster.

• Liker
BirgitS og 1 annen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Nei, det er ikke den veggen. Derimot viser snitt-tegningen at hjerteveggen, den langsgående veggen midt i huset, er bærende. Bunnplaten har en forsterkning omtrent på midten for å kunne ta opp større laster.
Takk så mye!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.