Hei alle byggere!

Hva tror dere om veggene nedenfor markert med rødt, er de bærende eller ikke?
Har allerede fått styrets OK, og har snakket med dem på HSB og de sier at det ikke skal være noen problemer. Men jeg har ikke hatt noen faktisk person på stedet og sjekket.
Plantegning av en leilighet med to vegger markert i rødt som et spørsmål om de er bærende; viser flere rom, inkludert hall og kjøkken.

Huset er bygget på 30-40 tallet. Har allerede begynt å fjerne dørkarmer og veggene føles veldig porøse. Se materiale nedenfor.
Veggen viser et utsnitt av en porøs betongvegg fra 1930-40-tallet med eksponerte steinblokker. Spørsmål om asbest og bærende konstruksjon diskuteres.
Ser ut til å ligge i store blokker.
En annen fundering. Trenger jeg være bekymret for asbest? Har anskaffet vernemaske, og kan ventilere ordentlig.

Takk for svar!

Den mellom kjøkken og rom er nok ikke bærende. Mer usikkert med rom/entré-veggen.

Har tatt bort dørkarmen fra gang til rom. Og ser at det er samme materiale som på bildet. Men kan et såpass porøst og lett materiale være bærende?

Om tegningen er noe så nær fornuftig er tynne vegger ikke bærende, mens kraftige er det, dvs de med røde piler ved siden av skal ikke være bærende.

Porøse eller ikke, men jeg ville ikke ha turt å rive noen vegger i et så gammelt hus uten å la en ekspert inspisere dem.

Må vel koste en del med at noen kontrollerer og "tar ansvar" for å se om det er bærende eller ikke?
Har HSB eget folk for slikt?

Ingen flere kunnskapsrike på dette forumet? Hvis man pirker litt på veggene der dørkarmene satt, så beveger det seg. Ikke noe jeg ville hatt som bærende.

Mikael_L
Det der er liksom umulig for oss å gjette...

Hva er det ovenpå etasjeplanet? En etasje til,? hvor er veggene der i så fall.
Hvordan ligger takstolene på huset, hvilken type konstruksjon er det på disse (med tanke på hvor kreftene går ned)
Hva er det under leiligheten?
Hva er det for slags bjelkelag, og i hvilken retning ligger bjelker om det finnes slike.

Uten en anelse om slike ting så går det ikke an å si noe.

Fikk klare beskjed fra foreningen og nå er veggene nede. Ble tatt ned med kun kubein og hammer :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.