Hei,

Hva gir egentlig best holdfasthet (mest holdfasthet per masse eller hvordan man skal uttrykke seg) en flat takstol, men der takflaten blir mindre og følgelig lettere? Eller en takstol med høy helling men lengre treverk og mer takflate?

Jeg planlegger å bygge på en etasje på huset da det trengs mer plass, og trappen til eksisterende loft finnes allerede så det føles som en kostnadseffektiv måte å få mer plass på.
Men jeg vil holde nede kompleksiteten for å kunne gjøre så mye som mulig selv, og en ting som kompliserer er jo høyden i seg selv. Alt blir vanskeligere når det skal gjøres flere meter oppe i luften. Og desto høyere desto vanskeligere. Dessuten koster det mer å bygge høyere.
Så jeg vil helt enkelt holde byggehøyden nede så mye som mulig. Som direkte følge av dette kommer det til å bli skråtak på øvre etasje, men da blir spørsmålet, hvor mye helling. Desto flatere tak desto mer areal i andre etasje.
Når jeg har vært i kontakt med firmaer som konstruerer og selger takstoler opplever jeg at de ikke er veldig ivrige på å svare på spørsmål, men helst vil ha en hurtigsak hvor de kan tegne og selge og så videre til neste. Forståelig egentlig...
Men derfor søker jeg hjelp her i stedet, så jeg vet litt hva jeg har å forholde meg til når jeg begynner å skisse.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.