Hei har en ødelagt flis på kjøkkenet og vet at det finnes asbest der. Skal jeg bytte ut flisen så fort som mulig eller er det greit?

• En skadet flis på kjøkkenet med sirkelmarkering, mulig asbest under.
Asbest. Føles som du overreagerer.

Fra asbestsynspunkt er det ingen grunn til å bytte ut flisen.

OM det finnes asbest der så er det flislimet som flisen sitter fast med, og evt. fugen mellom flisene som inneholder asbest. Fibrene ligger hardt bundet til materialet, og det vil ikke komme ut noen fibre bare fordi en flis er ødelagt.

Det kan være nødvendig med en sanering den dagen du velger å bytte ut flisene. Da fjerner man flisene, og freser bort gjenværende lim fra veggen. Under det arbeidet kan man trenge å kapsle inn området med et plasttelt. Og kanskje ha litt spesielle arrangementer for suget fra fresen.

• Liker
lillavillan
  • Laddar…
Om det mot alle odds finnes asbest bak flisene er det bedre å ikke gjøre noe før det er absolutt nødvendig.

• Liker
fahlis
  • Laddar…
Skulle bekymre meg mer over mangelen på fuger og feilaktig fall enn den sprukne flisen.

• Liker
lillavillan
  • Laddar…
Ser ut til å være Asbest-oktober nå! Mange begynner å bekymre seg samtidig, blir vi mer og mer urolige nå for tiden?

richardtenggren
Men dette er jo noe annet, AS-PEST!

En veitavle med teksten "Aspesten 7" peker mot høyre. Den står i en skogkledd område med bjørketrær og en grusvei i bakgrunnen.

MultiMan
Aspest var/er tydeligvis også et finsk band av tvilsom evne:

Våre finske forumvenner kan kanskje fortelle mer?

Ulf Kristerssons "enda inn i flisene" får plutselig en ny og farligere betydning med denne tråden. Heller gassen i bånn enn aspest i panna, som Stig Blomqvist pleide å si.

Sist redigert:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ser ut til å være Asbest-oktober nå! Mange begynner å bekymre seg samtidig, blir vi mer og mer bekymret nå for tiden?
Det er.så ofte iblant det kommer et nytt medlem som bekymrer seg om asbest alltid og så forsvinner, så man nesten mistenker det er troll som driver med oss

• Liker
AndersS og 2 andre
  • Laddar…
T topmount skrev:
Ville bekymret meg mer over mangelen på fug og feilaktig fall enn den sprukne flisen.
Ja det skal fikses :)

T TheGame skrev:
Det er.så ofte iblant det kommer et nytt medlem som bekymrer seg om asbest alltid og så forsvinner så man nesten mistenker det er troll som driver med oss
Hei jeg er ingen troll hahahah

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.