Holder på og skisser litt på ombygging av mitt sokkelplan i et hus bygget i 1948 helt i betong/lettbetong (med betongdekke). Min tanke som fremgår på vedlagte tegninger er å rive en gammel matkeller for å på den måten kunne lage et større soverom med egen utgang til tomten. Den gamle ovnen er tidligere byttet ut mot bergvarme, så kullrommet blir da i stedet et kleskammer (i tillegg kommer innredning av nytt bad/badstue/relax, men det ligger utenfor nåværende betraktning).
Min overveielse er hvorvidt den veggen jeg planlegger å rive har noen form for bærende funksjon. At den ikke er en av de hovedsakelig bærende veggene ser jeg som selvfølgelig dels pga dens plassering i huset, at den ikke er gjennomgående opp til øvre plan og at den kun er markert som en 10 cm vegg på tegningen (der hjørnevegger er markert som 15-20 cm). Spørsmålet er dog om den kan tjene en funksjon i å bære opp gulvet/dekket i stuen på øvre plan?
Jeg har da en tanke om å i stedet forsterke neste vegg (den mot nåværende kullrom/blivende kleskammer) i stedet for å bygge en avveksling midt i det forstørrede soverommet. Er det en tenkbar løsning eller skinner min uvitenhet gjennom?
Om det likevel må til en avveksling, er det noen som våger seg på å ha en mening om hvor kraftig denne trenger å være gitt at den "bare" bærer gulvet i stuen? Jeg vil selvfølgelig at det skal bygge så lite som mulig, siden takhøyden der nede bare er ca 2,20. Antar at det er stål som gjelder, men ville i så fall en søyle i det nye soverommet gjøre at jeg kan bruke en mindre grov avvekslingsbjelke?
For tydelighetens skyld: mønet går vannrett og takstolene ligger altså loddrett gjennom vedlagt tegning.
Vil legge til at jeg selvfølgelig vil ta hjelp av konstruktør ved minste tvil i dette, og at jeg anvender filosofien "better safe than sorry" . I det første stadiet handler det dog mer om å skisse for eget bruk, for å få et bilde av omfang og begynne å tenke på hvilke momenter vi tar inn tilbud på, og hvilke vi gjør selv.
Vedlegger tegning, der både øvre plan (med stua) og nedre plan både før og etter tiltenkt ombygging fremgår.