Tenkte å rive veggen mellom kjøkken og stue i nykjøpt leilighet.
Har hatt problemer med å få tak i arkitekt /ingeniør som kan gi input, selv mot betaling...
Borettslagsleilighet bygget ca. 1958, i 4. av 8. etasje, 57 kvm, toroms.
Veggen er 10 cm tykk, nesten 2 meter lang. Borer lett gjennom hele veggen med drill, porøs som et sandslott, høres hul ut når man banker. Antar at det er lettbetong tvers igjennom(?) I teknisk beskrivelse tror jeg det står at bærende innervegger er 20 cm tykke, så jeg føler det burde være trygt... men det er jo ikke bare jeg som rammes hvis jeg gjør en feil.
Har vært i kontakt med borettslagsstyret som dessverre ikke har noe å bidra med. Helt opp til meg å finne ut om veggen er bærende eller ikke og sørge for at hulltaking/riving skjer på en sikker måte.
VELDIG takknemlig for hjelp med å vurdere hvorvidt veggen er bærende eller ikke, alternativt få tips om hvor jeg kan henvende meg for å få en vurdering uten å ruinere meg.
Nedenfor er tegning og teknisk beskrivelse som jeg har fått fra bygningsetaten i Täby kommune.
Tegning (jeg har ringet inn leiligheten samt veggen som jeg tenkte å rive):
Ta kontakt med en bygningsingeniør, som kan gjøre beregninger på veggens bærende kapasitet. Jeg vil tro at den er bærende! Ellers er det mange meter mellom veggene som ikke har noe støtte.
Jeg tror at veggene mellom kjøkken og stue og mellom soverom og stue er ikke bærende.
Dvs det som i beskrivelsen kalles
"Innerväggar, övriga, 7 cm plattor", hvilke altså ikke regnes til
"Innerväggar, bärande, 20 cm btg II K 200".
Mål veggtykkelsen så vet du!
Men jeg er enig med thomas33, hvorfor ikke rådføre deg med en kunnig som kan bekrefte dette på stedet?
PS
Velkommen til Bygga Hus-forumet NordBo!
Det er jo fantastisk. Det virker ikke som noen kan la være å rive en vegg og bygge om hele kjøkkenet i sin nye leilighet. Den nye folkesporten
(Ja, jeg har bygd om og renovert kjøkken to ganger også, men ikke før etter 8 år)
Fått drøyt 80 tegninger fra byplankontoret. Har konvertert og sortert bort de som ikke er konstruksjonstegninger. Finnes det noen som forstår disse? (se originalinnlegget for detaljer om leiligheten min og hvilken vegg jeg vil rive).
Tekniske Opplysninger:
Tegning K-9: hus E, teknisk tegning, dekke kjeller
Tegning K-2: hus C men refereres I tegning K-9 for detaljer dekke, kjeller
Tegning K-10: hus E, dekke etasje 1)
Tegning K-3: hus C, refereres I tegning K-10 for detaljer dekke, etasje 1
kommer flere tegninger I kompletterende innlegg snart.
Her kommer flere konstruksjonstegninger. Kan dog ikke finne tegningen 20-10 som refereres til på flere andre tegninger og teknisk beskrivelse. Håper at det kan tenkes gå likevel.
Så noen som ut fra dette materialet kan vurdere om jeg risikerer å rasere hele bygningen om jeg plukker ned veggen mellom stuen og kjøkkenet? (se originalinnlegget)