6.557 lest ·
17 svar
7k lest
17 svar
Baderom i kjellerplan halvt under bakken
Side 1 av 2
Hepp hepp, nå skal det bygges bad i sinom tid. Har lest litt om gips eller ikke gips, tre eller ikke tre men er nå usikker på hva det er vi kommer frem til.
Baderommet er altså i kjellerplan, med to yttervegger og to innervegger. Dusjhjørnet vil stå halvveis mot ytter- og halvveis mot innervegg.
Vi har pigget opp og byttet ut gamle jernrør og gravd ut ca 30 cm for isolering (singel + isolasjonsplater (brune, runde, frigolitlignende saker som sitter sammen i kaker hvis navn totalt forsvant) og skal støpe betong på dette med vannbåren gulvvarme.
Nå, hva skal jeg tenke på? Hva får isoleres og hva får ikke isoleres? Hva får tettes og ikke? Hvor skal jeg bygge innervegger - og i så fall i hvilket materiale? Hvorfor stålstendere i stedet for tre? (Fått litt forskjellige beskjeder om at det er fordi de ikke beveger seg, ikke sveller, og fordi det rett og slett er enklere).
Hvis jeg har gulvvarme, får ikke gipsen da heller gå ned til gulvet (som jeg leste i annen tråd)?
Jeg har min far bak meg men har ikke diskutert med ham hvordan han tenkte å løse det hele, vil heller ha råd fra noen som ikke...gjør som man alltid har gjort, til tross for at nye materialer har kommet ut på markedet...
Baderommet er altså i kjellerplan, med to yttervegger og to innervegger. Dusjhjørnet vil stå halvveis mot ytter- og halvveis mot innervegg.
Vi har pigget opp og byttet ut gamle jernrør og gravd ut ca 30 cm for isolering (singel + isolasjonsplater (brune, runde, frigolitlignende saker som sitter sammen i kaker hvis navn totalt forsvant) og skal støpe betong på dette med vannbåren gulvvarme.
Nå, hva skal jeg tenke på? Hva får isoleres og hva får ikke isoleres? Hva får tettes og ikke? Hvor skal jeg bygge innervegger - og i så fall i hvilket materiale? Hvorfor stålstendere i stedet for tre? (Fått litt forskjellige beskjeder om at det er fordi de ikke beveger seg, ikke sveller, og fordi det rett og slett er enklere).
Hvis jeg har gulvvarme, får ikke gipsen da heller gå ned til gulvet (som jeg leste i annen tråd)?
Jeg har min far bak meg men har ikke diskutert med ham hvordan han tenkte å løse det hele, vil heller ha råd fra noen som ikke...gjør som man alltid har gjort, til tross for at nye materialer har kommet ut på markedet...
Håper at din far murer opp veggene i ditt våtrom i kjelleren. Det finnes en grunn til at kjellervegger i ditt hus er murt og pusset, eller? Jeg ville holdt meg til samme byggemetode for å unngå fuktskader i fremtiden.Kesella skrev:
Regelvegger passer i et trehus der alt annet over bakken også er av tre+gips. Det er bare min oppfatning.....
gaia
Hmm...Hvorfor skal han mure opp nye vegger foran ytterveggene? Mine vegger består av en slags støpt betong tror jeg, ser ikke pusset ut i hvert fall. Men grunnen til å sette opp stendere skal jo være for å unngå fuktskader - siden man ikke kan sette tette sjikt på en yttervegg - eller foreslår du at jeg ikke har noe bad i kjelleren?
Må også påpeke at alt over bakken i huset er av tre og gips. Så da synes du at det er greit å fortsette med det?
Må også påpeke at alt over bakken i huset er av tre og gips. Så da synes du at det er greit å fortsette med det?
Hobbyelektriker
· E
· 15 367 innlegg
Har stilt i prinsippet det samme spørsmålet her: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/61491-badrumsbygge-i-kaellare.html
Jaaa.....men endrer det ikke noe at jeg skal ha varmegolv? Det føles risky å ikke ha fuktspærre...hva sier forsikringsselskapene? Når man dusjer kommer det jo en himla masse vann på veggen....hvor skal det ta veien? Inn i betongveggen? Fordampe? Skal man da ikke ha fuktspærre i det hele tatt på gulvet? Det virker jo helt skummelt... 8(
Utdrag fra: http://www.byfy.lth.se/Publikationer/Other/TVBH-7226.pdf
Ifølge BBR skal gulv og vegger som utsettes for vannsøl, vannspill eller utlekking av vann utstyres med vanntette overflater (VT), dersom tilgrensende bygningsdeler og rom ikke tåler slik fuktpåvirkning. Ifølge gjeldende Bransjeregler skal samtlige gulv- og veggflater i et våtrom som delvis oppfyller kriteriene nevnt ovenfor, utstyres med vanntette lag. I normalsituasjoner skal ikke gulv- og veggflater i kjellerrom eller tilsvarende, der underlagene har direkte jordkontakt, utstyres med vanntette lag.
Ifølge BBR skal gulv og vegger som utsettes for vannsøl, vannspill eller utlekking av vann utstyres med vanntette overflater (VT), dersom tilgrensende bygningsdeler og rom ikke tåler slik fuktpåvirkning. Ifølge gjeldende Bransjeregler skal samtlige gulv- og veggflater i et våtrom som delvis oppfyller kriteriene nevnt ovenfor, utstyres med vanntette lag. I normalsituasjoner skal ikke gulv- og veggflater i kjellerrom eller tilsvarende, der underlagene har direkte jordkontakt, utstyres med vanntette lag.
