7.012 lest ·
23 svar
7k lest
23 svar
Avrettingsmasse / bæreevne i tregulv
Side 1 av 2
Vi skal flytsparkle alle rom i vår leilighet (ca 50-55kvm, 3 rom + gang). Vi har fått vite at det vil trenges 3,3 tonn flytsparkel fordelt på denne overflaten. Underlaget er tre og vi bor i andre etasje i et hus som ble bygget en gang på 1920-tallet. På enkelte steder vil det bli sparkelt opp ca 4 - 6 cm. Riktignok skal det legges armeringsnett, men hvordan kan man være sikker på at det holder?
Vanlig ubehandlet tregulv i et av rommene og antar at det ser likt ut i de andre. I kjøkkenet lå det sponplater under plastmattene. Ja, det er ok fra brl om jeg kan få svar på bærekraften i gulvene. Må jeg bryte opp hele gulvet for å finne ut hvilken type bjelker det er bygget på?
Forsatt: Hvorfor? 
Fordi det er så store nivåforskjeller. Rene berg-og-dalbanen.
Det må bli billigere og enklere å rive ut hele gulvet og legge inn nytt.....
Ellers kan man vel skru fast gips eller andre plater på gulvet for å fylle opp slik at det ikke går så mye sparkel. Står snart overfor et lignende prosjekt, og jeg vurderer å gjøre noe lignende. Når alt er plant, blir det lekter og gulvvarme på det.
Litt uklar i innlegget mitt, om at jeg ikke klarer dette med gulvrenovering selv... Tommelen midt i hånden, så å si... Men hva innebærer det å rette med kiler og nytt gulv? Hva vil dette innebære av tid og kostnad for å leie inn et firma, som jeg nå MÅ i dette tilfellet?Matti_75 skrev:
Fungerer dette om man har en grop/fordypning, der dybden er 6 cm som lavest? Kan man bare fylle ut gropen...med sparkel?jeppeknaster skrev:
Burde du ikke tenke på HVORFOR gulvet har sunket slik og hensiktsmessigheten i å da hive inn flere tonn materiale ytterligere?