Vi renoverer undervåningen og snart har turen kommet til trappen. Trappen har en spilevegg og nederst en endepelare mellom tak og gulv. Vi vet ikke helt hva vi vil gjøre ennå, men vurderer muligheten for å åpne opp litt.

Spørsmålet vi ender opp med da er, har pelaren noen bærende eller støttende funksjon?

Jeg tror ikke det, men vil gjerne høre hva dere mer kunnskapsrike tror? Grunnen til at jeg ikke tror det er at gulvkonstruksjonen som pelaren hviler på er betongplate -> celleplast -> sponplate. Det finnes ikke noe "fundament" som støtter under sponplaten, og celleplast kan vel knapt regnes som bærende?

• Hvit trapp med tretrinn og en spilevegg, står mot en beige vegg. En enslig stolpe støtter opp mellom trappen og taket.
  • Trappen med en hvit spalje og en stor hvit endepilar som står mellom gulv og tak, spørsmålet er om denne pilaren er bærende.
  • Hvitt trapperekkverk med spaljé og en nedre støttesøyle mellom tak og gulv. Noen deler av malingen er slitt av.
Det kan den ha, men i så fall bare i sin nedre del, fra vangstykkens overkant til gulvet. Det er vanskelig å avgjøre fra et foto, det avhenger også av hvordan vangstykkene er festet i hverandre i hjørnet.

Den trappen ser nøyaktig ut som den i forrige huset jeg bodde i. Vi hadde også det smalere støttebenet men den gikk bare opp til vangstykket akkurat som Justus påpekte. Vi fjernet alle "pinner" så trappen var åpen ut, det ble betydelig luftigere.

Har ingen problem med å spare en halv pelare f.eks. om det er hensikten med den.

Øvre og nedre vognstykker er skrudd i pelaren fra hver sin side. De er også skrudd i hverandre.
I hjørnet er det vanskelig å se, men det øvre ser ut til å hvile på det under på en måte.
Så er det 2-3 skruer i hvert vognstykke som sitter i veggen.

• Trebrygger og trapper med teppe på, skruet fast ved en pelare. Bakgrunnen viser et rom under renovering med malingsspann og esker.
  • Trekonstruksjon med halv pelar og skruer, festet i et hjørne med trefarget vange og gulv, del av en trapp under bygging eller renovering.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.