Hei,
Jeg har i dag en varmepumpe, Nibe Fighter 1235 fra 2010 med tilhørende jordvarmeslynge installert.
Jeg ventilerer ved hjelp av Pax 201 vifter (4W, teoretisk luftstrøm 95m3/h) 3 stk våtrom fordelt på 2 bad og 1 vaskerom. Disse paxviftene går døgnet rundt.
I forbindelse med renovering av det ene badet hadde jeg først tenkt å droppe paxviften og i stedet sette en isolert kanalvifte på loftet (enebolig) for å kunne sambruke den og også ventilere ut en garderobe (4m2) samt et skap hvor hjemmekinoanlegget skal stå.

Tanken har slått meg om jeg i stedet skulle montere en Nibe FLM 30 til varmepumpen.
Grovt estimert så trenger jeg fra det ene badet (som er vegg i vegg med garderoben og hjemmekinoskapet) cirka 15 meter rørføring på loftet. Samt fra bad nr.2 cirka 7 meter. Panna står i vaskerommet så den rørføringen blir fra eksisterende avtrekksventil cirka 2 meter. Jeg tenkte å bruke isolerte spiro-rør med renseluke og så få vinkler som mulig. Lyddemper bør vel også monteres. (tenkte for øvrig ha det om det blir kanalvifteprosjektet ist)

Jeg ville sette pris på om noen kunnskapsrike (bedreviter unna denne tråden) kunne regne på ev. tilbakebetalingstid for merkostnaden en FLM kontra kanalvifte.
Har funnet en NIBE FLM 30 for 10900 inkl.mva på nettet, kanalviften koster 2600 kr. Kostnad for arbeid og rørføring kan vi la ligge utenfor. Det som er interessant er om FLM-en kan gjenvinne sin merkostnad i innkjøp kontra å ventilere ut 21 grader luft.
Takk på forhånd :)

Mikael_L
Om det teoretiske flytet på 95m3 i timen også er det virkelige, så er det et passende flyt for å ventilere en boareal på 75m2. (Boverkets 35l/s per kvm). Men i hvilket fall tror jeg at du i ganske runde tall kan gjenvinne noe mellom 5 og 20 kWh /døgn. dvs ca 5-20:- /døgn.

Det er jo vanskelig å vite det riktige luftflytet og jeg vet heller ikke hvilken virkningsgrad den der avtrekksmodulen har og hvor lav temp avløften får.

Og nå kom jeg på at dette var beregninger som om det gjaldt avtrekksvarmepumpe, typ. I dette tilfellet har du jo allerede en viss COP iom jordvarmen, så det er kanskje ikke mulig å regne sånn ...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.