Lurer på om råteskadet treverk som nå er tørt fortsatt kan forårsake allergi? Soppveksten burde ha stoppet, men kan det finnes sporer igjen som over lang tid spres i huset?

Huset er fra forrige århundreskifte med torpargrunn samt en mindre kjeller (potetkjeller) i det ene hjørnet. Kjelleren er fuktig (bruker nå avfukter) og i taket er et par bjelker råteskadet. Plankene øverst i taket som utgjør gulv i gangen har imidlertid klart seg. Byggefirmaet jeg har hyret skal forsterke bjelkene og sette inn ny isolasjon. De sier at man ikke trenger å fjerne det råteskadede materialet i bjelkene fra et allergisynspunkt. Torvisolasjonen som også var angrepet ble fjernet, og det råteangrepne materialet i bjelkene er av mindre mengde.

Nå lurer jeg på om noen kunnskapsrike vet om det virkelig stemmer at man ikke trenger å fjerne råteskadet materiale når det gjelder allergier og i så fall om dere har noen kilde å henvise til?

Har ingen bevis i form av vitenskapelige studier, men bare en ifølge gammel hevd allment akseptert praksis, ifølge det jeg har hørt, at gamle uttørkede råteskader ikke trenger å fjernes med mindre det er risiko for ny fuktighet, eller hvis det må byttes ut på grunn av redusert bæreevne. Imidlertid tror jeg at det er forskjell på råtesopp og muggsopp. Generelt kjent er jo at det er mugg som kan forårsake allergiske plager. Har aldri hørt snakk om råtesopp i de sammenhengene. På den annen side, finnes det råtesopp så finnes det sannsynligvis også muggsopp. Men, igjen, uten for mye fuktighet så ingen råte og ingen mugg.

Muligens er det verre om man allerede er allergisk mot mugg. Slik er det med visse andre allergier. Har man først utviklet allergi mot et stoff så kan det være så ille at man knapt kan lese om det uten at det begynner å klø etc.

Dessverre ikke noe svar, men det er min input som jeg kan dele. (Fra et strengt vitenskapelig synspunkt ikke verdt noe i det hele tatt.)

Takk for svaret Oldboy. En nabo som jobber med fuktskader sa det samme, men på Trygghetsvakten som ofte nevnes på dette forumet stod det at man alltid skal fjerne råteskadd virke. Så det er litt forvirrende…

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.