Har nå lagt sponplategulv, satt glespanel i taket og reglet opp alle innervegger i min nybygde overetasje.
Bare for bekreftelse: Arbeidsgangen for resten er vel:
1. Sett innertaket (paneltak)
2. OSB/Gips på veggene
3. Innergulv
Ok hva?
Bare for bekreftelse: Arbeidsgangen for resten er vel:
1. Sett innertaket (paneltak)
2. OSB/Gips på veggene
3. Innergulv
Ok hva?
Det kan finnes en grunn til å bytte på 1 og 2, og det kommer an på hvor høyt du har til taket. Hvis du har akkurat plass til en gipsplate, er det dumt å sette opp taket først, da det kan føre til at du må skjære hver plate. Hvis du uansett må skjære, spiller det ikke så stor rolle.
Personlig synes jeg man setter opp veggene først, slik at taket kommer innenfor gipset og ikke at gipset går under taket. Men det er fordi jeg hater lister i taket og vil sette en fug der i stedet, hvilket jeg synes er lettere hvis man lar taket gå litt ned på gipset...
- M
Personlig synes jeg man setter opp veggene først, slik at taket kommer innenfor gipset og ikke at gipset går under taket. Men det er fordi jeg hater lister i taket og vil sette en fug der i stedet, hvilket jeg synes er lettere hvis man lar taket gå litt ned på gipset...
- M
Hmm, er ikke enig med deg der.. Det er vel lettere å sette vegggipsen etter taket og presse opp vegggipsen mot taket - da blir den skjøten hvordan tight som helst.. Trenger ikke engang være så nøye med vegggipsen siden man uansett setter gulvsokkel.Gladh skrev:
Må være utrolig nøye hvis man skal gjøre motsatt slik at siste takbiten passer nøyaktig mot veggen...
Men det er vel en smakssak som alt annet.
Styx...
Ville bare si at jeg absolutt er enig!
Kapp et gips per meter i rett høyde i stedet for 10 bord. Du kommer til å kappe deg ihjel hvis du ikke har tenkt å sette noen taklist. Jeg hadde nok til og med satt panelet før jeg bygget veggene, for det går jo uansett ikke an å reise opp ALLE veggene før man begynner å sette skiver.
Ville bare si at jeg absolutt er enig!
Kapp et gips per meter i rett høyde i stedet for 10 bord. Du kommer til å kappe deg ihjel hvis du ikke har tenkt å sette noen taklist. Jeg hadde nok til og med satt panelet før jeg bygget veggene, for det går jo uansett ikke an å reise opp ALLE veggene før man begynner å sette skiver.
Og jeg er ikke helt enig med deg. Det kommer jo an på hvordan takpanelet ser ut, om det er profilert f.eks. Da blir det en sprekk mellom hver planke hvis du kjører opp gipsen mot taket i stedet for panelet mot gipsen, og verken tight eller tettStyx skrev:Hmm, er ikke enig med deg om det der.. Det er vel lettere å sette veggipsen etter taket og presse opp veggipsen mot taket - da blir den skjøten så tight som mulig.. Trenger ikke engang være så nøye med veggipsen siden man uansett setter gulvsokkel.
Vil til at man er skikkelig nøye om man skal gjøre motsatt så den siste takbiten passer nøyaktig mot veggen...
Men det er vel en smakssak som alt annet.![]()
Det er jeg helt enig i, men jeg svarte på innlegget til Gladh og hvis man ikke skal ha taklister men en fuge i takvinkelen så antok jeg at det var gipstak han mente (men når jeg leser igjen så står det faktisk ingenting om det - bare jeg som antok
) - og da synes jeg absolutt man skal sette tak først og vegger deretter.
Har man paneltak og ikke vil ha noen taklister er jeg helt enig med deg i at det er penere å støte panelet mot veggen. Altså i så fall, tak først - vegg deretter. (men jeg synes nesten det blir penere med taklist hvis det er paneltak, og da er det enklere med tak først - vegg deretter
)
Har man paneltak og ikke vil ha noen taklister er jeg helt enig med deg i at det er penere å støte panelet mot veggen. Altså i så fall, tak først - vegg deretter. (men jeg synes nesten det blir penere med taklist hvis det er paneltak, og da er det enklere med tak først - vegg deretter
Men det står jo i Gladhs punkt 1. "Satt innertaket (paneltak)". Hva er det da som gjør at du må anta gips?Styx skrev:Det holder jeg helt med om, men jeg svarte på Gladhs innlegg og om man ikke skal ha taklister uten en fug i takvinkelen så gikk jeg ut fra at det var gipstak han mente (men når jeg leser nå igjen står det faktisk ingenting om det - bare jeg som antok) - og da synes jeg absolutt man skal sette tak først og vegger deretter.
----
Uansett så ble det jo en diskusjon og det er alltid morsomt... og dessuten så elsker jeg sagen min og vil helst bruke den alltid
- M
Jeg skrev faktisk ikke om det var gips eller panel, men jeg tok utgangspunkt i spørsmålsstillers innlegg og der står det som punkt 1 at det er paneltak, og det var det som jeg tok utgangspunkt i.
Uansett så ble det jo en diskusjon og det er alltid morsomt... og dessuten så elsker jeg sagen min og vil helst bruke den alltid
- M
Om man skal sette taket først så gjelder det å sørge for at det finnes noe igjen å skru veggipsen i opp mot taket "hammarbandet". Ikke bra om taket har bygd ned så mye at man bare kan feste platen i de stående veggreglene, da må man kottla i......
Takk for alle synspunktene... Dessverre får ikke en hel gipsskive plass, så jeg må skjære dem.
1. Sett OSB-plate
2. Sett paneltak
3. Sett gips (i overkanten festes gipsen i OSB'en)
Dette problemet får jeg i et rom (der hammarbandet er festet mot hanbandet) Der tenkte jeg å gjøre slik (hvilket burde funke???)kimpo skrev:
1. Sett OSB-plate
2. Sett paneltak
3. Sett gips (i overkanten festes gipsen i OSB'en)
Fungerer alldeles utmerket!
Men, for diskusjonens skyld...
Hva sier herrskapet om å montere all takpanel før veggenes utlegg monteres? På den måten må man jo få aller minst kutting, samt at man kan skyve opp platene mot taket når disse monteres. Da blir det heller ingen problemer med å finne festepunkter for utleggene i taket, da det finnes tre overalt!
Hva sier herrskapet om å montere all takpanel før veggenes utlegg monteres? På den måten må man jo få aller minst kutting, samt at man kan skyve opp platene mot taket når disse monteres. Da blir det heller ingen problemer med å finne festepunkter for utleggene i taket, da det finnes tre overalt!
Det går jo an å gjøre så, men det er ikke riktig!!Tottebygger skrev:Fungerer alldeles utmerket!
Hva sier herrskapet om å montere all takpanelen før veggens utlegg monteres? På den måten må man jo få aller minst kapping, samt at man kan skyve opp skivene mot taket når disse monteres. Da blir det heller ingen problem å finne festepunkter for utleggene i taket, da det er tre overalt!