Hei!
Har et 40-tallshus vi renoverer og på nederetasjen har en vegg blitt åpnet opp litt der det tidligere var en vegg og bare en døråpning mellom et kjøkken og en spiseplass. Dette har blitt gjort av en tidligere eier.
Bjelkene i overetasjen er skjøtet over bærekonstruksjonen (som tidligere altså var en vegg) og spikret sammen med brutalt grove spiker. (Original siden 40-tallet) Vi holder akkurat nå på med å renovere rommet i overetasjen og sjekket også bærekonstruksjonen som er gjort. 3 av 5 stendere hviler over bærekonstruksjonen og som jeg kan se så er det først en 50x50-stender som selve bjelkene hviler på. Denne ser original ut fra 40-tallet. Den tidligere veggen har sannsynligvis blitt festet til denne stenderen, men nå sitter det en ytterligere stender under den som da er bærekonstruksjonen. Den stenderen ser nyere ut.
Hvis jeg måler bærekonstruksjonen ned mot undertaket og deretter nedstikket på nederetasjen så klarer jeg å få fram at bærekonstruksjonen totalt ser ut til å være 230mm. Så den nye "stenderen" under 50x50-stenderen ser ut til å være ca 180mm, men sammen blir de altså ca 230mm. Bærekonstruksjonen er ca 2,28 meter.
Bjelkene i overetasjen er som nevnt skjøtet over bærekonstruksjonen og bjelkene på den ene siden er 2,85 meter og på andre siden av bærekonstruksjonen 3,14 meter. Bjelkene er 230x80mm.
Tenkte bare å høre med dere om denne bærekonstruksjonen er ok eller om den egentlig er for svak? Noe å gjøre noe med nå før du legger på nytt skrulimt gulvspon i overetasjen i så fall...
50x50-regelen er en slags bjelke som alltid har ligget oppå de stående plankene, som utgjorde den bærende veggen tidligere. Som bjelke kan man bare regne med 50x180 mm, fordi 50x50 regelen ikke er limt sammen med bjelken. 50x180 med spennvidde 2,3 meter tåler en last på ca. 400 kg/meter. Hva slags last dere har, avhenger først og fremst av husets bredde. Er bredden 8 meter, burde lasten på bjelken ligge på ca. 1200 kg/meter. Det virker altså litt underdimensjonert. Jeg vil tro at en overgang til en limtrebjelke, 90x225, ville fikset det, men som sagt er riktige data best.
80x230 (antagelig 3x9 tommer) burde fungere bra med de spennviddene du angir.
50x50-regelen er en slags hammarband som alltid har ligget oppå de stående plankene, som utgjorde den bærende veggen tidligere. Som avvekslingsbalk kan man bare regne med 50x180 mm, siden 50x50-regelen ikke er limt sammen med avvekslingsbalken. 50x180 med spennvidde 2,3 meter klarer en last på ca 400 kg/meter. Hva dere har for last avhenger hovedsakelig av husets bredde. Er bredden 8 meter burde lasten på avvekslingen ligge på ca 1200 kg/meter. Det virker altså litt underdimensjonert. Jeg ville tro at et bytte til en limtrebjelke, 90x225, skulle fikse det, men som sagt riktige data er best.
80x230 (antagelig 3x9 tommer) burde fungere bra med de spennviddene som du angir.
Takk for utførlig svar!
Hele bredden av huset er 9 meter, men bjelkene går ikke gjennom hele huset for det finnes ytterligere en bærende vegg som regelverket hviler på i den andre enden. (Bak den veggen er det en trapp senere. Så full lengde på bjelkene (skjøtet) er dermed rett under 6 meter. Eller er det noe annet som gjør at lasten baseres på hele husets bredde?
Mistenker at det er litt kronglete å bytte en avveksling da det også finnes en blindbunn før man når bjelkene. Kan tenke meg at det er litt vanskelig å stive opp ved siden av i så fall, ettersom det sitter mindre bjelker ved siden av de større bjelkene som i så fall ville være de man stiver opp..
Ville det hjelpe å bygge opp litt vegg på begge (eller en) side/sider om avvekslingen som avlaster avvekslingen?
Se bildet nedenfor.
Avvekslingen har nok vært der lenge tror jeg, og vi har vel ikke merket at det skulle være noe galt egentlig. Ikke mer svikt enn i et annet rom for å si det sånn.. Men ville ta det opp nå når vi likevel har bjelkelaget åpent i overetasjen..
Med to hjertevegg blir belastningen per vegg litt lavere, men sannsynligvis fortsatt for stor for den avvekslingsbjelken som sitter der nå. Det beste er en plantegning hvis man skal regne med større presisjon.
Man skal passe på når det er åpent. Det finnes andre måter å forsterke. Hva som er best avhenger av hva man kan komme til. Å skruelim lime plywood fra sidene i hammarbandet + avvekslingen er en variant. Ta et bilde ovenfra hvor man kan se bjelken.
