P
Vurderer å bytte ut 2 stk vinduer med et 3-luft i stedet. Holder det å legge inn en 220 regel som hviler på de stående reglene ved sidene om vinduene hvis jeg vil fjerne stolpen mellom dem?

• To vinduer i et hus under renovering, med stillas og åpen isolasjon rundt vinduene.
P
OBS det er litt vanskelig å se på bildet men det er kun et plan der det aktuelle vinduet er.

Stolpen ser jo ikke ut til å bære noe til tross for at det ligger to takstoler på strekningen over vinduene. ?

Stolpen i midten bærer en del av lasten fra to takstoler/gulvbjelker. En 45*220 C 18 holder, men du bør doble begge stolpene ved vinduenes utside.

Sist redigert:
P
Ok så du tror jeg også trenger å forsterke på sidene. Skal se om det går å komme til fra innsiden da fasaden er nyrenovert og tilleggsisolert. Bildet er tatt før isolering og panelet ble spikret opp.

Ja, i prinsippet tar du den der doble stolpen og setter halvparten under hver ende av bjelken..

Sist redigert:
P
fahlis skrev:
Stolpen i midten bærer opp en del av lasten fra to takstoler/gulvbjelker.
En 45*220 C 18 holder, men du bør dobbelt opp begge stolpene ved vinduenes utside.
Det er kun det 2m grunne papptaket den bærer opp. Overetasjen på huset sitter i den opprinnelige huskroppen.

• Grønt hus med rødt tak, små balkonger med blomsterkasser, hvite hagemøbler på terrassen, omgitt av trær, i solfylt vær.
  • Hus med rødt tak og hvite vegger omgitt av trær, klart blå himmel i bakgrunnen.
Peter_K skrev:
Det er kun det 2m grunne papptaket den bærer opp. Overetasjen på huset sitter i den opprinnelige huskroppen.
Da mistolket jeg bildet.

P
Ja, jeg mistenkte det når du skrev gulvbjelker. Vanskelig å se hvordan det ser ut fra den vinkelen. Tror du likevel at det trengs doble bjelker?

Troligvis ikke og 45*220 er unødvendig grov, det holder med 45*150.

Sist redigert:
  • Liker
Peter_K
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.