Plantegning av et hus med markeringer og mål mellom rom som kjøkken, stue og spisestue. Håndskrevne notater og dimensjoner kan sees på bildet.
Vi har kjøpt et hus og som så mange andre så skal vi også renovere kjøkkenet!
Vi får ikke tilgang til tegninger mer enn disse før 5. april.
Men for at vi i det minste skal kunne planlegge litt så lurer jeg på om noen kan si om veggen mellom kjøkken og spisestue er bærende. Vi skulle ønske å kunne ta bort "de 3 små snuttene" hvorav den 3. snutten skal bare halve tas bort som er mot stuen.

Fra gavl til dit vi vil ta bort er det 398cm..

Håper noen kan i det minste gi litt tips og ideer.

Mvh Madelene

Ser jo ut som en hjertevegg men det går ikke si mer av de tegningene.

• Liker
Stensson11
  • Laddar…
pdov
Dere kan ikke spørre selgerne etter tegningene tidligere?
Kommunen skal ha byggetegninger som dere kan be om å få utlevert. Blant dem skal det finnes en seksjon hvor man kan se om det er en bærende hjertvegg.

• Liker
Madjoh
  • Laddar…
Tegningen som sådan er verdiløs fordi det er en meglertakst. Jeg er likevel ganske sikker på at det er en bærende vegg. Det er et relativt nybygd hus med 1,5 etasjer, alt annet ville overraske meg. For en nøyaktig beregning kreves det en korrekt seksjonstegning, blant annet for å kunne vurdere konstruksjonen av takstolene og hvordan taklastene føres ned til grunnen. Det minste dere trenger er en 4 meter lang limtredrager med dimensjonene 90x360. Antakelig trengs det også to søyler av limtre med målene 90x90. Om det kreves en enda kraftigere drager går altså ikke å si på dette stadiet. 90x360-drageren kan erstattes av en drager med dimensjonene 165x270 f.eks. om dere vil få ned høyden. Jeg antar at det var denne typen informasjon dere trengte?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.