Akkurat i dette tilfellet er det snakk om en åpning i en hjertevegg som skal avlastes med en limtrebjelke. Hvis jeg bruker en limtrebjelke som er 90 mm bred og ca 250-300 mm høy. Da blir limtrebjelken omtrent like bred som de stående stenderne. Hvordan stabiliserer man det da i sideveis retning? Hvis limtrebjelken hadde vært smalere kunne jeg jo ha hakket ut de stående stenderne og latt dem gå helt opp til toppsvillen. På den måten ville det blitt god sidestabilitet. Men hvordan gjør man med en limtrebjelke som er 90 mm? Ligger man bare limtrebjelken på stendernes endetre? På hele overflaten altså? Stendertykkelsen er 90 mm må jeg legge til.

O Olf Oggler skrev:
Akkurat i dette tilfellet er det snakk om en åpning i en hjertvegg som skal avveksles med en limtrebjelke. Om jeg bruker en limtrebjelke som er 90mm bred og ca 250-300mm høy. Da blir limtrebjelken omtrent like bred som de stående stenderne. Hvordan stabiliserer man det da sidelengs? Om limtrebjelken hadde vært smalere, kunne jeg ha laget utsparinger i de stående stenderne og latt dem gå helt opp til hammarbåndet. På den måten hadde det blitt god sidelengs stabilitet. Men hvordan gjør man med en limtrebjelke som er 90mm? Lar man limtrebjelken hvile på stendernes endetre bare. På hele overflaten altså? Stendertykkelsen er 90mm skal jeg tilføye.
Det finnes litt ulike innfestingsmetoder.
Her er noen fra træguiden.
https://www.traguiden.se/konstrukti...a/projektering/anslutningsdetaljer/pelartopp/

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.