Vi skal flytsparkle alle rom i vår leilighet (ca 50-55kvm, 3 rom + gang). Vi har fått vite at det vil trenges 3,3 tonn flytsparkel fordelt på denne overflaten. Underlaget er tre og vi bor i andre etasje i et hus som ble bygget en gang på 1920-tallet. På enkelte steder vil det bli sparkelt opp ca 4 - 6 cm. Riktignok skal det legges armeringsnett, men hvordan kan man være sikker på at det holder?

Hva finnes under tregulvet?
Hvorfor skal dere avrette med flytsparkel i en hel leilighet?
Har dere fått OK til å gjøre det fra Brl?

Vanlig ubehandlet tregulv i et av rommene og antar at det ser likt ut i de andre. I kjøkkenet lå det sponplater under plastmattene. Ja, det er ok fra brl om jeg kan få svar på bærekraften i gulvene. Må jeg bryte opp hele gulvet for å finne ut hvilken type bjelker det er bygget på?

S
skal dere klinke eller legge matte i hele leiligheten?
ellers skal man ikke måtte flytesparkle hele leiligheten.
kan gå med mye mer tonn enn hva dere har regnet ut om dere er uheldige.

Forsatt: Hvorfor? :confused:

Fordi det er så store nivåforskjeller. Rene berg-og-dalbanen.

Da pleier man å slipe gulvet....

Nimajneb skrev:
Da pleier man å slipe gulvet....
Kan bli litt tøft å slipe bort 6 cm :)

jeppeknaster skrev:
Kan bli lite tufft att slipa bort 6 cm :)
Litt svettig kan jeg medgi, men i så fall får man vel rette opp gulvet. Det blir jo latterlig mye flytsparkel ellers.

Jeg tror ikke et trebjelkelag fra den tiden er dimensjonert for den ekstra lasten. Hvorfor ikke rette på gammeldags måte med kiler og nytt gulv?

• Liker
Helioz
  • Laddar…
Det må bli billigere og enklere å rive ut hele gulvet og legge inn nytt.....

• Liker
Carl_Elvis
  • Laddar…
Ellers kan man vel skru fast gips eller andre plater på gulvet for å fylle opp slik at det ikke går så mye sparkel. Står snart overfor et lignende prosjekt, og jeg vurderer å gjøre noe lignende. Når alt er plant, blir det lekter og gulvvarme på det.

Matti_75 skrev:
Jeg tror ikke et trebjelkelag fra den tiden er dimensjonert for den ekstra lasten. Hvorfor ikke rette på gammeldags måte med kiler og nytt gulv?
Litt uklar i innlegget mitt, om at jeg ikke klarer dette med gulvrenovering selv... Tommelen midt i hånden, så å si... Men hva innebærer det å rette med kiler og nytt gulv? Hva vil dette innebære av tid og kostnad for å leie inn et firma, som jeg nå i dette tilfellet?

jeppeknaster skrev:
Ellers kan man vel skru gips eller andre plater på gulvet for å fylle opp slik at det ikke går så mye sparkel. Står snart foran et lignende prosjekt og jeg vurderer å gjøre noe lignende. Når alt er plant så blir det lekter og gulvvarme på det.
Fungerer dette om man har en grop/fordypning, der dybden er 6 cm som lavest? Kan man bare fylle ut gropen...med sparkel?

Burde du ikke tenke på HVORFOR gulvet har sunket slik og hensiktsmessigheten i å da hive inn flere tonn materiale ytterligere?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.