Hejochhåvadetgår Hallejulia skrev:
Kan dere med hjelp av tegningen se om den rødmerkede veggen er bærende eller ikke? Tanken er at vi bare skal utvide åpningen mellom disse rommene, og altså ikke rive veggen helt opp til taket.
Den ser ikke bærende ut. Trolig bare veggen i midten som er en hjertvegg og har bærende funksjon. Men vil du vite sikkert må du ta ut en konstruktør eller finne frem konstruksjonstegninger.

• Liker
Hejochhåvadetgår
  • Laddar…
Knapt bærende. Men hva kan du si mer? Vet du om det er en vanlig gipskledd stendervegg? Hvor tykk er den?

• Liker
Hejochhåvadetgår
  • Laddar…
Ca 12 cm tykk vegg med gammel masonitt.
Tanken er altså at vi skal utvide åpningen med ytterligere 110 cm ca. Se bilde.

hva tror dere? Er det greit?

• Vegg med gammel masonitt og åpning, liten trappestige og bord ved siden av. Paneltak og lyse vegger. Potensielt renoveringsprosjekt.
splinter splinter skrev:
Neppe bærende. Men hva kan du si mer? Vet du om det er en vanlig gipskledd stendervegg? Hvor tykk er den?
Ca 12 cm tykk vegg med gammel masonitt.
Tanken er altså at vi skal utvide åpningen med ytterligere 110cm ca. Se bilde.

Hva tror du? Rolig?

• Veggåpning med gammel masonitt, ca 12 cm tykk, skal utvides med 110 cm. Stige og bord ved siden av.
Jeg tror det er rolig.

Så der pass langt til siden bestemmer mitt amatørøye at den ikke er bærende.
120 reglar høres derimot tykt ut for en vanlig innervegg

Hejochhåvadetgår Hallejulia skrev:
Ca 12 cm tykk vegg med gammel masonit.
Tanken er altså at vi skal utvide åpningen med ytterligere ca. 110 cm. Se bilde.

Hva tror du? Ingen problemer?
Det der er ikke en bærende vegg. Riv i vei.

Har tidligere spurt her på forumet om en vegg kan være bærende eller ikke. Tanken er at vi skal utvide åpningen med ca 1 meter. Grunnen til at vi nå er usikre er på grunn av de tykke spontede plankene (45mm planker) som ble funnet bak masoniten. Så jeg spør igjen, hva tror dere? Se vedlagte bilder over tegning samt vegg.

• En trepanelvegg under renovering med et lysestige ved siden av. Litt byggestøv og rusk på gulvet. Sollys skinner gjennom et vindu.
  • Veggen dekkes med ubehandlede treplanker under oppussing. Bygningsdeler og verktøy ligger på gulvet, og et kjøkken er synlig i bakgrunnen.
  • Skadet trepanel ved gulv med flisete kanter og sprekker, eksponert isolasjon og sagflis. En løs spiker vises på gulvet ved siden av panelet.
  • Byggtegning av en bolig, viser rom som matvrå, kjøkken, rum, kappr, bad og trapp til bottenvåning. Rød markering ved matvrå.
Har tidligere spurt her på forumet om en vegg trolig er bærende eller ikke. Tanken er at vi skal utvide åpningen med ca 1 meter. Grunnen til at vi nå er usikre er på grunn av de tykke spillebordene (45mm bord) som ble funnet bak masoniten. Så jeg spør igjen, hva tror dere? Se vedlagte bilder over tegning samt vegg.

Bilder?

Jeg ville ikke tro at den veggen er bærende, men det er vanskelig å bedømme når man bare får se en liten bit av planløsningen. Veggen er en to-tommers plankvegg. Hele huset er bygd av slike, bærende eller ikke. Muligens er de litt tykkere i ytterveggene.

Prøver å laste opp bildene igjen
K Kane skrev:
Bilder?

• En trevegg med skygge fra en stige, delvis demontert vegghjørne med synlige skader og rusk på gulvet.
  • Rast av treplanker ved en veggkant med trefliser og sagflis på gulvet.
  • Arkitekttegning for en eiendom, med et markert område i et spiserom nær kjøkkenet i rød farge.
  • Veggen i treplanker under bygging, delvis ferdig, med verktøy og kappede trestykker på gulvet. Kjøkken med skap i bakgrunnen.
  • Liker
Kane
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Så der langt til siden bestemmer mitt amatørøye at den ikke er bærende.
120 reglar høres derimot tykt ut for en vanlig innervegg
120 reglar? Hvor ser du den infoen?

K Kane skrev:
120 reglar? Hvor ser du den infoen?
Jeg vet ikke leste nok feil på 12cm tykk vegg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.