Hei
Mye er skrevet om å rive bærende vegger, men jeg finner ikke svar på spørsmålet mitt.
Huset er i 2 etasjer med loft, bygget i 1920 av stående planker.
Vil nå åpne opp mellom kjøkkenet og rommet og fjerne størstedelen av den veggen.
Spennet vil bli 3 m.
Vil ikke ha limtrebjelke, da det bygger for mye.
Men hvilken dimensjon og type jernbjelke kreves?
Hvor tung blir en slik, er den overhodet mulig å håndtere?
Det må jo finnes tabeller for slikt, men jeg klarer ikke å finne dem.
Har forstått at en jernbjelke må kles inn med dobbel gipsplater, eller?
Om så, kan man ikke bytte ut den doble gipsen med minerit som har en bedre brannklassifisering og kanskje klare seg med ett lag isteden?
Skal gipsen/mineriten også være mellom tak og bjelke?
Mye er skrevet om å rive bærende vegger, men jeg finner ikke svar på spørsmålet mitt.
Huset er i 2 etasjer med loft, bygget i 1920 av stående planker.
Vil nå åpne opp mellom kjøkkenet og rommet og fjerne størstedelen av den veggen.
Spennet vil bli 3 m.
Vil ikke ha limtrebjelke, da det bygger for mye.
Men hvilken dimensjon og type jernbjelke kreves?
Hvor tung blir en slik, er den overhodet mulig å håndtere?
Det må jo finnes tabeller for slikt, men jeg klarer ikke å finne dem.
Har forstått at en jernbjelke må kles inn med dobbel gipsplater, eller?
Om så, kan man ikke bytte ut den doble gipsen med minerit som har en bedre brannklassifisering og kanskje klare seg med ett lag isteden?
Skal gipsen/mineriten også være mellom tak og bjelke?
Moderator
· Stockholm
· 56 280 innlegg
Om vi begynner med brannklassifiseringen så tror jeg at det trenger du ikke bekymre deg over så lenge huset ikke har flere brannceller. Det pleier man ikke ha i en enebolig. Egen branncelle pleier da bare være for eksempel, en garasje i huset, fyrrommet i mange tilfeller.
Dimensjonen er ikke så enkelt som å slå opp i en tabell, en bygningsingeniør beregner det der for deg på noen time eller 2 inkludert besøk på stedet.
Du vil trenge å vise slike beregninger, en slik handling som du ser for deg, krever byggemelding og kanskje byggetillatelse.
Men jeg personlig ville gjette at en ingeniør vil foreslå en bjelke som er 120 - 180mm høy. Vekten ligger i så fall på opp mot 100-150kg.
En annen ting som konstruktøren også må se på er hvordan bjelken skal festes inn, det er langt fra sikkert at veggen rundt hullet tåler belastningen, i verste fall blir du nødt til å forsterke med stolper i kjelleren.
Dimensjonen er ikke så enkelt som å slå opp i en tabell, en bygningsingeniør beregner det der for deg på noen time eller 2 inkludert besøk på stedet.
Du vil trenge å vise slike beregninger, en slik handling som du ser for deg, krever byggemelding og kanskje byggetillatelse.
Men jeg personlig ville gjette at en ingeniør vil foreslå en bjelke som er 120 - 180mm høy. Vekten ligger i så fall på opp mot 100-150kg.
En annen ting som konstruktøren også må se på er hvordan bjelken skal festes inn, det er langt fra sikkert at veggen rundt hullet tåler belastningen, i verste fall blir du nødt til å forsterke med stolper i kjelleren.
Medlem
· Västragötaland
· 9 innlegg
Jeg har gjort det du skal gjøre forskjellen er at jeg har tømmer. Mitt spenn er 320cm og bjelken er en HEA 140 den er altså 140 høy og 140 bred. Den veier ca 25 kg/m.
Som hempularen skriver så må du ha byggetillatelse for å endre i en bærende konstruksjon og da må det finnes en tegning og den gjør en bygningsingeniør.
Som hempularen skriver så må du ha byggetillatelse for å endre i en bærende konstruksjon og da må det finnes en tegning og den gjør en bygningsingeniør.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Bjelke til bærende vegg?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Fribärande takstolar 9 meter inne i lada. Vilken konstruktion?
Tak & Vind -
Bærende bjelke eller?
Reparere bærende bjelke?
Hvilken I-bjelke i bærende vegg
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi