Hei!
Rev i dag ut en peis med tilhørende kassett. Tok bort to fliser i hver ende av gulvet som peisen stod på med fug og sendte til analyse før, ettersom huset er fra -65. Det viste negativt. Det så ut som de hadde satt flisene i vanlig mørtel, ikke som flislim, men fugene kan jo så klart inneholde asbest. Når jeg hadde pigget bort den opphøyningen som peisen stod på, så ser jeg at kanskje 10 av flisene hadde et hvitt belegg under, ikke det grå som vanlig mørtel gir.
Etter å ha kikket videre, ser jeg at disse ca. 10 flisene satt med et veldig tynt lag, ca. 1-2 mm av noe hvitt mørtel oppå vanlig mørtel. De satt helt tilfeldig plassert på denne opphøyningen. Tenkte at det kunne være en form for kalkutfelling som gjorde det ytterste laget av mørtelen hvitt?
Overflaten er ca. 1x1,5 meter så det virker sannsynlig at de satte alle flisene på én og samme dag, kan ikke tro at det skulle være flislim som man la et supertynt lag oppå mørtelen??
Er mest nysgjerrig om noen har sett noe lignende, alt er borte så skaden (om noen) er allerede gjort, men man lærer kanskje noe nytt uansett.