Du leste den setningen også, ikke sant?Kesella skrev:
Men man pleier å ha tettesjikt akkurat i dusjhjørnet og rundt sluket. Hvis man ikke har veldig mye oppstigende fuktighet altså, da dropper man det.
Jooo...jeg gjorde det. Jeg tror ikke jeg har særlig mye tilskytende fuktighet i det hele tatt. Når jeg setter inn en luftavfukter på maksimal avfuktning, får jeg ut noen spiseskjeer på et døgn... Men det står "i direkte kontakt med grunnen", og om jeg da har singel som dekker hele gulvet, sånne der isolasjonsblokker som ikke trekker fukt og 10 cm betong på det - regnes det virkelig som direkte kontakt med grunnen? Tettesjiktet havner jo 25-30 cm over bakken. Dessuten har jeg jo varme i gulvet som tørker opp hele tiden.
Vurderer om jeg skal tetteskjøte gulvet og alle innerveggene samt ytterveggen i dusjhjørnet? Hva skjer da i skjøten mellom tettesjikt og ikke tettesjikt på ytterveggen. Vil tettesjiktet løsne om det kommer fukt bak? Dette er virkelig en jungel. I en annen tråd diskuteres jo innervegger....
Vurderer om jeg skal tetteskjøte gulvet og alle innerveggene samt ytterveggen i dusjhjørnet? Hva skjer da i skjøten mellom tettesjikt og ikke tettesjikt på ytterveggen. Vil tettesjiktet løsne om det kommer fukt bak? Dette er virkelig en jungel. I en annen tråd diskuteres jo innervegger....
Det høres ut som en ganske fornuftig plan å gjøre som du har tenkt. Og det er ikke kjempeviktig hva som skjer i overgangen mellom gulv og vegg. Det finnes ingen faste svar på dette, men man må prøve å bruke fornuften. Jeg synes du skal tette alle gulv, innervegger og vegger i dusjhjørnet, akkurat som du har tenkt.
Jeg har oppfattet feil ... oppfattet at det skal bygges helt nye lekter som jeg syntes var klokere å bygge av stein.Kesella skrev:
Hvis man vil unngå fuktskader i en kjeller setter man gipsplater på stålstenderverk og det skal finnes ventilerende gulvlister/taklister som slipper ut fukten som kommer gjennom yttervegger og gulv av betong. Jeg synes ikke at ventilerende lister er en passende løsning for et bad.
Det er viktig å vite hvordan man gjør det, men enda viktigere å vite "hvorfor".
Nå snakker jeg kun om ytterst små mengder fukt som ikke synes men som finnes, typ et snapsglass/måned/rom som kan bli innesperret i mellomrommet i en dobbeltvegg da den blir fuktspærret innenfra. Det kan bare bli fuktigere med tiden. Eller er din kjeller 100% fukttett utvendig?
Sier som jonh - bruk den sunne fornuften
Samme forutsetninger som deg, gammelt hus med betonghullstein i grunnen og pussede innervegger. Graver ut gulvet, isolerer 200mm under gulvet med Isodrän og deretter gulvvarme og fliser. Jeg har relativt fuktig mark og kommer ikke til å ha fuktsperre noen steder bortsett fra i selve dusjhjørnet. Den vil bestå av et innstøpt ("senket") dusjkar å stå på og to ventilerte dusjvegger på metallstender (finnes byggeplaner på Platons hjemmeside) mot yttervegg. Selvsagt tilhørende, stilige glassdører for å minimere sprut utenfor det avsatte området. Luftavfukter tar så hånd om damp fra ivrig dusjing og opptørking av vann som spruter utenfor.
En fuktsperre ville ikke holdt seg i mange år på mine kjellervegger eller -gulv grunnet den tilførende markfuktigheten (gammel plastmaling og tapeter har ikke vært problem å ta ned i min kjeller ...). Ordentlig drenering og isolering rundt huset og under øvrige deler av kjelleren har gjort det betydelig bedre, men min avfukter tar likevel hånd om et par liter fukt i uken.
I det gamle badet (60-tallet noe) opplevde jeg konsekvensene av å dusje i rom uten fuktsperre
Den fuktigheten hadde etter noen måneder skapt et betydelig mugglag under den gamle plastmalingen i det tilstøtende hobbyrommet.
En fuktsperre ville ikke holdt seg i mange år på mine kjellervegger eller -gulv grunnet den tilførende markfuktigheten (gammel plastmaling og tapeter har ikke vært problem å ta ned i min kjeller ...). Ordentlig drenering og isolering rundt huset og under øvrige deler av kjelleren har gjort det betydelig bedre, men min avfukter tar likevel hånd om et par liter fukt i uken.
I det gamle badet (60-tallet noe) opplevde jeg konsekvensene av å dusje i rom uten fuktsperre
Kesella... hihi jeg vet... Dusjkabin er ikke så designriktig i Sverige... Men kan du ikke designe en som er riktig da!
Jeg håper at det blir annerledes når forsikringsselskapene er lei i Sverige og gjør som i resten av Europa og man må betale selv for vannskadene i baderommene? Da tror jeg flere svensker begynner å "verdsette" dusjkabiner igjen
Selv er jeg fysiker og designblind... så for meg går bygningsfysikken først...
Men hvorfor må alltid disse to krasje?
Jeg håper at det blir annerledes når forsikringsselskapene er lei i Sverige og gjør som i resten av Europa og man må betale selv for vannskadene i baderommene? Da tror jeg flere svensker begynner å "verdsette" dusjkabiner igjen
Selv er jeg fysiker og designblind... så for meg går bygningsfysikken først...
Men hvorfor må alltid disse to krasje?