Vi har et hus fra 63 som har en innredet loftetasje. Da takhøyden var veldig begrenset der, har vi valgt å åpne opp til mønet med synlige takstoler. På den ene siden er det som en slags "avveksling" eller lignende, vennligst se bilder nedenfor. Er dette noe som fortsatt er nyttig i dag når bjelkelaget ikke lenger finnes? Går det eventuelt å fjerne uten å sette noe i fare? Eller kanskje kan man avveksle på en annen måte?
Den er der jeg har satt den røde streken på tegningen.
Takk på forhånd!
Arrangementet som du snakker om virker å være en rest fra byggingen, tenkt som en midlertidig stabilisering. Med underlagspanel på yttertaket og langsvegger i første etasje tror jeg ikke det trengs. Selve takstolene virker å være litt hjemmesnekret, så dem skal man nok ikke røre.
Jeg hadde noe lignende tvers over noen av våre takstoler. Snekkeren sa at det var ganske vanlig at man gjorde så når man reiste takstoler før for å ha litt stabilitet sidelengs under byggingen. I og for seg forstyrret det ikke hos meg så vår snedsträva sitter fortsatt...
Arrangementet som du snakker om virker å være en rest fra byggverket, tenkt som en midlertidig stabilisering. Med råspont på yttertaket og langsgående vegger i første etasjes midt tror jeg ikke at det er nødvendig. Selve takstolene virker å være litt hjemmesnekret, så dem bør man nok ikke røre.
Ah ok, så du tror det skal gå an å fjerne den?
Ja vi ønsket først å bli kvitt støttebenene men forsto ganske raskt at det virket å bli et håpløst prosjekt om vi ikke ønsket å bygge om takstolene. Dem er skjøttet og lappet på sine steder.
Jeg hadde noe lignende på tvers av noen av våre takstoler. Snekkeren sa at det var ganske vanlig å gjøre så når man reiste takstoler før for å ha litt stabilitet sideveis under byggeprosessen. I nif forstyrret det ikke hos meg så vår skråstiver sitter fortsatt...
Okei, åpnet dere til mønet? Det sitter nemlig en gjengestang så man kan spenne opp den på midten. Derfor lurte jeg på om det var en "avveksling" for bjelkelaget.
Okei, åpnet dere til møne? Det sitter nemlig en gjengestang så man kan spenne opp den på midten. Derfor lurte jeg på om det var en "avveksling" for bjelkelaget.
nei. Totalrenoverte loftet og det der ser mer seriøst ut enn en midlertidig byggestrø. Du trenger nok å ha kontakt med en konstruktør for å få kontroll på funksjonen dens
nei. Totalrenoverte loftet og det der ser mer seriøst ut enn en midlertidig byggstøtte. Du trenger nok å få kontakt med en konstruktør for å få kontroll på dens funksjon
Okei, takk for info. Har forsøkt å få kontakt med en konstruktør i over 2 måneder men ingen som riktig har tid eller vil røre eldre hus her føles det som...
Arrangementet som du snakker om virker å være en rest fra byggingen, tenkt som en midlertidig stabilisering. Med råspont på yttertaket og langsgående vegger i første etasjes midte tror jeg ikke det trengs. Selve takstolene virker å være litt hjemmesnekret, så dem skal man nok ikke røre.
Hva tror du Justus når du ser det senkompletterende bildet?
Jeg hadde vært lykkeligere om jeg kunne se det på stedet. De diagonale bordene gjør ingen nytte, disse kan du fjerne. Jeg tror ikke at den horisontale bjelken gjør det heller, men det er nok bra om en konstruksjonskyndig person ser på det på stedet. Takstolene er et hjemmelaget bygg av en person som ikke behersker problemet. De imiterer en fagverksløsning uten å gjøre det på riktig måte. Denne usikkerheten er nok forklaringen på hvorfor det ser ut som det gjør.
Jeg hadde vært lykkeligere om jeg kunne se det på stedet. De diagonale plankene gjør ingen nytte, disse kan du ta bort. Jeg tror ikke at den horisontale bjelken gjør det heller, men det er nok bra om noen konstruksjonskyndige ser på det på stedet. Takstolene er et hjemmebygg av en person som ikke mestrer problemet. De imiterer en fagverksløsning uten å gjøre det på riktig måte. Denne usikkerheten er nok forklaringen til hvorfor det ser ut som det gjør.
Jjustusandersson skrev:
Jeg hadde vært lykkeligere om jeg kunne se det på stedet. De diagonale plankene gjør ingen nytte, disse kan du ta bort. Jeg tror ikke at den horisontale bjelken gjør det heller, men det er nok bra om noen konstruksjonskyndige ser på det på stedet. Takstolene er et hjemmebygg av en person som ikke mestrer problemet. De imiterer en fagverksløsning uten å gjøre det på riktig måte. Denne usikkerheten er nok forklaringen til hvorfor det ser ut som det gjør.
Okei, super. Da vet jeg litt i hvert fall. Huset er bygget 63 og kort tid etter valgte man å innrede loftet. Vet ikke hvor mye de valgte å endre på takstolene da. Kan noen flere bilder i en annen vinkel hjelpe til å eventuelt si om man kan ta bort det? Eller kreves det at noen fysisk er på stedet?
Jeg skulle lete etter uventede skjøter i underrammene i nærheten av den horisontale bjelken, som kunne peke på at den utgjør en avveksling mellom noen av takstolenes underrammer. Dette bør gjøres på stedet.
Jeg ville lete etter uventede skjøter i underrammene i nærheten av den horisontale bjelken, som kunne peke på at den utgjør en avveksling mellom noen av takstolenes underrammer. Dette bør gjøres på stedet.
Okei, eneste skjøtene som finnes på takstolene er midt på underarmene. Se bilder nedenfor.
Når jeg ser det siste bildet forstår jeg bedre. La den horisontale bjelken være igjen. Den har antagelig samme funksjon som den som finnes til venstre. Kanskje har den blitt tilføyd i forbindelse med innredningen av loftet og at man da oppdaget at det svaiet litt for mye.
Har det muligens stått en bærende vegg under disse takstolene?
For meg er det flere rare ting
Først så indikerer dimensjonen på underrammen noe annet enn en midlertidig konstruksjon for å stabilisere under byggingen, din gjengestav indikerer dessuten det. Konsumtionen ser ut til å holde opp underrammen på et antall takstoler.
Deretter så er dine nåværende takstoler ikke i henhold til den tegningen du vedlegger. Ifølge tegningen ville det knapt vært plass til å innrede en overetasje og jeg synes det ser ut som om noen konverterer en saltakstol til en rammeverkstol. Har du muligens gamle spikerhull et sted i underrammen din?
konstruktør burde se på dette
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.