Hvor langt avstand bør man ha mellom stående stendere 2tom4? Skal bygge en vedbod som kommer til å ha ganske flatt tak. 4 grader. 9x4 meter. Har sittet fast i at jeg vil ha 120 cc, men det kanskje blir svakt på grunn av takets helling.

Kommer vel an på den øvrige konstruksjonen? Er det bare 2" 4 stolper med en takstol oppå ville jeg kjørt cc 60 men legger man en grovere dimensjon på tvers over alle bjelker som så taket hviler på, rekker sikkert cc 120. På den andre siden pleier det meste å holde har jeg merket, selv det som ser veldig skjørt ut fra starten.

Jeg vil anbefale cc 60, med så liten helling. Men jeg vet jo ikke hvor bred boden blir. Øvre spikerregel 2"6 som du skjærer inn. Kanskje en innvendig 2"6 på 60 cm over gulvnivå, om du vil ha hyller eller benker? Den hjelper også til å få stenderne rettet og mer stabile, om de er litt skakke, noe de alltid er. Ha det! Korp-Johan

Oh.. så tett?

Vedboden kommer bli 9 meter lang og 4 meter bred. Hadde tenkt å legge syll og så stående 2tom4 120cc deretter en overligger eller hva det kalles. Oppå den legge 2tom5 som takstoler med 120cc. Deretter svall og papp. Vil det kollapse under snøen? :(

Mikael_L
45x95 (2"x4") funker holdfasthetsmessig, men litt kraftigere kanskje ikke hadde vært så dumt, om du har tenkt å regel med cc120 ... Ikke glem å sette skråbånd også, på alle fire vegger. Ellers kan det hende at hele boden synker sammen, bøyer seg sidelengs. (For du har vel ikke tenkt å sette opp noe plate-materiale, type gips eller spon?)

Men for takbjelker skal du gå opp i dimensjon, 45x120 med spennvidde 4 meter er ikke å anbefale, minst 45x170 tror jeg. Og da kan de ligge på cc120.

edit: Er det i Kalmartraktene? (med tanke på snømengde)

Sist redigert:
Jeg ville nok ha satt dem på cc 60. Det er jo standard. Men jeg overdriver kanskje litt siden jeg bor 14 km nord for Kalix. Her bruker vi som minst 2"6 (Vanligst 2"8) til reisverk cc 60. Syll under på syllremse og skruer i betongen med ekspander. Øverst hakker vi ut for en spikerregel dvs en 2"6 el. 2"8 på høykant, slik at takstolene (eller takbjelkene i ditt tilfelle) har noe stabilt å ligge på og slik at man har solid feste til panel og fasade. En overligger øverst på platten er veldig bra så man dekker endetre på reglene.
cc 120 på takstolene er standard, men her oppe må vi ha mer stabilt treverk om man ikke limer sammen noen limtrebjelker. Men på den annen side lager vi alltid spisse tak her, eller luter taket MYE om det skal være flatt. En meter snø på vårparten, litt mildvær og deretter frost igjen, da blir det tungt!
Alternativt kan man jo alltid sette noen bærende stolper innvendig om de ikke er i veien. Og er det bare en vedbod så er det kanskje ikke så estetisk pirkete. Bygg som du har tenkt og så billig du kan. Du vil vel se til våren om taket siger og det går jo alltid å stive det opp da!?
Man skal ikke tulle og fjase for mye. Det viktige med vedbod er uansett at den er luftig i vegger og gulv, og vanntett oppover, for ventilasjonen og vedens skyld. Min vedbod har jeg på Lecablokker og gulvplanker med 5 mm mellomrom, og 70 cm utskyting på taket. Fungerer her i nord!
Beklager om jeg fremkalte det triste ansiktet! Bygg i vei! Korp-Johan

Mikael_L: Rekker det med 1 meter mellom taklektene da? Har nemlig kjøpt alt virket allerede. I annet fall kan jeg ev sette 2"4 mellom 2"5. Da blir det jo på cc60. I kalmartraktene ja.

Korp-Johan: Vedskjulet må bli ganske "pent". Det kommer til å være sammenkoblet med huset på den ene langsiden. Det må bli bra dette byggverket ellers hadde jeg ikke brydd meg så mye. :D

Mikael_L
Skal du ha saltak eller eller (som jeg antar) bare lekter som danner et skrånende pulttak?

Skråtak

Mikael_L
Du kan f.eks. sjekke her:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=11795

Her er spennvidden 3,7 meter og 10gr takvinkel, likevel foreslår de 45x220 som takbjelker.
(Da er både spennvidde og takvinkel mer gunstige).
Snøbelastningssone 2 (Antar at du har 2 eller muligens 1,5) og K12 tømmer (dvs omtrent fint rett ukategorisert sagbrukstømmer av beste sorten du finner på sagbruket)

Så nøyer de seg med 45x95 i stående stendere, men cc60. Men du bygger jo et vedskjul, jeg synes ikke man trenger å bygge inn like mye sikkerhetsmargin i en slik bygning.

Det er jo det at boden skal bygges sammen med huset og da vil jeg at det skal bli bra men ikke overdrevet. Vurderer om jeg skal ta cc60 på de stående stenderne. Så endre fallet til 9 eller 10 grader. Likeledes cc60 på takstendrene. 50x100 (har kjøpt uhøvlet) Da kan det vel ikke kollapse, selv hva beijerbygg sier? De regner vel med at man skal få i litt isolasjon også?

Ser akkurat nå på taket på verandaen min som har spennvidde på 4 meter med 2"5 som takstendere. Rundt cc90. Lav helning, men plasttak dog. Så bare 3 stk 4"4 som stående stendere med en 2"5 innskåret i stenderne, stående. Er ikke et dugg nervøs. Har stått slik siden -67.

Fundersom...

Men du skal jo ha dobbelt så stor spennvidde.

Tenkte ikke på det. :D Men mitt altantak holder iaf.

120x45 (C14) c-c 60cm er ifølge treveilederen ok for et 7.5m bredt toetasjes hus med fribærende takstoler og tungt tak i snøsonen 2.5.

Med tanke på det så vil det nok være risikofritt å sette dem c-c 120cm på en vedbod med 4m spennvidde.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.