Hei, vi holder på å få kommunalt vann/avløp ved vår sommerhytte. Jeg tenkte da å benytte eksisterende rør fra vår kjøkkendel til avløpet for å slippe å bygge om da denne hytta kanskje vil rives i nær fremtid og erstattes av nybygg. Hytta står på pilarer så rørene kommer gjennom bjelkelaget og ligger direkte over bakken, da det er skrånende terreng.

Min fundering er da på dimensjoner på avløpet hva man pleier å ha. Uten å måle ser det ut som det kommer en slange på 40-50mm fra avløpet, så jeg skulle ønske å koble på og forlenge ut til brønnen jeg vil ha til det kommunale avløpet.

Kan/bør jeg da skjøte på samme dimensjon, eller skal jeg gå opp i dimensjon fra dette røret? For jeg antar at det finnes koblinger som går fra disse dimensjonene til større. Eller kan/skulle man gjøre noen type rør-i-rør løsning der man legger dette røret i et større og så sørger for at det blir tett ved inngangen til det?

Er det noen sjanse for at det kan fryse?

Er litt lost på sånne her ting.

Kjør på 110 mm på alt utenfor huset og på stammer inne i huset og til WC. 75 mm til gulvsluk og gjerne så langt det er mulig fram til servant, vask etc også. Siste biten til vasken gjør man dog ofte bare 50 mm for å ikke ta så mye plass bak kjøkkenskap mm. Det finnes muffar som gjør at slangen din på 40 mm passer til 50 mm rør.

Så lenge det er passe fall på avløpet utendørs pleier det ikke være så stor fryserisiko (vannet blir jo ikke værende så lenge at det rekker å fryse, men renner jo avgårde til det kommunale ledningsnettet), men for å være sikker kan man alltid legge plater med markisolasjon over røret.

Okei, så jeg setter Muff på mitt 40mm rør til 50mm og fra 50 så går jeg så raskt som mulig opp til 110 som deretter går inn i trykkbrønnen?

Jeg har skikkelig fall, så det bør ikke være noe problem at det skal bli stående. Hvis jeg i tillegg går fra 40 og opp, så tror jeg at det dreier seg om ca 2-3m som den går i 40 rør før det da blir større. Har enda aldri hatt problemer med 40 røret jeg har at det stoppet noe da jeg har brukt det som vask/oppvaskmaskinutløp, og da har det ligget med dårligere fall og ca 15m transportstrekning til den gamle brønnen.

Du trenger ikke å gå direkte opp fra 50 til 110, 110 trenger du bare på stammer som skal betjene mange avløp i huset (og WC selvfølgelig). Å derimot gå fra 50 til 75 ganske snart anbefaler jeg.

Nå vet jeg ikke hvordan det ser ut i dagens situasjon, men ikke glem avluftingen også, det er først og fremst WC som skaper det behovet (full ladning i røret som beveger seg fremover, skaper lavtrykk ("vakuum") etter seg og suger tomt i gulvsluk og vannlås med lukt som resultat. Løses ved å ha et avluftingsrør på stammen i nærheten av WC, som regel et rør som går opp gjennom yttertaket og tar inn luft istedenfor.

Selv om det er et lukket system med trykkavløp fra min tomt til kommunale ledningene?

Er ingen ekspert på trykkavløp, men tror ikke det skal ha noen betydning for avluftingsbehovet? Som sagt, hvordan ser løsningen ut i dag?

I dag består toalettet av et moderne tørrtoalett, som da skal byttes ut mot et WC. Men jeg tror ikke det trengs noe avluftningssystem til dette avløpet, da jeg mener det er noe entreprenørfirmaet burde ha gravd ned i så fall i forbindelse med at de gravde ned trykkavløpet. Får google litt og se hva jeg kommer frem til =)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.