Ser ut som om jeg har asbest i en del av ventilasjonsventilen over komfyren i kjøkkenet på hytta mi. Ser ut som et grått sementrør, men det er ikke det kan også jeg se.
En kompis var på besøk og sa gratis du har verdens giftigste stoff der... men la det sitte der så er det ingen fare.
Spørsmålet er om det er noen fare å la det sitte eller bør man kalle inn sanerere for å få det fjernet. (Nei jeg tenker ikke å rive det ned selv selv om det er som å røyke en pakke sigaretter, jeg røyker ikke heller).
Den sitter altså over komfyren (elektrisk komfyr) i ventilasjonsutgangen og har ingen kontakt med annen ventilasjon.
Det ser dog ut som om det har lekket inn vann tidligere som forrige eier har tettet, treverket rundt asbestrøret er relativt vannelskadet.
En kompis var på besøk og sa gratis du har verdens giftigste stoff der... men la det sitte der så er det ingen fare.
Spørsmålet er om det er noen fare å la det sitte eller bør man kalle inn sanerere for å få det fjernet. (Nei jeg tenker ikke å rive det ned selv selv om det er som å røyke en pakke sigaretter, jeg røyker ikke heller).
Den sitter altså over komfyren (elektrisk komfyr) i ventilasjonsutgangen og har ingen kontakt med annen ventilasjon.
Det ser dog ut som om det har lekket inn vann tidligere som forrige eier har tettet, treverket rundt asbestrøret er relativt vannelskadet.
Asbest er ikke giftig. Derimot kan de skarpe nålene skade celler i lungene om man puster inn masse over lang tid.
Jeg ville ikke bekymre meg så mye for ventilasjonen, dels så stiger varm luft, noe som betyr at du har trekk UT av huset via ventilen, dels tror jeg ikke at et eternitrør slipper fra seg fibre så lenge man ikke begynner å sage i det.
Jeg ville ikke bekymre meg så mye for ventilasjonen, dels så stiger varm luft, noe som betyr at du har trekk UT av huset via ventilen, dels tror jeg ikke at et eternitrør slipper fra seg fibre så lenge man ikke begynner å sage i det.
Er du sikker på at kompisen din ikke tilfeldig så saltbøssen din når han sa at du har verdens giftigste stoff der? For salt klassifiseres faktisk også som gift og et veldig potent gift som har slike rare egenskaper at det ikke løses i sprit. La røret sitte frem til du skal gjøre en renovering og fjern det da så fullstendig som mulig med litt vannsprøyting før.
Forumet ser ut til å ha blitt rammet av en slags asbestpanikk!
Røret er helt ufarlig der det sitter, og det er helt ufarlig når du fjerner det. Sørg for å ikke bryte røret. Når røret brytes frigjøres fibrer som du ikke vil ha for mye av i deg.
Røret er helt ufarlig der det sitter, og det er helt ufarlig når du fjerner det. Sørg for å ikke bryte røret. Når røret brytes frigjøres fibrer som du ikke vil ha for mye av i deg.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 innlegg
Finnes også gammel 70-talls-rørisolering som ser ut akkurat som asbest men ikke er det. Jeg har selv sendt prøver i jobben og blitt overrasket når det har vist seg å være ufarlig. Da har man oftest hatt 10 forstå-seg-påere på arbeidsplassen som nøye har konstatert at det er livsfarlig asbest.
Klikk her for å svare