Hei
Jeg holder på å bygge ut huset. Utbyggingen er ca. 4x12m, alle veggene er murt i leca, mellometasjen kommer til å støpes på stedet.

De tre innerveggene er også bærende.
På grunn av at innerveggene er bærende, blir det ingen stor spennvidde.

Planen har hele tiden vært å ha stålbjelker i mellometasjen, men nå anbefaler byggherren at i stedet armere mellometasjen for å spare plass. Han vil da armere med en grov armering.

Hva tror dere om dette? Er det en vanlig løsning å armere i stedet for å bruke stålbjelker?
Har dere noen bra lenke der man kan lese om støpte mellometasjer?

• Diagram av husutvidelse, 4x12 meter, med tre inre bærende vegger.
Jeg skal bygge en skråningsgarasje med en underetasje med lignende konstruksjon som din (LECA-vegger og plassbygd dekke). Størrelsen er 7,1 * 4 meter uten innervegger og konstruktøren som jeg hyrte har ikke angitt noen bjelker på tegningen, men armeringsnett 8s150 i underkant på platen + bøyler og jern i "voterne" på sidene.

hei ! du nevner ikke tykkelsen på hvelvet. er det du eller byggherren som skal lage hvelvet ? bruk over og under armering på kattføtter.med betong kan man nesten lage hva som helst .hør hva et ferdig hvelv skulle koste, med transport og løft.

Det er byggmesteren som skal lage hvelvet. Han anbefalte 15cm hvelv, deretter isolasjon og til slutt et mindre lag betong der gulvvarmen skal ligge for overetasjen.

Thobias: Hvor tykt hvelv kommer du til å støpe?

Det er 20 cm ifølge tegningen.

15 cm høres spinkelt ut. Da blir det som utenfor Stockholm kanskje. På K-tegningene sto det et mål, men de tullet litt, og sparte noen kroner, men det straffet seg. Det med 15 cm spinkelt, er bare spekulasjoner fra min side. Har ingen konstruktør regnet på det? En armeringstegning trengs også. Er det tenkt at friggoliten skal ligge løst, oppå den første støpingen, og deretter tynge ned med neste støping? Kjør med Wirsbos eller Rooths gulvvarmesystem (kanon). Litt avhenger av hva slags gulv som kommer oppå. På parkett legges friggen løst, men der fliser kommer limes friggen.

Sist redigert:
De kommer til å armere med 16mm armering. De vil også bygge et "bjelke-skjelett" av 8mm armering som da vil fungere som bjelke. Så betongen blir ikke så tykk, men det kompenseres med solid armering.
Hva tror dere, vil det holde?

Jeg har ikke hatt en konstruktør som har regnet på konstruksjonen, men byggarbeiderne (polske) har brukt sin erfaring.
I begynnelsen av byggingen hadde jeg en ekstern byggkonsulent til å se på hva de hadde gjort så langt. Han syntes alt så veldig robust ut og solid dimensjonert.
Skal nok få ham hit igjen og la ham se på mellometasjen.

Frigolitten vil nok ligge løst, skal ha parkett på alle gulv.

Polakker pleier å synes at svensker overarmerer unødvendig.

Jeg ville ha støpt 20cm tykt. Konsulter en ingeniør for sikkerhets skyld. Det kan være nødvendig med bjelker, og de skal se ut på en bestemt måte. Nett-tetthet og tykkelse på over- og underkant skal være riktig. Voterne kan måtte konstrueres slik at du borer inn jern i lecablokkene som festes med kjemianker.

Akkurat i linje med de bærende veggene kan det være nødvendig med ekstra tverrgående armering i overkanten for å hindre brytekreftene.

Ønsker du rask gulvvarme, bygger dere opp stempelkonstruksjonen med forskalingsplater f.eks. 150mm under gulvets underkant (UK) og legger cellplast 150mm tykk, deretter UK armering, deretter gulvvarmeslanger, deretter ØK armering.

Sist redigert:
Hvorfor trenger du å isolere under gulvvarmen til overetasjen?
Jeg forstår ikke hva problemet blir om du får utilsiktet takvarme i underetasjen.
Vil du ha en lavere temperatur i underetasjen?

På underetasjen kommer det mest til å være soverom så da vil jeg ha det litt kjøligere. Deretter vil ikke hele overetasjen bli overbygd. Resten kommer til å bli en liten terrasse evt. innglasset.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.