Hei!

Jeg planlegger å sette inn to nye vinduer ved siden av et eksisterende vindu. Det er en gavlvegg på et sokkelhus med trestamme (foruten fyldte vegger), det er underetasje, og her er det altså som et to-etasjes hus med gavlspiss. Takstolene og bjelkelaget bærer altså ikke på denne veggen så vidt jeg forstår, den går langs med bjelkelagretningen og takstolene så å si.

Ytterveggen er en reisverksvegg med 220-reisverk i tre. Jeg tror det er prefabrikerte elementer (Götenehus anno 1999). Veggen starter med en prefab-sandwichvegg (lettbetong med inngjuten celleplast). Det er imidlertid ikke fylt på denne siden av huset, så den er nok der for å stabilisere veggen på den andre siden av hjørnet. Det eksisterende vinduet sitter akkurat der selve reisverksveggen begynner.

Det eksisterende vinduet er 8x13 og jeg har tenkt å sette inn to vinduer av samme dimensjon ved siden av. Tanken er at de skal få en felles vindusbrett og jeg vil derfor skjære ut reisverket for å lage en felles vindusåpning for alle tre vinduene. Mellom vinduene tenker jeg meg en 45 reisverk, men jeg kan også tenke meg to 45-reisverk (trengs det for å unngå at karmeskruene kolliderer?).

Nå til det hovedsakelige spørsmålet:

Jeg ser for meg at jeg må gjøre en utveksling over vinduene da veggen ovenfor står på denne veggen så å si så litt last er det jo.

Jeg tenkte meg at jeg skulle sette inn de nye reisverkene som skal bære vinduene først (nedenfor B, C), deretter skjære ut eksisterende reisverk opp mot hammerbåndet for å gi plass til å felle inn en bjelke (nedenfor D). Etter det ser jeg for meg at jeg kan fjerne de reisverkene som blir til overs så å si og sette reisverk over og under de nye vindusåpningene.

Høres det ut som en fornuftig tanke? Hvor grov trenger D å være? Holder det med 45x220 C24?

Innfesting ser jeg for meg typ 3 treskruer 6x140 per reisverk?

En vanskelig omstendighet er at det sitter en tilluftsventil over det eksisterende vinduet, med et rør som går rett gjennom veggen dia 90 mm. Hvor følsomt er det hvor dette hullet havner i utvekslingen?

Skjematisk bilde av reisverksveggen i dagens situasjon (jeg vet ikke nøyaktig hvordan reisverkene står, men omtrent slik:
Schematisk tegning av regelvegg med mål, inkludert et kuttet del av en prefabrikkert betongvegg.
Min tanke om løsning:
Schematiskt diagram av regelvägg med dimensioner, visar placeringen av reglar A, B, C, balk D och luftdon E (DIA 90 mm).
Fasade, nye vinduer i rødt:
Tegning av en gavlvegg på et to-etasjes hus med rødt omriss rundt to nye vinduer ved siden av et eksisterende vindu.

Plantegning:
Planløsning av rom med angivelse av vindusplassering, sandwich-vegg og start av regelvegg, markert med mål og piler.

Enormt takknemlig for deres tanker! (y)

For å tydeliggjøre: i mine skisser har jeg ikke tegnet syll og hammarbånd, de finnes selvfølgelig også der i virkeligheten!

Jeg erstattet tre vinduer med stående bjelker imellom med et stort panoramavindu på husets langside (takstolenes vekt). Jeg byttet med en limtrebjelke som var 90*315. 4 meter kostet litt over 1200:- om jeg husker rett, og den bøyde seg ikke målbart da jeg senket ned takstolene. Nå har det gått noen vintre med snølast uten merkbare forandringer.

Okei, det høres ut som en ganske kraftig bjelke i mitt tilfelle?

Ettersom jeg har stendere mellom vinduene (som jeg kan doble) som det likevel er 135 mm igjen på, tenkte jeg at en 45x220 skulle være nok?

Nytt forslag litt etter hvordan jeg funderte i trådstarten. Nå med doble regler mellom vinduene. Jeg lurer da på om jeg ville klare meg med en 45x195 C24 under hammerbåndet? Da klarer jeg eventuelt å få inn tilluftsventilen mellom vinduets overligger og bjelken.

Byggtegning viser veggkonstruksjon med doble reglar mellom vinduer og måldetaljer for plassering av tiluftsdon og bjelker.

Burde jeg rådføre meg/ansette en konstruktør?

Med tanke på at du beholder de stående stenderne så burde ikke forutsetningene endres og din avveksling ovenfor trenger ikke være kraftig. At de stående stenderne er 220 har nok mer med isolasjon å gjøre enn last. Hvordan ser takstolene ut? Ser de ut til å ta hele taklasten ut på sidene? Eller har du en bærende vegg i midten gjennom hele huset?

På nedre plan er det to bjelkelag gjennom huset på tvers mot denne ytterveggen. Bestående av bærende vegger som er bygget med 45x95 og søyler/bjelker. På disse ligger bjelkelaget.

Takstolene er av fagverkstype og bærer kun på ytterveggene på langsidene så vidt jeg forstår. Utover en avveksling med søyler bjelke over det hullet som utgjøres av karnappet som man kan se på fasadetegningen i trådstarten. Men det hullet er midt på husets langside, mange meter fra ytterveggen det er snakk om her.

Jeg tenker også at det ikke burde være noe større problem med avvekslingen i og med at det likevel blir stendere hver 80 cm. Det er jo en 80 cm-åpning i dag for eksisterende vindu, når jeg åpner kan jeg se om/hvordan det er avvekslet der. Forskjellen her lastmessig antar jeg blir at jeg skjærer ut stenderne til 135 mm sammenlignet med eksisterende 220.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.