3.696 lest ·
8 svar
4k lest
8 svar
Bærende, stabiliserende eller ingen av delene innervegg.
Hei!
Jeg har nettopp kjøpt et litt spesielt hus og skal sette i gang med å renovere hele prosjektet.
Nå skal jeg rive to vegger i huset og er usikker på om veggene ikke fyller noen annen funksjon enn som vegg. Jeg hadde en arkitekt i huset for noen uker siden som hevdet at veggene ikke var bærende, og jeg har ingen grunn til å mistro ham. Derimot mistenker jeg at de kan være stabiliserende da en av veggene går mellom ytterveggene.
Jeg vedlegger tegninger over første etasje, jeg har kladdet på de veggene jeg skal rive.

Jeg har nettopp kjøpt et litt spesielt hus og skal sette i gang med å renovere hele prosjektet.
Nå skal jeg rive to vegger i huset og er usikker på om veggene ikke fyller noen annen funksjon enn som vegg. Jeg hadde en arkitekt i huset for noen uker siden som hevdet at veggene ikke var bærende, og jeg har ingen grunn til å mistro ham. Derimot mistenker jeg at de kan være stabiliserende da en av veggene går mellom ytterveggene.
Jeg vedlegger tegninger over første etasje, jeg har kladdet på de veggene jeg skal rive.

Sist redigert:
Velkommen til forumet!
Det går ikke bare fra tegningen å sikkert avgjøre om veggene er bærende eller ikke. Dessuten kan man ikke 100% stole på en tegning. Det kan jo være at man har improvisert under byggingen og avviket fra tegningen. Så det beste er å få noen til å se på huset i virkeligheten.
Huset virker spennende. "Blankettförråd", "Förvaltarrum". Hva er det for noe?
Det går ikke bare fra tegningen å sikkert avgjøre om veggene er bærende eller ikke. Dessuten kan man ikke 100% stole på en tegning. Det kan jo være at man har improvisert under byggingen og avviket fra tegningen. Så det beste er å få noen til å se på huset i virkeligheten.
Huset virker spennende. "Blankettförråd", "Förvaltarrum". Hva er det for noe?
Huset er et gammelt forvalterhus til et petroleumslager. I det nærliggende fjellet finnes det en gigantisk tank som tidligere inneholdt fyringsolje og flybensin.
Når det gjelder tegninger, så finnes det tegninger opp over ørene, det er bygget for å tåle en krig, kjelleren er et tilfluktsrom med tilhørende gassluser og lufttette pansredører.
El og VVS er separat for første etasje og kjeller.
Det skal bli riktig morsomt å fikse opp huset og fjerne den gamle statlige følelsen som finnes litt over alt i huset.
Jeg har et annet spørsmål når jeg først er inne på temaet.
Det ligger en plastmatte på betonggulvet i første etasje. Går det an å la den sitte og legge gulvvarme og fliser direkte?
Den sitter nemlig som fjellet.
Når det gjelder tegninger, så finnes det tegninger opp over ørene, det er bygget for å tåle en krig, kjelleren er et tilfluktsrom med tilhørende gassluser og lufttette pansredører.
El og VVS er separat for første etasje og kjeller.
Det skal bli riktig morsomt å fikse opp huset og fjerne den gamle statlige følelsen som finnes litt over alt i huset.
Jeg har et annet spørsmål når jeg først er inne på temaet.
Det ligger en plastmatte på betonggulvet i første etasje. Går det an å la den sitte og legge gulvvarme og fliser direkte?
Den sitter nemlig som fjellet.
Et spørsmål til angående den høyre tegningen av huset. Hva menes med at de begge langsgående veggene er tegnet forskjellig? Den høyre er ikke tegnet hele veien til gulvet som den høyre.
Jeg tolker det som at den høyre og kjellerveggen er mer bærende således.
Tegningen stemmer til siste millimeter, el vvs og alt.
Jeg tolker det som at den høyre og kjellerveggen er mer bærende således.
Tegningen stemmer til siste millimeter, el vvs og alt.
Det er døra inn til "matrom" du ser. Har ingenting med bæring eller stabilisering å gjøre. Dette redovises øht ikke på A-handlinger, som er det du har.
Seksjonen er tatt ved de vertikale strekene du ser på planløsningen.
Seksjonen er tatt ved de vertikale strekene du ser på planløsningen.
Jeg tenkte å oppdatere litt da jeg har fått ganske mange interessante svar og løsninger på mine innvendige vegger.
En arkitekt sier at veggene til spiserom ikke er bærende.
En bygningsingeniør sier at alle vegger bærer like mye ifølge takstolene.
En arbeider på et større byggefirma sier at den veggen som ligger som en T gjennom spiserom og elrom mellom ytterveggene, langs med takstolene, holder ytterveggene sammen da takhellingen er såpass bratt og vekten ligger på ytterveggene. Det er også husets tykkeste plankevegg 200mm mot ellers 150mm.
Alle har vært ute og sett på veggene og alle har sett at det ligger en takskive mellom veggene og takstolene, noe som innebærer at innvendige vegger ble bygget etter at taket ble satt.
Således kan ingen innvendig vegg være bærende?? Bare takstolene som er av normalt utførelse!?
Uansett, veggene er nede ifølge min skisse, så jeg får se når snøen legger seg om jeg må akutt hente litt trevirke og snekre sammen egne støtter
Jeg kommer til å poste litt prosjektbilder fra bunkeren i alle fall i prosjekttråden.
En arkitekt sier at veggene til spiserom ikke er bærende.
En bygningsingeniør sier at alle vegger bærer like mye ifølge takstolene.
En arbeider på et større byggefirma sier at den veggen som ligger som en T gjennom spiserom og elrom mellom ytterveggene, langs med takstolene, holder ytterveggene sammen da takhellingen er såpass bratt og vekten ligger på ytterveggene. Det er også husets tykkeste plankevegg 200mm mot ellers 150mm.
Alle har vært ute og sett på veggene og alle har sett at det ligger en takskive mellom veggene og takstolene, noe som innebærer at innvendige vegger ble bygget etter at taket ble satt.
Således kan ingen innvendig vegg være bærende?? Bare takstolene som er av normalt utførelse!?
Uansett, veggene er nede ifølge min skisse, så jeg får se når snøen legger seg om jeg må akutt hente litt trevirke og snekre sammen egne støtter
Jeg kommer til å poste litt prosjektbilder fra bunkeren i alle fall i prosjekttråden.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Det klassiske spørsmålet: bærende eller ikke bærende?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Avgöra om en vägg är bärande eller inte
Planlösningar -
Bærende eller dekorativt jern i peis?
Trenger jeg å veksle av takstolene eller er de frittbærende?
Bærende bjelke eller?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi