Hei på dere.

Nå har vi startet prosessen med å bygge hus. Kontrakt er skrevet med hus lev osv. Nå skal snart byggesøknaden inn, og ingen problemer der.

Dog har kommunen her (Jönköping) noen spesielle krav på dette området hvor en del nye villaer skal bygges. For eksempel at det skal være terreng/skråningshus, skal finnes oppstillingsplass til 2 biler, skal ligge 6m fra asfaltkant osv.

Vår tomt er like under 900m2, og man får bebygge totalt 20% av tomten (bolighuset).
Total godkjent byggeflate er 175,4m2, huset med altan kommer til å bli 174,3m2.

Derfor kommer jeg til å bygge en "attefallsgarasje" etter de har oppført vårt hus (Føles litt moment 22 at man ikke får begynne å bygge før hus 1 er oppe, når de uansett vet at jeg skal bygge det) hmmm jaja.

I alle fall, jeg kommer til å ha husentreprenørene til å støpe platen, garasjen setter jeg sammen i løsvire deretter med pulttak osv.

Spørsmålet er hvilken størrelse dere ville støpt platen i? Fikk målene av en lev som sa at de støper følgende størrelse for dette:

Lengde = 6,09m
Bredde = 3,88m

/Micke

S
hvilke mål? det burde du ha på tegningen din.

SBH skrev:
hva for mål? det burde du ha på din tegning.
Har ingen tegning, det er det jeg sjekker hva folk pleier å bygge ved et slikt bygge, eller om noen har bygget og kan referere til sine mål.

Jeg skal støpe og bygge dette selv i lafting og vil ha tips og ideer til bygget.

ceson skrev:
Har du sjekket her?
Jepp det var fra dem jeg fikk målene jeg skrev. Trodde det kanskje fantes noen flere eller noen som hadde bygget med andre mål, typ bredere men kortere osv. Det mellbye garasjen ser forresten skikkelig bra ut.

Men jeg synes prisene er helt bananas :)

S
memike skrev:
Japp det var av dem jeg fikk målene jeg skrev. Tenkte om det fantes noen flere eller noen som hadde bygget med andre mål, typ bredere men kortere osv. Det mellbye-garasjen ser forresten jækla bra ut.

Dog synes jeg prisene er helt bananas :)
er jo bare å sjekke hva alt materialet koster ekskl grunn. pluss at du får materialet oppkappet og merket.

SBH skrev:
er jo bare å sjekke hva alt materialet koster ekskl grunn. pluss at du får materialet oppkuttet og merket.
Grunnen spanderer husleverandøren som bygger hovedbygningen :)
Så det er treverket samt det andre som skal kjøpes. Et isolert garasje med port, doble vinduer samt en dør tar dem 98 000kr for, fikk tilbud på det. Føles urimelig dyrt. Har regnet på det og valgt til elport og aluminiums vinduer osv og kommer opp i ca 43 000kr i materiale da er jo ikke min tid for å kutte opp osv iberegnet :)

Men om du nå støper platen før du har fått startbeskjed for attefallshuset, skal man være nøye (og det er kommuner iblant) så er det ikke OK. Da har du påbegynt byggingen før du har fått startbeskjed.

Og garasje plasseres jo ganske ofte nær en grense mot nabo, om det er så i ditt tilfelle, hvordan har du kunnet få godkjenning fra naboen for attefallshus, om du ikke har en tegning?

hempularen skrev:
Men om du nå støper platen før du har fått startbeskjed for attefallshuset, skal man være pirkete (og det er kommuner iblant) så er det ikke OK. Da har du påbegynt byggingen før du har fått startbeskjed.

Og garasje plasseres jo ganske ofte nær en grense mot nabo, om det er så i ditt tilfelle, hvordan har du kunnet få godkjenning fra naboen for attefallshuset, om du ikke har en tegning?
Jepp, men ifølge kommunen kreves det ingen byggemelding på platen da den ikke overstiger 80cm i høyde. Så hva jeg gjør i bakken er jo opp til meg. Ellers ville alle som anlegger en innkjørsel med steinlegging måtte melde inn og få startbeskjed var svaret. Så det er jo ikke noe problem anser jeg. Ellers kan jeg vel dekke over den med masse da.

Det er jo det lille problemet. Synes det er hull i hodet i loven allerede. Man må oppføre en bygning for å få bygge en bygning til uten byggetillatelse????? Moment 22 eller? Hvorfor komplisere det mer. La folk bygge sine attefallare isteden er min synspunkt. Når det bygges spiller vel mindre rolle.

Jeg tror at kommunen gjør feil hvis de aksepterer at platen støpes først, men det er i så fall en bagatell. Ja, man får støpe plate over hele tomten hvis man vil det. Men i og med at du støper en plate som er ment å bygge et hus på. Da har du påbegynt husbyggingen når du støper platen. Et tiltak som kan koste 22 000 i byggesanksjonsgebyr.

Jeg er ikke helt enig i at dette er unødvendig komplisert. Hovedregelen er jo at man trenger byggetillatelse hvis man skal bygge noe. Nå har man lettet opp reglene for visse mindre byggverk som boder og attefallshus. Og et sted trenger man å sette grensen, uansett hvor man setter grensen vil noen synes det er unødvendig komplisert. Alternativet er en totalt uregulert byggetillatelse, men da må du akseptere at naboen bygger en skyskraper rett ved tomtegrensen din, eller at naboen på andre siden av gaten lar bygge et stålverk.

• Liker
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Man bør også tenke på at byggingen av huset krever svingsplass og lagerflater. Og at avløp må graves. Særlig hvis det er en skråningstomt det er snakk om. Og at garageplaten kan være i veien eller bli skadet i forbindelse med anleggsarbeidet. Særlig hvis den står nær naboens byggeområde. At kommunen bestemmer antallet parkeringsplasser tror jeg er ganske vanlig, og det har å gjøre med at man ikke vil ha for mye parkering ute i gaten. Dessverre pleier det å bli slik at det er nettopp de som har dobbeltgarasje som parkerer ute i gaten. Et bedre alternativ ville være carport, eller innebygget garasje som fungerer bra på skråningshus.
Mvh, PerOF

Går det overhodet an å bygge en garasje som Attefall? Det tror jeg ikke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.