Hei,

Bor i hus bygget tidlig på 1900-tallet. Nå bestemte vi oss for å få håndverkere til å slå ned flisene i deler av kjøkkenet. Flisene ble satt for ca. 15 år siden, så vi utelukket risikoen for asbest osv. Men da vi kom hjem nå ser vi at deler av veggen har fulgt med under rivingen og at det finnes lag av en hel del forskjellige materialer bak, som har fulgt med. Så begynner tankene om gammel puss med asbest, tapet, tapetlim, maling osv. I og med kjøkken og ved komfyr.

Ytterligere bilder viser de forskjellige lagene. Vet at man ikke kan si noe uten å teste, men hva tror dere? Er det noe av materialene der som bør vekke mistanke?

• Vegg i et gammelt hus med fjernet flis, avslører flere lag materialer; stige synlig i forgrunnen, uferdig murvegg til høyre.
  • Veggen med avskallet maling viser flere lag materialer, inkludert puss, tapet og maling, i et gammelt hus kjøkken fra tidlig 1900-tall.
  • Delvis ødelagt vegg bak fjernet flis i et gammelt huskjøkken, viser lag av puss, maling og tapet. Veggen har synlige riper og forskjellige materiallag.
  • Veggen med fjernet fliser viser lag av forskjellige materialer, inkludert gammelt lim og gips. Noen områder viser tegn til skader etter riving.
Rent spontant ville jeg sagt nei til asbest.
Men selv om, så sitter det jo fast og er ufarlig hvis du ikke begynner å rydde rundt og slipe så det støver.

Usannsynlig at det er asbest der. Ser ut som det er ulike lag av puss og maling. Puss pleier ikke å inneholde asbest.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
Vil påstå at det ikke er noe asbest i dette, hva skal opp på veggen nå?

H hempularen skrev:
Usannsynlig at der er asbest. Ser ut som det er forskjellige lag med puss og maling. Puss inneholder vanligvis ikke asbest.
Tenker det også. Men om det nå skulle finnes i noen av lagene, f.eks. i noe tapet/lim, eller at det finnes i noe av pussen. Er mengden dømt av bildet engang verdt å bekymre seg for?

D Dilato skrev:
Rent spontant skulle jeg si nei til asbest.
Men selv om, så sitter det jo fast og er ufarlig om du ikke begynner å røre rundt og slipe så det støver.
Takk for svar! Det er revet og støv + grus/biter ligger litt her og der. Så finnes det et sted, er det absolutt frigjort.

R Rickard.lj skrev:
Vil påstå at det ikke er noe asbest i dette, hva skal opp på veggen nå?
Den skal pusses opp og males, den delen som ikke er revet skal pusses oppå fliser. Litt tvilende til det, men håndverker lovet bra resultat.

Nå når jeg har begynt å asbest spekulere er jeg glad at ikke hele flisene skal ned.

S Sophiaellen skrev:
Takk for svar! Det er revet og støv + grus/biter ligger litt her og der. Så finnes det noe sted der er det absolutt frigjort.
Sprayflaske, vanndusj binder støvet, sop opp forsiktig, problemet løst.

Alt byggestøv er "farlig" så å unngå å puste det inn er løsningen.

Ikke alt er asbest...normale forsiktighetsregler mot støv er det eneste man trenger.

• Liker
Intet
  • Laddar…
Noen flere som har noen tanker ut fra bildene?

Jeg ville slippe tanken om asbest helt.......det er som sagt bare synlig vanlig puss og tapet.

Takk for svar! Om noen har noen flere uttalelser hadde det blitt satt stor pris på.

Nå sier foreningen at kjøkkenet ble renovert på 60-tallet, men det har jo blitt renovert flere ganger etter det. Derfor litt bekymring rundt om de bakre lagene kan inneholde asbest. Håndverkeren virker ikke så kunnskapsrik om emnet. Foreningen sier at det KAN finnes i eldre lag i huset, noe det alltid kan i eldre hus.

Hvor vanlig var det å blande asbest i veggpussen ved siden av en komfyr? Er det noe på bildene som ser ut som gammel flislim?

BirgitS
Man pleide ikke å ha asbest i puss, tapet eller tapetlim (usannsynlig dessuten at noen har hatt tapet akkurat ved ovnen). Det er jo ikke snakk om en vedovn som blir het.

Umulig å se på et bilde om det kunne finnes noen rester av fix fra 60-tallet.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man pleide ikke å ha asbest i puss, tapet eller tapetlim (usannsynlig dessuten at noen har hatt tapet akkurat ved ovnen). Det er jo ikke snakk om en vedovn som blir het.

Umulig å se på et bilde om der kunne finnes noen rester av fix fra 60-tallet.
Si at det finnes litt rester igjen som ble med noen plater som ble banket ned nå, er det noe jeg bør ta hit en sanerer for? Eller er mengden i så fall såpass liten at den er ubetydelig?

S Sophiaellen skrev:
Si at det finnes noen rester igjen som ble med en plate som ble slått ned nå, er det noe jeg bør få hit en sanerer for? Eller er mengden i så fall såpass liten at den er ubetydelig?
Slutt å bekymre deg!

• Liker
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.