Skal bygge ny terrasse i mitt fritidshus og har et tak som er 1,5m over terrassen som henger sammen med hustaket. Nå er det fire stolper som holder opp taket, men vurderer om det ville vært nok med en stolpe i midten eller i beste fall ingen stolpe i det hele tatt, kun de på sidene? Totalt er det 5,6m fra vegg til vegg, så det ville bli 2,8m mellom stolpene. Hva tror dere?
Jeg er ikke byggmester og hustruen sier at jeg stormsikrer alt (riktignok seiler men likevel). Jeg hadde ikke tatt bort noen stolpe. Muligens gjort om hvordan det ser ut sånn at det passer den kommende terrassen. Jeg hadde trolig støttet taket også mens jeg gjorde om en stolpe. Men jeg tviler på at huset raser om du tar bort noe.
Problemet er ikke stolpene, for kun én stolpe ville klare vekten. Problemet er bjelken, som hviler på stolpene. Den er sannsynligvis dimensjonert for fire støtter/stolper. Da du sannsynligvis har en skjøt på bjelken. Videre avhenger det også litt av selve innfestingen i huset.
Det kreves derfor flere bilder og mer informasjon, for å kunne svare på ditt spørsmål.
Det er ikke så enkelt som at takstolen går hele veien ut? Dvs ingen skjøt i det hele tatt ved husveggen? Da kan det neppe være noe fare å ta bort stolpene. Men man kan jo minske vekten lengst ut ved å ta bort bjelken. Litt bilder hadde nok gjort det lettere.