Vi har blitt stolte eiere av et hundre år gammelt trehus hvor originaltegninger nok aldri har blitt utarbeidet. Størstedelen av loftsetasjen var uinnredet og kald fram til 70-tallet, da man la ned et innertak og isolerte mot kaldt loft. Alle plantegninger jeg refererer til her er altså en etterkonstruksjon fra 1971.
Vi ønsker å rive en del av innerveggen på loftet, illustrert i blått:
Det finnes ingen takstoler som hviler på den midterste seksjonen og den vannrette veggen ovenfor, det korsformede taket over her har bjelker som leder lasten mot side/ytterveggene. I tillegg er det en solid bæring over veggen nede til høyre på bildet. Den bæringen finnes ikke på den andre siden av huset, uten å helt forstå hvorfor, tenker jeg at den kan ha tilkommet på grunn av skorsteinen? Takkonstruksjonen med skorstein og bæring kan ses på følgende bilder, den blå veggen er til høyre for skorsteinen på bildet (skjult av isolasjon):
Jeg har forsøkt å tegne inn det jeg ser på plantegning, med en takstol for illustrasjon:
Burde ikke denne veggen kunne fjernes? Vi ønsker å åpne opp planløsningen og installere en pelletskamin tilkoblet skorsteinen, som trenger å stå der veggen er..
Tusen takk på forhånd for synspunkter!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.