Vi har akkurat fjernet et nålefiltteppe, og jeg trodde det hadde ligget i huset siden det ble bygget, men under det var det ytterligere to tepper, og etter å ha rådført meg med andre her i forumet, ser det ut som det nederste teppet er av kirkoplast og at det som ligger over det er en annen plastmatte. Jeg frykter at det kan være asbest i limet under det nederste teppet, og vi har ikke flyttet på dette så det burde være greit. Hvis det er originalt, la de det inn i 1974, så det er derfor jeg frykter at det kan være asbest i limet. Siden de andre to teppene har blitt lagt senere, håper jeg at det ikke er asbest under dem, ettersom det ble forbudt i 1978, og jeg har vanskelig for å tro at de kom dit før 1980. På bildene kan man se både kirkoplastmatten som vi ikke har rørt, i tillegg til plastmatten som ligger over. Det er limrester på plastmatten som kommer fra nålefiltteppet (det nyeste teppet), kan det være asbest i det, tro?
glemte å nevne at de hvite flekkene er maling. Det er de grå jeg er bekymret over.L Llvin skrev:Vi har nettopp fjernet en nålefiltsmatte og jeg trodde at den hadde ligget i huset siden det ble bygget, men under den fantes det ytterligere to matter og etter å ha rådført meg med andre her i forumet virker det som om den nederste matten er av kirkoplast og den som er over den er en annen plastmatte. Jeg frykter at det kan være asbest i limet under den nederste matten og vi har ikke flyttet på denne så det burde være trygt. Hvis den er original la de den inn i 1974, så det er derfor jeg frykter at det kan finnes asbest i limet. Siden de andre to mattene kom dit senere håper jeg at det ikke er asbest under dem siden det ble forbudt i 1978 og jeg har vanskelig for å tenke meg at de kom dit før 1980. På bildene kan man se både den korkoplastmatten som vi ikke har rørt og den plastmatten som ligger over. Det er limrester på plastmatten som kommer fra nålefiltsmatten (den siste matten), kan det være asbest i det tror du?
Er ikke sikker på at jeg forstår helt. Det er nålefiltteppet du er bekymret for og det finnes to andre tepper UNDER dette?
Altså er nålefiltteppet ikke originalt? Huset ble bygget i 1978, så nålefiltteppet kom etter dette året. Veldig usannsynlig at det skulle være asbest i det. Hvorfor er du bekymret for akkurat nålefiltteppet?
Altså er nålefiltteppet ikke originalt? Huset ble bygget i 1978, så nålefiltteppet kom etter dette året. Veldig usannsynlig at det skulle være asbest i det. Hvorfor er du bekymret for akkurat nålefiltteppet?
jeg ble litt roligere da jeg innså at nålfiltteppet ikke har vært der siden 1974 men vi har revet bort hele teppet og nå ligger det andre teppet betydelig mer uskyttet så jeg ble usikker. Vi skal legge gulv over det teppet. Jeg hadde ingen kunnskap i det hele tatt om asbest før vi begynte å renovere (mer enn at det er kreftfremkallende for de som har jobbet med det lenge) derfor usikkerhetenKristinaRT skrev:
Er ikke sikker på at jeg forstår helt. Det er nålfiltteppet du er bekymret for og det finnes to andre tepper UNDER dette?
Altså er nålfiltteppet ikke originalt? Huset ble bygget i 1978, så nålfiltteppet ble lagt til etter dette året. Svært usannsynlig at det skulle være asbest i det. Hvorfor er du bekymret for akkurat nålfiltteppet?
Hvilket teppe er ubeskyttet, og hvorfor skulle det bekymre? Hvorfor ikke bare legge det nye gulvet og være fornøyde med det?L Llvin skrev:jeg ble litt roligere da jeg innså at nålefiltteppet ikke hadde vært der siden 1974, men vi har revet bort hele teppet og nå ligger det andre teppet betydelig mer ubeskyttet, så jeg ble usikker. Vi skal legge gulv over det teppet. Jeg hadde ingen kunnskap i det hele tatt om asbest før vi begynte å renovere (annet enn at det er kreftfremkallende for de som har jobbet med det lenge), derav usikkerheten
Har dere revet bort teppet, er det borte; spiller det noen rolle om dere i etterkant undersøker eventuell forekomst av asbest i et teppe som sannsynligvis er lagt etter 84 da asbest ble totalforbudt?
Dere gjør som dere selv vil angående testing, men det har vokst opp en masse "test-selskaper" som spiller på folk flest sin usikkerhet og uvitenhet om asbest.
Den matten som nå er ubeskyttet mener jeg er den som er øverst på bildet (den som er brunaktig og i plast). Akkurat det er allerede gjort, og jeg innser at behovet for å teste denne matten handler mer om at jeg skal roe meg ned. Men vi skal rive bort en matte fra 77 i et annet rom, og jeg vil nok (for min egen del) ønske å teste den også, så da kan jeg like gjerne sende inn en bit av denne.KristinaRT skrev:
Hvilken matte er ubeskyttet og hvorfor skulle det bekymre? Hvorfor bare ikke legge nytt gulv og være fornøyde med det?
