Går det med kun disse bildene si om de to bodene ved siden av trappen kan rives eller om de på noen måte hjelper til med å bære opp det støpte hvelvet til øvre etasje? Innerveggene er i blåbetong mens ytterveggene og den i midten tvers igjennom er hullstein om det sier noe. Bygget 1960 i Mora. Byggeplan med seksjonssnitt som viser takstol og bærekonstruksjon for et bygg, inkludert mål på vegghøyde og tegnet fasade mot vest. Plantegning av kjeller med rom som garasje, diverse, matbod, pannrum og trapp, samt bærende vegger i blåbetong og hullstein, fra et bygg fra 1960.

En planløsning på overetasjen ville nok hjelpe litt. Men min gjetning er at de ikke er bærende da bjelkelaget sannsynligvis ligger på ytterveggene på langsidene og på hjerteveggen i midten. Muligens at det kan ha noe å gjøre med hvordan åpningen for trappen er konstruert i så fall.

Ok kommer tilbake i ettermiddag med bilder av det. Men i store trekk ser det likt ut, hjertevegg går gjennom hele overplanet også likt. Og "bjälklag" finnes det vel ikke riktig uten det er regler oppallert direkte på hvelvet med kiler/klosser.

Markplan

• Plantegning av en bolig med markplan, viser fasade mot nord og rom som soverom, bad, hall, stue og kjøkken.
Lettbetongveggene (blå gassbetong) er sikkert ikke bærende. Antakeligvis er de heller ikke så tykke. Armeringstegningen til dekke over avslører alltid hvilke vegger som er bærende i etasjen under. Dette var en svært vanlig måte å bygge på under 50- og 60-tallet.

"Blåbetong" pleier ikke å være bærende. Har du derimot ekte betongvegger et sted, så kan de antas å være bærende. Veldig vanskelig å svare på uten å være på plass, men det kan jo være en generell retningslinje.

HomeboY HomeboY skrev:
"Blåbetong" pleier ikke å være bærende. Har du derimot ekte betongvegger et sted, kan de antas å være bærende. Veldig vanskelig å svare på uten å være på stedet, men det kan jo være en generell retningslinje.
Har et ytonghus bygget -63 i skrånende terreng. Ytter-/innervegger og mellometasjeskille i "blåbetong". Har således flere innvendige vegger i underetasjen som er bærende. For min del er det dog veldig enkelt å se da de bærende er 200 mm tykke mot de ikke bærende som er 100 mm. Samt at man ser hvordan bjelkelagsplatene ligger mellom de bærende blåbetongveggene.

Tar og oppdaterer her da jeg har begynt å tenke på dette prosjektet igjen. De veggene jeg tenker på ser ikke ut til å være av blåbetong som jeg tidligere sa, men snarere hullstein lik ytterveggene og dessuten ca 20cm brede, noe som kanskje tyder på at de fyller en funksjon likevel? Men hvorfor har man ment at det er nødvendig med en bærende vegg der når man har klart å støpe hvelvet frittbærende i mye større områder i garasjen og fyrrommet for eksempel?

• En grå vegg av betong eller hullstein ved siden av en lysere dørkarm; sikter mot oppussingsprosjekt, betongveggen er 20 cm bred.
  • Vegghjørne med synlige sprekker og avskallet puss, indikasjon på potensielle strukturelle problemer.
  • Liker
OestlundJ
  • Laddar…
Den er altså den rødmerkede veggen jeg gjerne vil slå ned, og bildet der jeg har fjernet litt puss for å sjekke er tatt på den gule punktet på bildet.

• Plantegning av kjeller med markert rød vegg mellom "MAT" og entré, som vurderes for fjerning. Punkten for inspisering vises i gult.
Selv om responsen var veldig lav sist, så tar jeg sjansen på å se nærmere på en annen fundering jeg fikk i dag når jeg gravde ut det antatte soverommet i kjelleren. Å rive den og sette opp en ny ville nemlig forenkle flyttingen av en strømfordeling som finnes på den andre siden veldig mye.
Gravet område i kjeller med åpen jord foran en rammevegg, rør på høyre side og synlig hylle i bakgrunnen.
Med tanke på hvor mye tynnere sålen under denne veggen er sammenlignet med ytterveggene, kan jeg vel anta at veggen ikke er bærende på noen måte? Denne er ca 10-15 cm tykk mens ytterveggene er ca 30 cm.

En døråpning i en kjeller med en delvis fjernet vegg. En spade står inntil veggen, og rør går langs taket. Underlaget er mørkt og jordaktig.
Slik ser veggen ut i sin helhet.

En kjellervegg med ujevn overflate og synlig betongsåle under. Veggens tykkelse antyder at den ikke er bærende. Golvet foran er jordet.
Slik ser sålen ut under ytterveggene og hovedveggen gjennom eiendommen.

Tegning som viser kjellerplan med en markert vegg; diskusjon om hvorvidt veggen er bærende. Veggen er 10-15 cm tykk, yttervegger er 30 cm.
Og det er den markerte veggen jeg snakker om nå.

Det meste taler for at dine fargemerkede vegger ikke er bærende. For å forsikre deg om det må du se på en armeringstegning. Deretter er spørsmålet hvordan hullet i betongplaten for trappen er utformet og armert. Det kan finnes noen spesialløsninger av den grunnen.

J justusandersson skrev:
Det meste taler for at dine fargemerkede vegger ikke er bærende. For å forsikre deg om det må du se på en armeringstegning. Så er spørsmålet hvordan hullet i betongplaten for trappen er utformet og armert. Det kan finnes litt spesialløsninger av den grunn.
Ok takk, ja jeg har sendt en mail til bygningsetaten her i Mora i dag og bedt dem sende eventuelle tegninger som de har.

Selv om dette er lenge siden, har du noen oppdatering på hvordan det gikk med dette?
Fikk du tak i armeringstegning? Sitter med et lignende hus selv med samme funderinger.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.