Vi bygger ut loftet over leiligheten og nå er det på tide med trappen fra hallen opp til den nye etasjen.
Vi har imidlertid støtt på problemer. Da vi åpnet taket over hallen fant vi en bærende trebjelke som ifølge bygningsingeniøren ikke kan fjernes.
Den sitter dårlig og trappen må gjøres veldig smal for å kunne passere. Vi vurderer nå å la den sitte litt inn i trappen siden man forhåpentligvis går med hodet i midten av trappen og det gjør jo ingenting om man går med skulderen under trebjelken. Problemet er bare at det ser veldig smalt ut i midten av trinnene og jeg er tvilsom om eldre mennesker vil føle seg komfortable med å gå på så smale trinn. De vil nok helst gå på utsiden hvor det er mer plass å stå på, men da kan de eventuelt slå hodet i trebjelken. Vi er en ganske storvokst familie. Selv er jeg 190 cm høy.
Her er tegningen vi har fått fra trappekonstruktøren. Veggene er merket med rød linje. Det er 14 trinn (inkl. gulvplanet på loftsetasjen):
Hva synes dere? Vurderer å gjøre den 700 mm bred i stedet for å få bjelken enda lenger ut i kanten, men 700 mm føles veldig smalt når trappen svinger slik.
Hva tror dere, finnes det en annen løsning som jeg ikke har tenkt på? Legger ved en blank tegning hvis noen tør å tegne inn en ny trapp: