Hei! Vi vurderer å sette opp en vegg her mellom gangen og trappen. Litt dumt spørsmål, men kan den blå-markerte "stolpen" være bærende på noen måte? Se bilde.

Takk på forhånd!

• En trapp med hvite spiler og et markert blått punkt på en stolpe, mellom hallen og trappen. Taklampe i taket.
BirgitS
Det kan den være, f.eks. for å sørge for at bjelkelaget ovenfor ikke begynner å gi etter der.

BirgitS BirgitS skrev:
Det kan den være, for eksempel for å sørge for at bjelkelaget ovenfor ikke begynner å gi med seg der.
Kan også espalieret ha bærende funksjon?

• Liker
Monkan74
  • Laddar…
Spontant ville jeg si at espalier med tilhørende stolpe ikke har noen bærende funksjon.

• Liker
Tomture61 og 3 andre
  • Laddar…
BirgitS
Jeg er enig med etompau om selve espalieren.

J JohnHenry skrev:
Hei! Vi vurderer å sette opp en vegg her mellom gangen og trappen. Litt dumt spørsmål, men kan den blåmerkede "stolpen" være bærende på noen måte? Se bilde.

Takk på forhånd!
nei!!

Nei den er ikke bærende.

BirgitS
Hva er det som gjør at alle er så sikre på at stolpen ikke trengs for å forhindre at bjelkelaget ovenfor begynner å svikte i nærheten av trappen?

Jeg kan ikke avgjøre om den er bærende på noen måte, men spiller det noen rolle? Om det skal dit en vegg får vel den ta over oppgaven som bærende eller ikke bærende. Så lenge den står på samme sted burde vel det funke.

• Liker
7ender og 1 annen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hva er det som gjør at alle er så sikre på at stolpen ikke trengs for å forhindre at bjelkelaget ovenfor begynner å svikte i nærheten av trappen?
Derfor det er vanvittig ulogisk at en konstruktør skulle bruke en dreid stolpe som en del av den bærende konstruksjonen.

• Elsker
Intet
  • Laddar…
Med tanke på hvor elendig den stolpen passer inn, er det jo ikke umulig at noen kreativ interiørdesigner har byttet ut den som stod der fra starten.

Den stolpen er bare for estetisk utseende og er ikke for bæring av bærebjelkelaget.

• Liker
Intet
  • Laddar…
Tomture61
J jonaserik skrev:
Den stolpen er bare for estetisk syn og er av ingen betydning for bæringen av bjelkelaget.
Eller hva, å påstå at dreide stolper med denne spinkle dimensjonen kan være bærende 😄

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.