Heisann,

Jeg er ny på forumet og søker desperat svar...

Jeg har et nybygd basseng, 6*12m som må dekkes for vinteren.
Problemet er at jeg ikke får tak i dekkeplater annet enn hos folkpool, og der er det svindyrt.

Så, jeg har en masse korrugert plater som kanskje kan brukes. Problemet er å bære opp platene med tanke på spennvidden (6m).
Spennvidden gjør at jeg må skjøte bjelkene (45*145 el 45*170).
Spørsmålet er, hvor tett må bjelkene ligge for å kunne bære platene pluss snø, si opp mot 1 meter snø.

Noen smarte som vet?

Eller har en annen god budsjettvariant?

Takk på forhånd!

/Karl

AXS
Sett en ekstra støtte på midten ned til bunnen av bassenget.

Hev midten litt slik at iallfall en del av snøen sklir av.

Jeg var også inne på å sette en støtte i midten av regelen, så det blir som en T, kle foten med cellplast for å spare pool-linern.
Spørsmålet er hva man skal ha reglene på for Cc?
Holder det med Cc 100 eller skal de sitte tettere?

Hva slags basseng er det da?
Kan det bære vekten av snøen...

AXS
Burde være som å regne på hvilket tak som helst. Søk på snølast tak eller lignende. Kanskje du kan gå ned litt et ras ikke blir en katastrofe.

Isopor i bunnen under regelen høres smart ut for å fordele lasten på større areal.

Jeg har 6m (135mm?) plater som jeg fant brukt på Finn.no. De tåler uten problem snølasten.
På poolforum.no finnes det noen adresser til bedrifter som selger plater billig. Tenk dog på frakten, det er uhåndterlige tunge greier.
Det finnes også andre løsninger med airbags under en presenning.

Har en folkpool's pool. Er aktiv på poolforum men fikk ikke noe vettig svar på denne konstruksjonsspørsmålet.

Greia er at jeg har sprengt pool-budsjettet mitt minst 2 ganger i år så å komme med en utgift på nærmere 20.000 måneden før Jul er fullstendig utenkelig...skulle blitt lynsjet isåfall :-(

Så, derfor min tanke rundt et rammeverk som man legger takplater på eller spenner opp en presenning over.
Men om man legger takplater, hva skal man ha for Cc på de?
Eller fungerer en presenning som dekking over rammeverk?
Det er jo så forbannet store flater 6*12m så å bare spenne opp en presenning over hullet går jo ikke helt.

Jeg måtte gi 4500 for 75m2 i 6m lengder.
Kolla blocket.
Tenk på at bassengdekselet har to funksjoner.
1. Sørg for at bassenget ikke flommer over, altså hold overløpet fra vann.
2. Sikkerhet, slik at ingen dyr, barn eller annet går ned i det skjulte bassenget.

Har sjekket finn.no etter TP128 og 104 uten hell.
Eller de finnes, men da koster det rundt 15.000 pluss frakt fra Småland opp til Oslo...

Vannstanden ligger drøyt en meter under overfallsrenna, så det er ingen risiko for flom med mindre vi får en ny istid som presser alt opp.
Tenkte å henge ned en senkbar pumpe dessuten med nivåsensor slik at hvis det er i nærheten av overfallsrenna så pumpes vannet ut.

Sikkerheten dekkes av at jeg har satt opp et gjerde (gunnebo 1.20 høyt) rundt bassenget så ingen barn faller ned, og dyrene må i så fall både forsere et 1.60-gjerde rundt tomten, pluss 1.20-gjerdet og mine hunder har en avskrekkende effekt på villdyrene med sine bjeff.

Men bare en presenning som man spenner opp /legger på vannoverflaten føles litt sånn.... Eller hva synes dere?

Har du løst sikkerheten og senket vannnivået så mye så trenger du egentlig ingen plater.
Å legge en presenning over er helt meningsløst da den uansett bare vil bli trykket ned mot vannflaten, og all skitten havner på den, og når du drar den bort så vil alt møkk uansett havne i bassenget.
Satse da heller pengene på en bassengrobot fra US til våren.

Ok, for jeg var inne på at jeg også skulle legge lekter mellom langsidene for å være 100% sikker på at de ikke trykkes inn av typen telehiv... Har i og for seg etterfylt med kun singel de første 100cm ut fra bassenget men likevel.

Er du aktiv på poolforum? I så fall, har du ditt prosjekt oppe der?

Har du drenerende materiale rundt bassenget så er teletrykkfaren i prinsippet ikke-eksisterende. Har selv samme prinsipp pluss et tredeskk rundt som stabiliserer. Har vært meget aktiv på poolforum, men har etter en disputt med Rickard valgt å forlate forumet da jeg bare følte meg utnyttet gjennom å gi råd og tips samtidig som han satt og håvet inn penger og sendte hånende PM og mail. Derfor gir jeg heller mine råd på BH til de som trenger det.

Selv senker jeg vannoverflaten 2 dm under breddeavløpet, stopper litt frigolit i det samme, plugger inntaket, tømmer slangene så godt det går, samt beholder sommerbassengdekselet som beskyttelse mot rusk og legger platene oppå med veldig liten helling.

Glem heller ikke å sjokkklorere før du vinterstenger.

Trist at du forlot forumet.
Sånne som vet hva de snakker om trengs, derimot trengs ikke folk som bare tjener penger på andres bekostning.
Dessverre er det sistnevnte vanligere enn det første...

Ang. skittbeskyttelse, hvis man syr sammen 2 pressinger slik at de i mitt tilfelle måler 10*20m og lar kantene ligge over kanten, da burde vel dritten henge med opp når jeg løfter pressen?

Tanken er jo å ha vinterplater neste vinter, men akkurat nå har budsjettet mitt gått til helvete 2 ganger og samboeren bare ler av meg når jeg prøver å få til en liten sum til bassenget mitt... = glem det!

Jeg tok på meg et gigant-prosjekt som jeg stundvis angrer på... 6*12 med dypdel, gjør alt selv.
Jorda er morene og knutene er på størrelse med 2-3 tonnere...

Ang. sjokkkloreringen, hvorfor gjør man det før vinteren. Skal gjøre det, men hva er en tenkelig konsekvens om man ikke gjør det?

Problemet med pressene er at er snø og vann vil trykke ned pressen mot overflaten om du ikke har plater som regnbeskyttelse. Å bygge et telt holder fram til første stormen, i vinter løftet til og med to plater og fløy av gårde 10m under en storm.

Sjokkingen gjør jeg for å
1. Fjerne alt bundet klor for å ha sultent fritt klor når våren kommer.
2. Jeg trenger ikke fylle opp og starte bassenget når temperaturen i vannet kommer opp til 9–10 grader, men kan vente til sesongen har begynt i midten av mai. Da jeg har høy klorinnhold etter vinteren slipper jeg å bekymre meg for grønt vann. Å klorere og pH-justere kaldt vann uten sirkulasjon pleier ikke bli helt bra, og det er en risiko for at man får feil måleresultater samt at man trenger å bruke flytende kjemikalier.

Ps mektig basseng du må ha bygget!

• Liker
Nygården
  • Laddar…
Men er det ikke en risiko for at lineren blir skadet hvis man ikke bruker plater?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.