Om man ikke vil reise til Tyskland finnes det muligheter
også her hjemme om du tør!
Jeg skulle kjøpe fasadebelysning. Innfelte i takfoten 8 stk
hvite med gitter, en vanlig modell. 545 kr ville elbutikken
ha, men jeg syntes det var litt vel dyrt for en metallboks
så jeg tok en sjanse og fortalte ekspeditøren (eieren) at jeg hadde sett samme armatur i en katalog for 389
kr, hmm sa han og forsvant, etter 2 minutter på kontoret
kom han ut og spurte om det var 8 stk jeg skulle ha?!
På 5 minutter hadde jeg altså tjent 8x156=1250 kr
Men jeg tror ikke at han solgte dem med tap da
det var ikke noe han hadde på lager, men måtte bestille hjem.
Heller ikke var jeg kunde der fra før.
Hvilke påslag har de??
også her hjemme om du tør!
Jeg skulle kjøpe fasadebelysning. Innfelte i takfoten 8 stk
hvite med gitter, en vanlig modell. 545 kr ville elbutikken
ha, men jeg syntes det var litt vel dyrt for en metallboks
så jeg tok en sjanse og fortalte ekspeditøren (eieren) at jeg hadde sett samme armatur i en katalog for 389
kr, hmm sa han og forsvant, etter 2 minutter på kontoret
kom han ut og spurte om det var 8 stk jeg skulle ha?!
På 5 minutter hadde jeg altså tjent 8x156=1250 kr
Men jeg tror ikke at han solgte dem med tap da
det var ikke noe han hadde på lager, men måtte bestille hjem.
Heller ikke var jeg kunde der fra før.
Hvilke påslag har de??
JAvisst, hvorfor skal man ikke kunne prute på byggemateriale?
Alle som kjøper bil prøver vel å prute. Og oftest går det bra! Jeg mener, hva kan skje? Det er jo ikke forbudt på noen måte. Oftest er det, akkurat som du skriver Ekke, vår frykt som styrer.
Men man skal samtidig være forberedt på, at hvis man ikke klarer å få ned prisen til et akseptabelt nivå, å gå derfra uten å handle. Gjør du ikke det, så har du tapt og selgeren har enda mindre grunn til å justere prisen.
Alle som kjøper bil prøver vel å prute. Og oftest går det bra! Jeg mener, hva kan skje? Det er jo ikke forbudt på noen måte. Oftest er det, akkurat som du skriver Ekke, vår frykt som styrer.
Men man skal samtidig være forberedt på, at hvis man ikke klarer å få ned prisen til et akseptabelt nivå, å gå derfra uten å handle. Gjør du ikke det, så har du tapt og selgeren har enda mindre grunn til å justere prisen.
Å være om seg og kring seg er tydeligvis A og O når man skal bygge hus og vil komme unna rimelig!
Ta bare gulvvarmen -
Vi skal ha Wirsbo og har fått en spesifikasjon på hvor mye som beregnes å gå med. Fra rørlegger A fikk vi en pris på 58.500 kr for materialet (vi skal legge det selv) mens rørlegger B gir oss sin innkjøpspris på tingene = ca 30.000 kr! Alt som krevdes for dette var en telefonsamtale...
Et annet eksempel - Bergvarme -
Alle tilbudene vi har fått inn ligger på rundt litt over 100.000 kr for boring, pumpe og installasjon. Bare pumpen koster ca 40.000 kr (i listepris) og for boringen har vi fått tilbud på 25.000 kr (100 m). Altså legger de på 35.000 kr for installasjonen! Min samboer ringte to firmaer og spurte hvordan de kan rettferdiggjøre denne installasjonskostnaden. Ingen av dem kunne svare på spørsmålet og ble helt satt ut!
Så snakk om at det finnes marginer på tingene!
Ta bare gulvvarmen -
Vi skal ha Wirsbo og har fått en spesifikasjon på hvor mye som beregnes å gå med. Fra rørlegger A fikk vi en pris på 58.500 kr for materialet (vi skal legge det selv) mens rørlegger B gir oss sin innkjøpspris på tingene = ca 30.000 kr! Alt som krevdes for dette var en telefonsamtale...
