2.030 lest ·
7 svar
2k lest
7 svar
Avlaste bjelke for å få inn garasjeportmotor
Hei!
Støtte i dag på et uventet problem da jeg skulle montere min nye garasjeport.
skinnen for motoren er for lang og slår i bjelken som avlaster taket. Det betyr at jeg må sage ut bjelken ca 10 cm opp og bredden blir som mest 25 cm for å få skinnen i lodd. Å da er spørsmålet. Kan jeg avlaste bjelken med noen form for stålprofil eller mindre regel som jeg utvider bjelken med for å få tilbake styrken?
litt dimensjoner.
garasjebredde 3050
bjelke tverrgående 195x45
Bjelke langsgående 145x45 x 6 stk cc 550
Stolper 120x45 cc 600
første tverrgående bjelke (195x45) sitter 3000 inn fra garasjeport. Så er det 2400 til neste og 2400 til siste.
de langsgående bjelkene (145x45) og har en overlapping med 1800mm
klimatsone 3
tror jeg har fått med alt som er av interesse.
takk på forhånd.
Støtte i dag på et uventet problem da jeg skulle montere min nye garasjeport.
skinnen for motoren er for lang og slår i bjelken som avlaster taket. Det betyr at jeg må sage ut bjelken ca 10 cm opp og bredden blir som mest 25 cm for å få skinnen i lodd. Å da er spørsmålet. Kan jeg avlaste bjelken med noen form for stålprofil eller mindre regel som jeg utvider bjelken med for å få tilbake styrken?
litt dimensjoner.
garasjebredde 3050
bjelke tverrgående 195x45
Bjelke langsgående 145x45 x 6 stk cc 550
Stolper 120x45 cc 600
første tverrgående bjelke (195x45) sitter 3000 inn fra garasjeport. Så er det 2400 til neste og 2400 til siste.
de langsgående bjelkene (145x45) og har en overlapping med 1800mm
klimatsone 3
tror jeg har fått med alt som er av interesse.
takk på forhånd.
den går dessverre ikke fri nå og da er den montert så langt ned det bare går foran ved garasjeporten.G Guson skrev:
OK, da er det løst altså. Men jeg lurer på hva som slår i? Skinnen ligger på en profil som ligger oppå sideskinnene. Min midtskinne ligger omtrent 4 cm over sideskinnens overkant og porten stikker ikke opp over sideskinnene nevneverdig.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Kan jag måla en limträbalk inohus med grundfärg för trä utomhus?
Färg, Måla & Tapetsera -
Gammal vattenskada, förstärka takbalk
Tak & Vind -
Forsterkning av Limtredrager
Bygningsfysikk -
Valg av bjelke for å avlaste punktlast på betongdekke
Bygningsfysikk -
Avlasta limträbalk istället för stolpe?
Fritidshus