Har dere revet bort matten er den borte, spiller det noen rolle om dere i ettertid undersøker eventuell forekomst av asbest i en matte som sannsynligvis er lagt etter 84 når asbest ble totalforbudt?
Dere gjør som dere selv vil angående testing, men det har vokst opp en masse "test-selskaper" som spiller på vanlige menneskers usikkerhet og uvitenhet om asbest.
Jeg forstår at det finnes en del uvitenhet om asbest, men når man selv ikke har hatt en tanke på hvilke stoffer osv. som forekommer innen byggebransjen, er det også vanskelig å vite hvor man skal henvende seg. Mesteparten av informasjonen som finnes handler om folk som har arbeidet med asbest daglig i flere år. Jeg vet jo at de fleste som river f.eks. bad ikke tester materialet før, og de sanerer heller ikke som om det var asbest de håndterte. Men som sagt, når man har null forkunnskaper, er det vanskelig å avgjøre om man selv er overdrevent redd eller om mange av oss er uforsiktige.
Tenkte å oppdatere tråden nå som jeg har fått svar angående asbestanalysen. Det var asbest i matten som er brettet opp på bildet. Det var ingen asbestfiber i limet som var under eller limrestene som var etter matten som lå over, men asbestfiber finnes i selve matten. Heldigvis for meg var det ikke i limet, men bare i selve matten, for da har ingen asbestfiber blitt frigjort når vi fjernet den som var over (eller når vi gikk på den for den saks skyld). Jeg spurte de på Evema om dette, og de sa at det ikke var noen fare siden vi ikke hadde fjernet selve matten med asbestfiber. Det ville først blitt farlig hvis vi hadde strimlet matten eller lignende.
Det føles likevel skremmende fordi den ikke ser ut som en "asbestmatte", og jeg trodde faktisk det var limet som skulle vært faren her.
Jeg kan virkelig anbefale dere å ansette Evema. De gjorde en veldig grundig analyse og tok seg tid til å forklare nøyaktig hvordan det ligger til og hvordan situasjonen bør håndteres.
Det føles likevel skremmende fordi den ikke ser ut som en "asbestmatte", og jeg trodde faktisk det var limet som skulle vært faren her.
Jeg kan virkelig anbefale dere å ansette Evema. De gjorde en veldig grundig analyse og tok seg tid til å forklare nøyaktig hvordan det ligger til og hvordan situasjonen bør håndteres.
Jeg tenkte bare å skyte inn at for meg så stemmer ikke det du skriver, at det ikke ser ut som et asbestteppe. Jeg prøver en del tepper i jobben, og når det gjelder nettopp eldre plasttepper som er brune (og svarte), så inneholder de ofte asbest.L Llvin skrev:Tenkte oppdatere tråden nå når jeg har fått svar angående asbestanalysen. Det fantes asbest i det teppet som brettes opp på bildet. Det fantes ingen asbestfiber i limet som var under eller i limrestene som fantes etter det teppet som lå over, men asbestfiber finnes i selve teppet. Flaks for meg at det ikke var i limet, men bare i selve teppet, for da har ingen asbestfiber blitt frigjort når vi fjernet det som var over (eller når vi har gått på det for den del). Spurte de hos Evema om dette, og de sa at det ikke var noen fare siden vi ikke har fjernet selve teppet med asbestfiber. Det ville først blitt farlig om vi hadde revet det teppet eller lignende.
Det føles dog skremmende siden det ikke ser ut som et "asbestteppe", og jeg trodde faktisk det var limet som skulle vært faren her.
Jeg kan virkelig anbefale dere å engasjere Evema. De gjorde en veldig grundig analyse og tok seg tid til å forklare nøyaktig hvordan det ligger til og hvordan situasjonen bør håndteres.
Da har du sikkert rett! Jeg utgikk bare fra andre bilder jeg har sett, og da syntes jeg ikke at denne så så farlig ut, men om du arbeider med å ta prøver, har du jo betydelig bedre kontroll enn hva jeg har.BiFuel skrev:
Jeg ville legge opp bildet for å vise at det ikke bare er den tykke svarte limen som er farlig, og at det kan være verdt å teste matter så man ikke uvitende sprer asbest i hele huset. Det er trist at det finnes i så mye materiale. Det er jo ikke uvanlig at man kjøper hus fra 60- og 70-tallet, og kunnskapen om hvilke materialer som inneholder asbest er jo begrenset. Jeg selv hadde ingen anelse for omtrent en måned siden. Det må jo være mange som uvitende river materiale med asbest i veldig ofte.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 innlegg
Det er nettopp det at kunnskapen forsvinner når den eldre generasjonen som var med da det skjedde fases ut og det er jo utmerket at vi deler kunnskap, for eksempel her, slik at nybakte boligeiere oppmerksommes på hvor risikoene finnes.KristinaRT skrev:
Ja, det var takket være dette forumet at jeg lærte om asbest. Ingen jeg kjenner som har renovert har noensinne sendt noe for analyse, men det kommer jeg til å gjøre fremover.imported_Benno skrev:
Det var også greit å snakke med noen fra Evema siden de har oversikt over hvor farlig det er og hvordan situasjonen bør håndteres.

