Bor i et 1,5 plans Sjödalshus bygget i 1999 i Huddinge kommune (Stockholm). Vi vurderer å ta ned innervegger og åpne opp mellom kjøkken og stue. Før vi begynner å planlegge dette, trenger jeg å finne ut om noen av veggene jeg vil ta ned, er bærende.

Bildet jeg tok innefra viser hvordan det ser ut inne i huset. Det går en tykk "bjelke" gjennom hele huset som jeg antar må støttes opp et sted på kjøkkenveggen som skal bort?

Takknemlig for hjelp!

• Plantegning som viser layout av et 1,5-plans Sjödalshus fra 1999. Viser stue, kjøkken, soverom, og markerte veggseksjoner vurdert for bæring.
  • Plantegning av et hus med detaljerte beskrivelser av bærende og ikke-bærende vegger, samt konstruksjonsdetaljer for tak og vegger.
  • Tegning av et 1,5-etasjes hus i seksjon med skråtak i 38° vinkel. Viser høyde på 2400 mm og 2300 mm innvendig.
  • Stue med peis, speil og to ballonger. En markert vegg foreslås fjernet, og kjøkken med kjøleskap er synlig i bakgrunnen.
Sist redigert:
Veggen mellom kjøkken og spiserom er bærende og må i så fall erstattes med en bjelke. Ettersom det allerede finnes en slik bjelke mellom stuen og inngangsområdet (synes som prikkede linjer på plantegningen) er det ikke helt ukomplisert. Man må først finne ut hvordan denne bjelken er lagt opp. Noen form for stolpe er sikkert nødvendig.

Takk for svar. Jeg glemte å nevne at vi allerede fra starten antok at vi trenger å ha en stolpe et sted imellom. Men den blå symbolet som jeg har markert på bildet nedenfor, er det ikke en stolpe? Om jeg googler symbolet så får jeg det til "betongpelare" (knappast av betong i trehuset men)

• Plantegning av hus med blått innringet symbol som antas være "betongpelare", i nærheten av stue og kjøkken.
  • Diagram med fire rektangulære symboler hvor to av dem har et kryss, en har en diagonal linje, og en er tom. Tittel: "Betongpæl".
Det pleier å være symbolet for en sjakt, kanskje en ventilasjonskanal. Jeg tolker tegningen som at kanalen fortsetter i taket fram til soverommet. Bjelken i åpningen til stuen kan hvile enten på søyler i hver ende eller på de veggene som finnes i dens forlengelse. Dette må klargjøres. Veggen mellom spisestue og stue virker også stabiliserende. Med dette underlaget går det ikke å si nøyaktig hvordan ombyggingen hensiktsmessig skal skje.

• Liker
antto77
  • Laddar…
OK, blir å åpne opp vegg og innertak i spisestuen for å se hvordan det ligger til med andre ord.

J justusandersson skrev:
Det pleier å være symbolet for en sjakt, kanskje en ventilasjonskanal. Jeg tolker tegningen som at kanalen fortsetter i taket frem til soverommet. Bjelken i åpningen til stuen kan hvile enten på søyler i hver ende eller på de veggene som finnes i dens forlengelse. Dette må klargjøres. Veggen mellom spisestue og stue ser også ut til å være stabiliserende. Med dette grunnlaget er det ikke mulig å si nøyaktig hvordan ombyggingen helst bør skje.
Nå har det blitt litt mer klart med veggen. Det viste seg at vår nabo har gjort akkurat det samme i sitt identiske hus :)

Bjelken i åpningen til stuen hviler på egne søyler. Det gjelder altså å få på plass en egen bjelke å støtte opp med når veggen rives. Også den med egne søyler. Lengden på bjelken vil være ca. 390cm. Kan man med denne informasjonen si hvordan bjelken skal dimensjoneres?

Siden dette er et søknadspliktig tiltak tenkte jeg å prøve å få inn en søknad så snart som mulig. I tillegg til plantegning og kontrollplan antar jeg at kommunen vil ha en konstruksjonstegning. Er dette noe håndverkeren, jeg ennå ikke har valgt, kan forsyne meg med, eller trenger man å ta inn en konstruktør eller lignende?

Er det noen på forumet som er kvalifisert for å lage en konstruksjonstegning på dette? Selvfølgelig mot kompensasjon. Jeg så at du @justusandersson er pensjonert arkitekt, er du interessert i å hjelpe til?

Mvh
Andreas

Beste svar

For å kinna recka på passende dimensjoner trengs en målsatt planløsning og en tilsvarende seksjonsløsning. Håndverkere har normalt ikke den kompetansen som kreves for en konstruksjonsberegning, selv om de sikkert er flinke til å gjette riktig. Selv har jeg ikke mulighet til å gjøre noe utover generelle råd på forumet. Det er bra om den som skal regne på det kan se huset på stedet.

• Liker
antto77
  • Laddar…
BirgitS
Andreas, jeg har sendt deg en PM.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.