Hei! Jeg har en vegg jeg planlegger å ta ned for å åpne opp planløsningen litt.
Det gjelder et to-etasjes hus fra 1968 der veggen som skal ned er i øverste etasje. Stenderne står direkte på mellomdekka som er betong. Det ser også ut som stenderne fortsetter opp mot takstolen.
Jeg vurderer den som bærende, men vil gjerne få en second opinion fra dere eksperter! Se bilder av planløsning og konstruksjon av taket.

Takk på forhånd!
 
  • Bygningstegning med markert vegg på øvre etasje i et toetasjes hus, regnet som bærende med tilknytning til takstol og betongdekke.
  • Planskisse av et toetasjes hus fra 1968, viser takstoler og veggplasseringer i rødt. Søk om vurdering om veggen er bærende.
Hei og velkommen til Byggahus forum!

Svaret på ditt spørsmål finnes sikkert i tegningene. Dessverre er det for dårlig oppløsning på de vedlagte filene til at jeg kan lese ut det jeg vil.
 
J justusandersson skrev:
Hei og velkommen til Byggahus forum!

Svaret på ditt spørsmål finnes sannsynligvis i tegningene. Dessverre er oppløsningen på de vedlagte filene for dårlig til at jeg kan lese ut det jeg vil.
Hei! Tusen takk og takk for svar! Forsøker å laste opp de filene jeg har hvis du har lyst til å se nærmere på det. Vet dog ikke om det er mye bedre oppløsning på de..
Takplan
https://drive.google.com/file/d/1dfo2TEuWzNjlO7NMlMzvE3VAoLcyuT7r/view?usp=drivesdk
K-tegning mellomgulv og vegger
https://drive.google.com/file/d/10J3L6-ZL974XitZBrJsXHteb4KKA0CZw/view?usp=drivesdk
Seksjon
https://drive.google.com/file/d/133WK9PUvQFdNjksKRxyoUMOgmC9mtGq6/view?usp=drivesdk
 
Sist redigert:
Den var litt bedre men ikke perfekt. Min tolkning av tegningene er at takstolene har samme retning som de veggene du vil rive, hvilket i så fall ikke er noe problem. Men det er litt tåkete for å føles bra. Du har ikke noe utendørsbilde av takfoten?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.