har et bad med cc 600 mellom bjelkene og 2500 i spennvidde. Oppå ligger det gulvspon, gipsgulv, 10mm flytesparkel og til slutt fliser.
Har planer om å sette inn et hjørnebadekar mot ytterveggen. Badekaret rommer 400 l.
Holder bjelkelaget eller må jeg forsterke nedenfra? Hvordan går jeg enklest fram i så fall?
Har planer om å sette inn et hjørnebadekar mot ytterveggen. Badekaret rommer 400 l.
Holder bjelkelaget eller må jeg forsterke nedenfra? Hvordan går jeg enklest fram i så fall?
Bjelkelaget holder nok, likeså gulvspon. Har for meg at Byggelit regelgulv (gulvspon) tåler en punktlast på 150 kg / flatelast over 1 m2 på 300 kg forutsatt at det er montert i henhold til produsentens anvisninger.
Spørsmålet er vel hvor mye det svikter mellom bjelkene av vekten.
Hvor mange føtter blir vekten spredt på?
Spørsmålet er vel hvor mye det svikter mellom bjelkene av vekten.
Hvor mange føtter blir vekten spredt på?
Ja, bjelkelaget holder garantert, men det er tvilsomt om det er bøystivt nok. Det badekaret kommer til å veie et sted rundt et halvt tonn når det er fylt, og når bjelkene ligger på 60 c/c kan det bli så pass mye svikt at fliser slipper eller sprekker. Men det avhenger dels av hvor mange ben badekaret har, og dels hvor beina havner. Havner beina over en bjelke er risikoen mindre enn om de havner midt mellom to bjelker.
Klikk her for å svare