Hei,
jeg har lest de fleste innleggene nå om å rive bærende vegger, og har vel blitt litt klokere. Nå er jeg nysgjerrig på om dere deler mine konklusjoner eller om jeg må ta hjem en byggtekniker for å finne ut om veggen er bærende. Det som gjør meg mest usikker er nettopp at veggen er i betong, er det tre kan man jo komme litt nærmere sannheten avhengig av hvor grove stenderne er.
Huset er bygget i -55 og er et enetasjes hus med hel kjeller helt i betong, tykke betongblokker i yttervegger og bærende vegger i kjellerplanet som også er murte blokker. På inngangsplanet, altså planet over kjelleren, er alle innervegger i lettbetong og ca. 8-10 cm tykke. Ovenfor er det loft og takstolene er w-formede, noe jeg har for meg vanligvis betyr en selvbærende konstruksjon som hviler på ytterveggene. På tegningene jeg har fått tak i hos kommunen er det ingen stiplede linjer for å markere bærende innervegger.
Veggen det gjelder går i midten av omtrent halve huset og langs med dette på inngangsplanet, altså på tvers av takstolene, noe som kan indikere at den er bærende. I den ene enden av veggen slutter huset og i den andre sitter murstocken. Men på andre siden av murstocken er det en døråpning (lettbetong) og resten av strekningen en døråpning til, og så en garderobevegg med garderober fra to sider, altså ingen betong på denne strekningen, noe som skulle tilsi at takstolene bare hviler på ytterveggene.
Etter hva jeg har lest meg til her og litt sunn fornuft med tanke på takstolenes konstruksjon og at veggen ikke går gjennom hele huset, så tror jeg ikke at lettbetongveggen er bærende. Men kan en lettbetongvegg noensinne være bærende? Har lettbetong den styrken ved 8-10 cm tykkelse? Våger jeg å ta ned større delen av denne veggen uten noen byggkyndig? Kan jeg enkelt se om takstolene holdes oppe av denne veggen? På undersiden av takstolene sitter det vanlig bord spikret langs huset og så er det vevstrukket innertak. En bærende vegg burde vel oppføres på en slik måte at den ligger direkte mot takstolene og ikke slik at man kan spikre bord først og så få dit veggen?
Jeg er sugen på å rive veggen, men trenger litt innspill fra dere alle kunnskapsrike..
F
jeg har lest de fleste innleggene nå om å rive bærende vegger, og har vel blitt litt klokere. Nå er jeg nysgjerrig på om dere deler mine konklusjoner eller om jeg må ta hjem en byggtekniker for å finne ut om veggen er bærende. Det som gjør meg mest usikker er nettopp at veggen er i betong, er det tre kan man jo komme litt nærmere sannheten avhengig av hvor grove stenderne er.
Huset er bygget i -55 og er et enetasjes hus med hel kjeller helt i betong, tykke betongblokker i yttervegger og bærende vegger i kjellerplanet som også er murte blokker. På inngangsplanet, altså planet over kjelleren, er alle innervegger i lettbetong og ca. 8-10 cm tykke. Ovenfor er det loft og takstolene er w-formede, noe jeg har for meg vanligvis betyr en selvbærende konstruksjon som hviler på ytterveggene. På tegningene jeg har fått tak i hos kommunen er det ingen stiplede linjer for å markere bærende innervegger.
Veggen det gjelder går i midten av omtrent halve huset og langs med dette på inngangsplanet, altså på tvers av takstolene, noe som kan indikere at den er bærende. I den ene enden av veggen slutter huset og i den andre sitter murstocken. Men på andre siden av murstocken er det en døråpning (lettbetong) og resten av strekningen en døråpning til, og så en garderobevegg med garderober fra to sider, altså ingen betong på denne strekningen, noe som skulle tilsi at takstolene bare hviler på ytterveggene.
Etter hva jeg har lest meg til her og litt sunn fornuft med tanke på takstolenes konstruksjon og at veggen ikke går gjennom hele huset, så tror jeg ikke at lettbetongveggen er bærende. Men kan en lettbetongvegg noensinne være bærende? Har lettbetong den styrken ved 8-10 cm tykkelse? Våger jeg å ta ned større delen av denne veggen uten noen byggkyndig? Kan jeg enkelt se om takstolene holdes oppe av denne veggen? På undersiden av takstolene sitter det vanlig bord spikret langs huset og så er det vevstrukket innertak. En bærende vegg burde vel oppføres på en slik måte at den ligger direkte mot takstolene og ikke slik at man kan spikre bord først og så få dit veggen?
Jeg er sugen på å rive veggen, men trenger litt innspill fra dere alle kunnskapsrike..
F
1 Klart kan lettbetongvegger være bærende!freddeh skrev:Hei,
jeg har lest de fleste innleggene nå om å rive bærende vegger, og har vel blitt litt klokere. Nå er jeg nysgjerrig på om dere deler mine konklusjoner eller om jeg må hente en byggtekniker for å finne ut om veggen er bærende. Det som gjør meg mest usikker er nettopp at veggen er i betong, er det tre kan man jo komme litt nærmere sannheten avhengig av hvor grove stenderne er.
Huset er bygget -55 og er et enetasjes hus med hel kjeller helt i betong, tykke betongblokker i yttervegger og bærende vegger i kjellerplanet som også de er murede blokker. På inngangsplanet, dvs planet over kjelleren, er alle innervegger i lettbetong og ca 8-10 cm tykke. Ovenfor er det loft og takstolene er w-formede, noe jeg har for meg pleier å innebære en selvbærende konstruksjon som hviler på ytterveggene. På de tegningene jeg har fått tak i hos kommunen finnes det ingen stiplede linjer for å markere bærende innervegger.
Veggen det gjelder går i midten av ca halve huset og langs med dette på inngangsplanet, dvs på tvers av takstolene, noe som kan indikere at den er bærende. I den ene enden av veggen slutter huset og i den andre sitter skorsteinen. Men på den andre siden av skorsteinen finnes en døråpning (lettbetong) og så er den resterende strekningen en døråpning til og så en garderobevegg med skap fra to sider, dvs ingen betong på denne strekningen, noe som skulle tale for at takstolene bare hviler på ytterveggene.
Etter hva jeg har lest her og litt sunt fornuft med tanke på takstolenes konstruksjon og at veggen ikke går gjennom hele huset, så tror jeg ikke at lettbetongveggen er bærende. Men kan en lettbetongvegg noen gang være bærende? Har lettbetong den styrken ved 8-10 cm tykkelse? Våger jeg å ta ned større del av denne veggen uten noen byggkyndig? Kan jeg enkelt se om takstolene holdes oppe av denne veggen? På undersiden av takstolene sitter det vanlig panelt treverk spikret langs med huset og så er det vevspente innertak. En bærende vegg burde vel oppføres på en slik måte at den ligger direkte mot takstolene og ikke sånn at man kan spikre treverk først og så få opp veggen?
Jeg er ivrig på å rive veggen, men trenger litt inputs fra dere alle kyndige...
F
2 Normalt er de isåfall tykkere enn 10 cm.
3 Synes du skal hente noen som er byggteknisk kyndig
har snakket med en byggeteknisk person. rent spontant trodde han ikke at den var bærende bl a fordi den bare gikk gjennom halve huset og at murstocken stod i midten, dette er en indikasjon på at den ikke er bærende mente han. han skal dog komme forbi og sjekke ordentlig, fortsettelse følger...
F
F
Klikk her for å svare