Hei!

Vi bor i en sokkelvilla bygd -88.
Mens vi venter på at vår snekker skal komme hjem og se på dette prosjektor om 2 uker har jeg begynt å rive ned platene på den bærende veggen som vi skal åpne opp. Vi ønsker å danne oss en oppfatning om hvor stor limtredrager vi trenger.
Opprinnelig var åpningen 1500 mm, vi har tenkt å utvide åpningen til 2400 mm.
Det som bærer opp bjelkelaget i dag er to 42x140 + hammerbånd 42x140 og en 25 mm ovenpå hammerbåndet, rare mål:)
Det er to stolper (42x140) som skal bort og erstattes med drager.
I øverste etasje er det ingen bærende innervegger da huset har selvbærende takstoler.
Ifølge byggbeskrivelser.no kreves det en drager på 115x225,
Det kjedelige er at det blir ganske lavt under taket.
Kan vi fjerne hammerbåndet der drageren skal trykkes opp eller er det til for å stabilisere?
Man kan kanskje la en av de to bærbjelkene (45x140) være igjen og smelle opp en limdrager 115x180 inntil?
Hva tror dere?
En delvis revet bærende vegg i ferd med å åpnes opp i en bolig, viser trestendere og en trapp i bakgrunnen. Verktøy ligger på gulvet. Tett nærbilde av en bjelke med dimensjonene 42x140 mm under en overflate med slitasjemerker, muligens betong. Tekst på bildet angir mål. Byggetegning av en fasade med mål på 2400 mm og 2300 mm, viser en trekantet takstruktur med detaljer om støttebjelker og seksjoner. Byggetegning av et hus med merkinger for ulike rom og materialer, inkludert markeringer for plast og mål for rom på etasjeplan. 3D-modell av et to-etasjes hus med detaljer om åpning, takvinkel og bærestruktur, inkludert limtrebjelker og konstruksjonsstandarder.

• Liker
Envisare
  • Laddar…
Om 115x225 mm er korrekt dimensjon på en limtrebjelke, hvilket jeg ikke er sikker på, så kan du erstatte den med 215x180 mm som er helt likverdig fra et stivhetssynspunkt. Det du kaller for hammarband kan du fjerne. Gulvbjelkene ovenfor kan hvile direkte på bjelken. Jeg skulle ønske at du viste hele planen for første etasje, slik at det går an å kontrollere beregningen. Bildet av åpningen mot trappen viser at huset ikke er bygget helt i henhold til plantegningen på dette punktet. Det betyr antageligvis ingenting for beregningene så lenge dine åpningsmål er korrekte, men er likevel et lite advarselspunkt.

Har tatt bort litt mer av veggen på høyre side, de tidligere eierne snekkret opp et garderobeskap under trappen, døren ved siden av til høyre er også fjernet. Det er nok det som forvirrer med tegningen. Det er jo topp om vi kan ta bort det jeg kaller hammarband. Da kan vi få inn en bjelke på 140x225 og likevel få 206 cm i takhøyde. Det ser ut som at det ligger en trykkimpregnert (25mm) over hammarbandet, kanskje lettest å la den være igjen? 3D-modell av to-etasjes hus med tekniske spesifikasjoner for innvendige åpninger og bjelker, med målinger og dimensjonsresultater. Åpen vegg med synlige bjelker ved trapp. Garderobe klærsstativ med strykejern foran trappen. Støvsuger og verktøy på gulvet. Måling på 2300 mm. Bilde av et delvis fjernet veggpanel, med synlige trebjelker og isolasjon, samt et område hvor en trykkimpregnert plank ligger over hammarbåndet. Tegning av et hus med romplaner inkludert badstue, WC, dusj og boder under en trapp, med ulike materialer og mål angitt.

Hva er husets innvendige bredde? Det beste er at bjelken ligger kloss inntil gulvbjelkene. Trykkimpregnert innendørs? Finnes det skal det definitivt bort. Hva gjorde du for endring for å plutselig komme fram til 140x225?

Fra innervägg til innervägg er huset 7600 mm bredt.
Fra begynnelsen tenkte jeg å beholde en av de to bjelkelagene og legge en limt bjelke (115 Bred) kloss inntil.
Men nå når bjelkelaget skal bort er det vel like greit å sette opp en limt bjelke på 140x225 når det uansett er plass?

Ja, det er rart om det ligger en impregnert der, skal sjekke grundigere i morgen, er det giftige gasser eller lukt som er problemet med impregnert innendørs?

De var giftigere før, men de skal aldri være innendørs. Det pleier å være en saneringsårsak. Det er ingen god løsning å spare noen av de gamle.

Jeg er tvilende til dimensjonene som du får fram. For en åpning på 2,4 m bør det holde med 90x225 alternativt 165x180.

Ok, skal bli interessant å se om det er impregnert, se nærmere på det i uken.
90x225 så jeg nå at det fantes som alternativ. 140x225 er kanskje litt vel overdimensjonert:)
om jeg bruker 90x225 og stolper 90x90 er det vel enklest å feste med hullplate og ankerskrue?
Takk for alle svar!

Det beste er kraftigere beslag og gjennomgående bolt. Er monteringen synlig må det absolutt være noe slikt. Hullplater og ankarskrue er for svake. Bifogade bilde pleier jeg bruke som eksempel.
En konstruksjonsdetalj med kraftige beslag og bolter under en veranda med vinterlandskap i bakgrunnen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.