Hallo!

Holder på å isolere en overetasje på et Älvsbyhus, med forhøyet veggliv og takopplett.

Spørsmålet er, det er satt opp 3 stk 145x45 lekter stående på begge sider etter takopplettets sider, skråspikret i takstolkonstruksjonen. Forstår at de selvfølgelig forsterker konstruksjonen, men med tanke på hvordan konstruksjonen ser ut (lektens dimensjon i forhold til at det fortsatt bare er spikrene den sitter med som bærer eventuell vekt) lurer jeg på om de ikke mest likevel vil fungere som en ramme for å få "riktig tykkelse" på isolasjonen?

Min fundering er om man skulle erstatte disse lektene med 45x45, for så vidt blir isolasjonen tynnere nettopp på oppluttets yttervegger, ca 190 mm, men man sparer 2 dm plass ved å utvide inne i takopplettet. (som jeg kan synes er smalt nok likevel) Bredden i ferdig rom, med eksisterende lekter vil lande på ca 2,5 m men kan bli 2,7 med 45 lekter i stedet. Kanskje dumt å spare, men det gir likevel ganske mye mer valg ved fremtidig møblering. Tenker at forsterkninger i stedet kan gjøres inne i takstolkonstruksjonen, der den ikke stjeler "beboelsesplass".

Kanskje bildene forklarer bedre hva jeg mener :thinking:;)

Takkupan på en övervåning under renovering, med tre markerade träreglar. Diskuteras om dessa ska ersättas för att skapa mer utrymme.
Disse lektene (legger merke til at ingenting hviler som belaster dem med trykk.)

Bygget med takkonstruksjon, synlige trestendere, skråspikrede i takstolene, noen markert i oransje, isolerende materialer og vindu til venstre.
Erstatte lektene med 45x45 og legge 120x45 inne i takstolkonstruksjonen (markeringer)

Innvendig takkonstruksjon med vindu i midten, omgitt av trestendere. Utsikt mot trær utenfor. Elektrisk lysestake i vinduskarmen.
Slik ser takopplettet ut mer i sin helhet, synes det blir veldig trangt og vanskelig å møblere, vil jo ha så mye plass som mulig.
(Det finnes også planer for fremtiden kanskje å montere helglass i oppluttet, eller åpne for en dør og bygge ut en åpen, eller innglasset balkong)

Taksam for innspill, tanker og ideer om dette.

Hilsen Kalle
 
God Jul! Uten å være konstruktør synes jeg det er en dårlig løsning, noen kan kanskje svare om det er ok å bytav145 mot 45, det hadde jeg gjort uten å blunke :)
 
Ja, jeg er jo ingen konstruktør heller, men som jeg ser det gjør de der ekstra 10cm regel ingen direkte nytte som konstruksjon...
Skråspikningen er jo litt så som så så det er jo mindre enn 45mm regel som holder i spikerne, som nå tar all last som det er nå iaf. ;)
Trepanel festet med skråspikning viser ujevn montering med synlige spikerhoder og en løs spiker, noe som kan påvirke konstruksjonens stabilitet.
 
Rett sikker på at de ikke bærer noe, tanken er at gavlveggen skal bygges ut for å få plass til mer isolasjon!
Din løsning med isolasjon funker på nedre delen, men kuppens gavlvegg dvs. trekanten ovenfor takstolen blir ikke tilstrekkelig isolert om du gjør det på den måten!
 
Sist redigert:
  • Liker
JoKalle
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Rett sikker på at de ikke bærer noe, tanken er at gavlveggen skal bygges ut for å få plass med mer isolasjon!
Løsningen din med isolasjon funker på nedre del, men kupens gavlvegg dvs trekanten ovenfor takstolen blir ikke tilstrekkelig isolert om du gjør det på den måten!
Takk for input (y)
Det høres rimelig ut.
Dro løs den ene regelen for å se, den gikk dra løs for hånd uten verktøy, 7 halvkrumme spiker satt vel 20mm inn i takstolen... Så den fylte ingen større funksjon som den sto nå i hvert fall ;)

Jo, det er jo isolasjonen som får gi etter i så fall, blir 170mm i selve trekanten i så fall, men det er reglene over takstolen som blir største hinderet/kuldebroen... Der blir det da bare 45mm på innsiden. :thinking:

Selvfølgelig ikke bra for energideklarasjonen, men spørsmålet er hvor "kaldt" det blir i praksis?

Et alternativ er jo å flytte ut ytterpanelet og isolere utover i stedet, noe man i så fall kan gjøre ved behov i etterkant... Ikke noe kjempesløyd egentlig, men selvfølgelig vanskelig tilgjengelig og tar likevel tid og penger.
Plassen inne er jo derimot vanskeligere å endre (øke) i etterkant :p

Man får så mange rare ideer når man er midt oppi... :crysmile:

Rediger: Kan tilføye også at det blir 280mm plateisolasjon i loddrette vegger, og 350mm løsull eller lignende i skråtaket samt 45-50mm på "loft"

Målebånd som viser 20 mm avstand mellom to treplanker, del av en byggestruktur. Byggestruktur i tre under konstruksjon, med isolering og skråstilte bjelker. Metallforsterkninger på bjelkene vises også.
 
  • Liker
Jiji Josefsson
  • Laddar…
Som du selv sier så når de ingenting. Om det skulle bli kaldt, fjern panelet på utsiden og monter en 80mm vestkystskiva på vindsperren og spik panelet tilbake.
 
  • Liker
JoKalle
  • Laddar…
Nei, disse reglene har absolutt ingen bærende funksjon, men er der bare for å huse isolasjon. Å gå fra 145 til 45 på kuppens sider er ubetydelig i sammenhengen.
 
  • Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Takk for alle oppmuntrende svar! Føles allerede mindre klaustrofobisk! (y);)

Innendørs byggeprosjekt under arbeid, med treverk og verktøy. To adventsstaker står på vinduskarmen.
Nå skal man bare få tid og ork til å rydde bort adventsstakene også... :p
 
  • Liker
Emil321 og 1 annen
  • Laddar…
Spik fast kryssfinér direkte så blir det enda bredere.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Spik fast plywood direkte så blir det enda bredere.
Forstår dessverre ikke helt om svaret ditt er ærlig eller om du bare vil påpeke min dumsnålhet/uvitenhet?:thinking:
Men jeg vil selvfølgelig ha en slags isolerende effekt også, spørsmålet er, eller ender i hvert fall opp med å mer være ment som en rimelig kompromiss mellom plass, isolasjon og konstruksjon.

Mvh Kalle
 
J JoKalle skrev:
Forstår dessverre ikke helt om ditt svar er ærlig eller bare vil påpeke min dumsnålhet/kunskapsløshet?:thinking:
Men jeg vil såklart ha noen form for isoleringseffekt også, spørsmålet er, eller munner iallfall ut i å kanskje mer være ment som et passe kompromiss mellom plass, isolering og konstruksjon.

Mvh Kalle
Hei, neida, her spør vi normalt høyt og lavt og svarer høyt og lavt.
Det finnes fordeler med å bruke 45x45, da finnes det litt plass å dra el i og man får mer isolering enn med kryssfiner, men med kryssfiner sparer man enda mer plass med bekostning på isoleringen, om man ikke bruker en bedre isolering.

Så dette var et tips i all velmening.

Lykke til
/W
 
  • Liker
JoKalle
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.