Hei, vi har nylig flyttet inn i et hus, og etter å ha revet plassbygde garderober i en walk-in closet oppdaget vi mugg. Vi har utbedret feilen og skal nå tørke veggen. Jeg har nå plassert en avfukter i nærheten av den veggen der fukten er. Mitt spørsmål er nå hvilken retning jeg skal stille den? Skal den siden som trekker inn fuktig luft plasseres mot veggen, eller skal den siden som blåser ut tørr luft plasseres mot veggen? Legger ved et bilde, akkurat nå er "sugsiden" mot veggen. Takknemlig for hjelp.
Teoretisk sett kunne varm luft tørke et område litt raskere. Men prinsippet bygger på at luften kondenserer i avfukteren som dermed blir tørr. Den tørre luften i rommet trekker deretter ut fuktigheten fra veggen da den streber etter en høyere RF.
Jeg ville ha plassert avfukteren slik at den står så forstyrrelsesfritt som mulig og kan bearbeide mye luft. Ingen møbler i veien eller nær vegger som forstyrrer luftstrømmen.
Jeg antar at det er en steinvegg og at dere ikke på en enkel måte kan fjerne så mye fuktig materiale som mulig?
Jeg ville ha plassert avfukteren slik at den står så forstyrrelsesfritt som mulig og kan bearbeide mye luft. Ingen møbler i veien eller nær vegger som forstyrrer luftstrømmen.
Jeg antar at det er en steinvegg og at dere ikke på en enkel måte kan fjerne så mye fuktig materiale som mulig?
Ja det tror jeg er mer effektivt enn å prøve å rette avfukteren. Kjør med infravarme men ha avfukteren så den kan jobbe optimalt.J Jonas Mellin Valden skrev:
Er det forresten en kjeller? Om så er tilfellet kan det være en idé å fundere på hvordan fukten kom dit fra begynnelsen. En tørrere vegg vil trekke mer fukt fra bakken om tettesjiktet er mangelfullt på utsiden.
Hei, hvordan utbedret dere feilen og hva var feilen?J Jonas Mellin Valden skrev:Hei, vi har nylig flyttet inn i et hus og etter å ha revet innebygde garderober i en walk-in closet oppdaget vi mugg. Vi har utbedret feilen og skal nå tørke ut veggen. Jeg har nå satt en avfukter i nærheten av den veggen som fukten er i. Mitt spørsmål er nå hvilken vei jeg skal stille den? Skal den siden som trekker inn fuktig luft plasseres mot veggen eller skal den siden som blåser ut tørr luft plasseres mot veggen? Legger ved et bilde, akkurat nå er "sugsiden" mot veggen. Takk for hjelp
Ville ikke ha varmet opp overflaten, kan gjøre det vanskeligere for fukt dypere inn å komme ut.
Feilen skyldtes fukt som hadde trengt inn via grunnmuren. Det er utbedret ved at vi har fjernet organisk materiale som lå mot grunnmuren samt at vi har støpt ca 20 cm betong på muren med et fall fra huset. På dette har det vært varmesveiset på en eller annen "duk" husker ikke hva den het
. Deretter er det montert en plate øverst over dette. Grunnmuren står mot fjell.
Oppvarming hjelper, men tenker at i og med at det er et lite område som varmes opp, føles det som om fuktigheten kan finne en annen vei. Kanskje plassere den litt lenger unna for at hele området kan varmes mer jevnt.
Ok takk for tips. Et annet spørsmål. Avfukteren skal tydeligvis ha en kapasitet på 20l / døgn. Nå har den stått på i et døgn og det er mindre enn 1 L i beholderen. Det er altså kraftig høyt fuktighetsnivå i den delen av veggen så jeg trodde det skulle bli mer vann, men det kanskje ikke fungerer så?
oi, nå gir jeg meg ut på dypt vann, så du får ta dette som en "killgjetning". Kanskje finner noen mer kyndig tråden og kan gi et bedre svar.J Jompa MV skrev:Ok takk for tips. Et annet spørsmål. Avfukteren skal tydeligvis ha en kapasitet på 20l / døgn. Nå har den stått på i ett døgn og det er mindre enn 1 L i beholderen. Det er altså kraftig hevet fuktighetsnivå i den delen av veggen, så jeg trodde det skulle bli mer vann, men det kanskje ikke fungerer slik?
Men jeg tror ikke du har mer fuktavgivelse i rommet rett og slett. Vann i betong er jo veldig tregt om du for eksempel sammenligner med om du hadde hatt gjennomvåt åpen isolering eller noe annet materiale som slipper ut fukt raskere.
Som eksempel fikk jeg et regnskyll ned gjennom panoramaglasstaket på bilen. Satte inn en avfukter og tømte nok ut 25-30l vann på 48t.
Den samme avfukteren står nå i vår vaskerom der den ikke er like effektiv. Kjørte den også i garasjen etter en vannlekkasje og der var det heller ikke mer enn kanskje et par liter etter ett døgn.
Det kan bli noe bedre om du plasserer avfukteren mer fritt i rommet samt lukker dører osv. slik at du får et lukket rom.
Takk for "killgissningen"
Jeg tror du har rett i din gjetning og jeg resonerer likt. Jeg har etter anbefaling flyttet den mer fritt ut i rommet og jeg har stengt området med byggplast. Overflaten/rommet er lite, ca 7kvm.
Nja, vanskelig å si. Men ikke noen direkte merkbar effekt. Ettersom jeg ikke har noen direkte kunnskap om emnet er det dog vanskelig å avgjøre om det skyldes 1. En dårlig avfukter. 2. Ikke optimal plassering. 3. At det rett og slett blir veldig lite vann/døgn når man vil tørke ut en betongvegg 
Klikk her for å svare