Et annet eksempel - Bergvarme -
Alle tilbudene vi har fått inn ligger på rundt litt over 100.000 kr for boring, pumpe og installasjon. Bare pumpen koster ca 40.000 kr (i listepris) og for boringen har vi fått tilbud på 25.000 kr (100 m). Altså legger de på 35.000 kr for installasjonen! Min samboer ringte to firmaer og spurte hvordan de kan rettferdiggjøre denne installasjonskostnaden. Ingen av dem kunne svare på spørsmålet og ble helt satt ut!
Så snakk om at det finnes marginer på tingene!
Marge, har dere funnet installatør?
Vi har samme problem som dere. Vi har fått samme pris for boring. Pumpen er samme pris. Nå vil vi finne installatør!
Slik jeg forstår skal installasjonen koste 15000 inkl materiale. Men hvordan finner man en installatør som gjør det for den prisen?
Vi har samme problem som dere. Vi har fått samme pris for boring. Pumpen er samme pris. Nå vil vi finne installatør!
Slik jeg forstår skal installasjonen koste 15000 inkl materiale. Men hvordan finner man en installatør som gjør det for den prisen?
Vi har ikke 100% klart for oss hvem som skal installere ennå siden det drøyer en stund til før det er klart. Har imidlertid snakket litt med vår rørlegger, og han sa at han sikkerlig kan fikse det. Trolig kjøper vi pumpen av samme fyr som vi kjøper gulvvarmen av (=bedre pris), så vi skal høre om han kan installere den. Si at man betaler 15.000 kr for installasjonen, så har man jo likevel spart minst 20.000 kr!
Den VVS-fyren som skal gjøre alt annet rør-arbeid for oss sa at han aldri hadde installert en slik pumpe tidligere, men at han sikkert kunne fikse det uansett. Det føles jo selvfølgelig litt tryggere med noen som har gjort en slik installasjon før, så derfor skal vi høre med en annen. Men som sagt, ja, en vanlig VVS'er skal nok ha autorisasjon til å installere! (om jeg ikke har helt feil...)
Mener du gulvvarmen?
I så fall er det et komplett Wirsbo gulvvarmesystem for et hus på 170 kvm (alt Wirsbomaterial).
Det er imidlertid prisen hvis vi velger gulvvarmeplater i spinkelpanel (og spinkelpanelet tilkommer i så fall). Vi vurderer imidlertid å velge kassettfester i stedet, de er litt dyrere, men installasjonen blir derimot lettere og raskere.
I så fall er det et komplett Wirsbo gulvvarmesystem for et hus på 170 kvm (alt Wirsbomaterial).
Det er imidlertid prisen hvis vi velger gulvvarmeplater i spinkelpanel (og spinkelpanelet tilkommer i så fall). Vi vurderer imidlertid å velge kassettfester i stedet, de er litt dyrere, men installasjonen blir derimot lettere og raskere.
Ærlig talt så er det fantasipriser dere snakker om her... for installasjonen altså.
Det tar ikke mer enn ti timer å installere en varmepumpe med alle røropplegg og trykktank. Ta rørleggerens timepris ganger det får dere se hvor dere havner. Materialer - rør, koblinger, isolasjon og trykktank sk ikke koste mer enn et par tusenlapper, høyt regnet.
Det forutsetter at gulvvarmefordeler er på plass og at øvrige vannrør er fremtrukket, men det pleier de jo å være, særlig hvis det er en støpt plate.
Det tar ikke mer enn ti timer å installere en varmepumpe med alle røropplegg og trykktank. Ta rørleggerens timepris ganger det får dere se hvor dere havner. Materialer - rør, koblinger, isolasjon og trykktank sk ikke koste mer enn et par tusenlapper, høyt regnet.
Det forutsetter at gulvvarmefordeler er på plass og at øvrige vannrør er fremtrukket, men det pleier de jo å være, særlig hvis det er en støpt plate.
KarlXII --> Ja visst er det fantasipriser - men det er akkurat det de tar også!! De kan jo dessuten ikke motivere hvorfor de legger på så mye heller når man stiller dem til veggs!
Det er vel sånn at det er "poppis" med bergvarme i dag og mange tar vel bare inn tilbud på hele pakken uten å stille spørsmål ved hva hver del egentlig koster. Det må jo være så siden selgerne ble så paffe når vi stilte spørsmål ved dem!
Det er vel sånn at det er "poppis" med bergvarme i dag og mange tar vel bare inn tilbud på hele pakken uten å stille spørsmål ved hva hver del egentlig koster. Det må jo være så siden selgerne ble så paffe når vi stilte spørsmål ved dem!