Man skal passe på når det er åpent. Det finnes andre måter å forsterke. Hva som er best avhenger av hva man kan nå. Å skru-lime plywood fra sidene i hammarbandet + avvekslingen er en variant. Ta et bilde ovenfra hvor man kan se bjelken.
Her kommer bilder ovenfra. Første bildet er et nærbilde av avvekslingen som du sikkert kan identifisere, eller ja, hammarbandet og så kan man ane avvekslingen under. Den går ned et stykke under taket også, som du har sett på tidligere bilde fra rommet i underetasjen.
Blindbotten tatt ut for å se taket fra underetasjen og avvekslingen.
3 bjelker ligger over eksisterende vegg som er igjen (mot respektive vegg samt mot veggen hvor vaterne ligger på ovenstående bilde. 2 bjelker ligger nesten akkurat i begynnelsen av avvekslingen og 1 bjelke ligger i midten på avvekslingen kan man si.
Kan du komma åt att göra något som liknar det här?
[bilde]
Tveksamt tyvärr, beror på om det är ok att sätta en bit båda ovanför taket och under (d.v.s. skarvat på höjden).. Annars måste jag riva bort en del av taket i köket och det sitter först originaltak och sedan pärlspontatade plankor under originaltaket.
Det är plywood som limmas på regeln antar jag?
Hur mycket extra styrka ger det att limma på plywood? Blir det mycket starkare? Kan ju vara idé att försöka komma åt i så fall. Vad för tjocklek behövs i så fall?
Hade även tänkt att dra dit några vinkeljärn vid skarvningarna.. Kanske i och för sig inte gör så mycket skillnad. Eventuellt dra i några extra skruvar genom bjälkarna så spikarna som finns nu får lite hjälp.
Det som gir mest er om du kan få hammarbandet (50x50-regelen) til å samvirke med avvekslingsbjelken (50x180-regelen) gjennom den skrulimede plywooden. Det holder med 12 mm k-plywood. Jo tykkere og høyere kvalitet, desto bedre. Om en 50x180 bjelke tåler 400 kg/m, så tåler 50x230 mer enn det dobbelte.
Det som gir mest er om du kan få hammerbåndet (50x50-regelen) til å samvirke med avvekslingsbjelken (50x180-regelen) gjennom den skrulimmede plywooden. Det holder med 12 mm k-plywood. Jo tykkere og høyere kvalitet, desto bedre. Hvis en 50x180-bjelke tåler 400 kg/m, så tåler 50x230 mer enn det dobbelte.
Ok, kan man skrulim hver enkelt eller må det være sammen over hele avvekslingsregelen? Problemet som i så fall oppstår er at bjelkene som holder oppe taket sitter jo fast i hammerbåndet.. Så det går jo ikke å få en 2,3-meters plywoodbit mot regelen uten det blir kanskje 60 cm plywoodbit og så ytterligere 60 cm eller hva det nå er mellom bjelkene..
Og så må jeg grave fram avvekslingen i denne dritten som ligger i bjelkelaget
Slaggstein og kutterspon virker det å være.
* Hvis det ikke går å bruke små passbiter, kan det være en idé å minske avvekslingen?
Hvis jeg skulle slå opp litt bjelker og støtte opp avvekslingen i kjøkkenet, så er det også mulig.
Kunne ha minsket avvekslingen med ca. 50 cm..
* Jeg kunne sette inn ytterligere en avveksling nedenfor avvekslingen og skrulim plywood mellom disse to. Kan det være noe? Det er såpass høyt under taket at å sette inn en liten regel til under regelen ville fungere. Riktignok blir det jo bare skrulimmet på nedre delen av avvekslingen i så fall..
Hvis det skulle gå å sette en regel til under avvekslingen, hva skal man sette for dimensjon i så fall? (Den kanskje ikke kan bygge for mye..
Kan du korte spennet med 50 cm så holder det sikkert. Ellers bør det helst være lange plywoodbiter.
Høres bra ut, da får det bli et lite prosjekt på kjøkkenet.
Hvis jeg ikke korter ned spennet, ville det fungere å sette en forsterkning nedenfor forsterkningen og lime/skru fast plywood mellom den eksisterende forsterkningen og den nye.. For det føles nesten enklest å gjøre og påvirker minst på kjøkkenet.. På samme måte som man skruelimer plywood mellom forsterkning og hammarbandet, burde man vel kunne gjøre det omvendt også, altså nedenfra?
I så fall, hvilke mål bør den nye bjelken ha?
Har en støttebjelke så jeg kan trykke opp bjelken mot forsterkningen og lime på plywood mellom bjelkene i så fall.
Om jeg ikke korter spennvidden, vil det fungere å sette en avveksling nedenfor avvekslingen og limskruve plywood mellom den eksisterende avvekslingen og den nye.. For det føles nesten enklest å gjøre og påvirker minst på kjøkkenet.. Likväl som man skruvlimmar plywood mellom avveksling og hammarbandet så burde man vel kunne gjøre det omvendt også eller, altså nedenifra? I så fall, hva for mål bør det være på den nye reglen?
Absolutt. Det er fremfor alt avvekslingens høyde som har betydning.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.