Holder på å åpne opp mellom gang og stue, men er ikke helt sikker på hvordan jeg bør gjøre det. Hadde gjort det meste klart men på grunn av visse omstendigheter har jeg tenkt å gjøre om en del. Bl.a. skal åpningen bli litt bredere enn jeg hadde gjort den.
Åpningen (åpningene, de var to like) var opprinnelig 80cm og de var avvekslet som vist på bilde 1 (fant ikke et bedre bilde).
Bilde to viser hvordan jeg gjorde det i stedet. Spurte svigerfar (som er snekker) og han mente jeg ikke trengte å skyve inn bjelken i plankene på siden som det var tidligere. Jeg brukte en stående 45x95 over åpningen og 45x50 som støtter den.
Men kan jeg ikke ta bort alt mellom nåværende overligger og takbjelken og i stedet stille to 45x95 som støtter takbjelken direkte? Og så sette en liggende 45x95 som overligger mellom de stående? Åpningen vil være ca 160cm bred og over ligger kun et ubrukt, uinnredet loft.
Åpningen (åpningene, de var to like) var opprinnelig 80cm og de var avvekslet som vist på bilde 1 (fant ikke et bedre bilde).
Bilde to viser hvordan jeg gjorde det i stedet. Spurte svigerfar (som er snekker) og han mente jeg ikke trengte å skyve inn bjelken i plankene på siden som det var tidligere. Jeg brukte en stående 45x95 over åpningen og 45x50 som støtter den.
Men kan jeg ikke ta bort alt mellom nåværende overligger og takbjelken og i stedet stille to 45x95 som støtter takbjelken direkte? Og så sette en liggende 45x95 som overligger mellom de stående? Åpningen vil være ca 160cm bred og over ligger kun et ubrukt, uinnredet loft.
Slik synes jeg man skal gjøre:
http://www.byggahus.se/forum/byggma...-miniprojekt-hal-i-baerande-vaegg-bilder.html
Bildene fungerer fortsatt, men du må lime inn lenken selv.
Om du ikke vil bruke limtre (som sikkert er passende), synes jeg du skal bruke to 45x220 og slå dem sammen og lime, og deretter støtte opp disse på samme måte som jeg har gjort.
Den konstruksjonen du har laget nå, bærer nok ikke så mye, og er det last på den, vil den garantert gi etter i midten.
http://www.byggahus.se/forum/byggma...-miniprojekt-hal-i-baerande-vaegg-bilder.html
Bildene fungerer fortsatt, men du må lime inn lenken selv.
Om du ikke vil bruke limtre (som sikkert er passende), synes jeg du skal bruke to 45x220 og slå dem sammen og lime, og deretter støtte opp disse på samme måte som jeg har gjort.
Den konstruksjonen du har laget nå, bærer nok ikke så mye, og er det last på den, vil den garantert gi etter i midten.
45x220 kjøpt. Skal jeg både spikre/skru og lime? Vanlig trelim er greit?
Hvorfor galvaniserte spiker og utelim? Bukseseler og livrem eller?
Aha, gikk helt glipp av at galvad og varmforzinket er det samme. Da har vi jo alle tingene hjemme, takker for rådene.
Er det meningen at jeg skal sage utsparing i plankene ved siden av åpningen for å legge bjelken der? Føles litt vanskelig å få festet den ellers. Spikerplate?
Jeg hadde osb på veggen og brukte dette som forband i sidelengs retning. Ellers så handler det jo bare om vertikale laster så din bjelke vil jo ikke springe bort av seg selv. Forankre dine stolper i veggen og skråspik fast bjelken i stolpene. Om du ser på tråden min så ser du at vi løftet litt for å kunne montere med nøyaktig passform. Det er nok ingen dum idé også her.
Ok, da gjør vi sånn. La opp noen bilder fra det hele, kommenter gjerne. Mest nysgjerrig på om det virker ok med gulvet.
http://www.jolie.nu/index.php?x=browse&category=8
http://www.jolie.nu/index.php?x=browse&category=8
Sist redigert:
Jeg kan ikke avgjøre om opplaget er ok. Det beste er selvfølgelig å la stolpene hvile direkte på veggen under, da kan man håndtere hvor store laster som helst.
Kan du ikke stable biter under opplaget for å forhindre at det setter seg? På den annen side, om ikke lasten er veldig stor ovenfra, kan man jo mene at spikerforbindelsen burde holde helt utmerket.
Kan du ikke stable biter under opplaget for å forhindre at det setter seg? På den annen side, om ikke lasten er veldig stor ovenfra, kan man jo mene at spikerforbindelsen burde holde helt utmerket.
Det har jo vært en vegg der før og den hvilte på bordet på andre siden av gulvbjelken. Kan vel stable opp en del under, men det vanskeliggjør elektriske installasjoner. Det er jo en ubenyttet loft så ingen mer belastninger enn selve huset i seg.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Erfaringer med avveksling
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Bæring av hjørnevegg, rimelig?
Avveksling bærevegg
Avveksling Hjertvegg
Bjelkelag i hjertet vegg og er veggen bærende?
Bygningsfysikk