Noen klok person her som tror de kan se om dette er en bærende vegg eller ikke?
Har saget ned platene for å få litt bedre oversikt, men blir ikke klokere.
2"x3" stendere. Kun gammel masonittbekledning. Ingen isolasjon.
Virker litt spinkelt for å være bærende konstruksjon, men jeg kan veldig lite om slikt.
Våger man å gå videre med saga?
Huset er fra -64. Veggen løper i samme retning som takstolene, som vist i tegningen.
Det skal bli en åpning mellom stue og spisestue. Tips om materialer og løsninger for hvordan man kler den inn på best mulig måte, mottas med takk. Tenkte to nye stendere i ytterkant og MDF på det. Og noe enkelt listverk. Hvis det nå ikke tilfeldigvis er bærende og en stor stygg limtrebjelke kreves.
Jeg gjetter på bærende. Blir litt langt spenn for gulvbjelkelag ellers (om jeg tolker det riktig).
Eller er det takstolene ovenfor?
Kjenn om de virker å sitte i spenn.
Om jeg forstår det hele rett så tror jeg at den ikke er bærende.
Veggen du har tatt hull i er den som er innringet i rødt?
Og takstolene løper i samme retning som denne veggen?
Og totale spennvidden på takstolene er ikke mer enn ca 8 meter?
Da burde den veggen ikke være bærende. Takstolene som løper over der trenger en støtte midt i huset, men ikke hele den vegg som du har tatt hull i.
Veggene mellom v-rum og soverom/gang samt veggen mellom soverom (ser ut som spisestue på bildet) og kjøkken vil derimot sannsynligvis være en bærende hjertevegg.
Men når jeg ser på tegningene, blir jeg ikke klok på garasjen i kjelleren.
Der burde det enten være en bjelke i taket midt i garasjen eller så kanskje betongdekke ...
edit:
Men tja, jeg er litt halvdårlig på å tyde tegninger, men på tverrsnittstegningen synes jeg det antydes at det er betongdekke over garasjen, mellom garasje og kjøkken+ soverom.
edit2:
Selv ville jeg satset på at den aktuelle veggen ikke er bærende og fortsatt prosjektet.
Litt vanskelig å si... Flukter veggen med kjellerveggen (hviler de på hverandre)?
Teknisk sett synes jeg ikke den burde være bærende, men for å kontrollere kan du sage med tigersag og klemmer det så er det på tide å veksle på den igjen og tenke i alternative baner Sier ikke at det er en 100% løsning!
Ikke den mest teoretiske og korrekte metoden kanskje, men en veiledning
Det var mitt første innlegg her og veldig imponert over responsen fra dere alle. Blir nok flere poster når jeg kjører meg fast i fremtiden
Takk for alle tips og synspunkter!
Har spurt en gammel snekker også, som med bestemthet hevder ikke bærende.
I kveld kommer sagen frem. Poster et bilde når det er klart.