Vi skulle gjerne åpne opp taket i hallen og revet litt, men nå har det oppstått noen spørsmål. Det er to takstoler, og de forstår jeg at vi skal beholde, men resten vil jeg høre deres meninger om. De to loddrette stendere er festet i siden på takstolene med en spiker, dvs. de hviler ikke på takstolene. Må de være igjen?
Så har vi to solide stendere (en mellom hver takstol) som hviler på ytterveggens betong. Den ene er bygd på ca. 1,5 meter fra ytterveggen. Kan vi erstatte deres funksjon på noen måte?

Takk på forhånd for deres kloke tanker.

Totalrenoverer et ruckel, så det vil trolig komme en rekke spørsmål i forumet fremover😄

• En renovert hall med åpne takbjelker, utsatte takstoler og to lodrette støtter. Gulvet er delvis fjernet, og det er synlige veggpaneler.
A
Du skal kontakte en konstruktør.

• Liker
16386 og 1 annen
  • Laddar…
BirgitS
  • Liker
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
MrJay
Selvfølgelig er takstoler bærende konstruksjon. Gi blaffen i å "rive litt" før dere har hatt en gjennomgang med en konstruktør.

Spurte ikke om takstolene men om bjelkene mellom takstolene og støttebena. Selvfølgelig har vi en konstruktør som ser på konstruksjonen siden vi også skal åpne opp i mønet. Tenkte bare at vi kunne dele med hverandre kunnskap og erfaring.

• Liker
Granngubben
  • Laddar…
BirgitS
Om gulvbjelkene ikke er en del av takstolene, altså underrammene i takstolene, kan de være til for å stive opp bjelkelaget rundt trappehullet så gulvet ikke svikter der.

Eller så forstår jeg ikke hva du mener, og da kan det være bra med et bilde der du markerer akkurat det du spør om.

A
Jeg tror det holder.

Men det er samme greie i 99 % av disse trådene - vi kan spekulere så mye vi vil, til og med ha kvalifiserte gjetninger, men ytterst er det likevel en konstruktør som skal gjøre en vurdering, som meddeles skriftlig. Konstruktøren skal ha en ansvarsforsikring. I den siste prosenten er det rimelig å ta en sjanse fordi verdien er lavere enn risikoen.

Så hva noen av oss her tror er egentlig helt uinteressant.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.