Hei
Da vi skal endre planløsningen i nåværende hus, lurer jeg på om dette fagverket er selvbærende.
Tror egentlig ikke noe annet enn at det er tilfelle, da alle innerveggene er med 45*45 lekter og ingen gjennomgående vegg i midten. Skal åpne helt opp mellom kjøkken og soverom 1 + soverom 4 for å lage åpen planløsning kjøkken/stue der, og så bygge en gang i eksisterende stue der den gjenværende delen av stua skal bli nytt soverom

Byggtegning av fackverkstakstol med ulike mål og materialspesifikasjoner, brukt for å vurdere om konstruksjonen er bærende i et planendringsprosjekt.
Plantegning av hus med romfordeling, inkludert stue, kjøkken, soverom og carport. Planlegges om til åpen planløsning mellom kjøkken og soverom.

peternicklas
Selv 45or bærer last. Jeg hadde ikke rørt noen vegger.

Det bør fremgå av takstolsritningen om et opplegg "på midten" kreves.
Finnes det noen påpekning om dette i beskrivelsen?
Og jeg ser ikke noen slik markering på bildet av tegningen.

Derfor tror jeg at det er OK å fjerne mellomveggene.
Men merk vel, jeg er ikke ekspert på dette!

Med de dimensjonene og et spenn på 8 meter ville jeg stikke ut haken og si at ja, de der er selvbærende. Men hvis jeg var deg, ville jeg nok ikke stole kun på meg. 😉

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
thomasx skrev:
...
Men om jeg var deg ville jeg nok ikke stolt utelukkende på meg. 😉
Jeg vet, vi organiserer en avstemning!

Folkets makt, demokrati, er jo alltid riktig :)

• Haha
Kung Louie
  • Laddar…
Sjansen er som sagt stor for at de er selvbærende, men det kunne være som i vårt hus at du har en "delad hjärtvägg" (usikker på om begrepet er korrekt), slik at veggen mot de to soverommene er bærende i venstre del og veggen mot kjøkken og bad i den høyre delen. At det er slik fremgår ikke av vår husplan, det er noe vi har fått vite av naboer, og kunne konstatere at det stemte i forbindelse med ombygging.

Hei, må også legge til at det allerede er en "valv" tatt opp av forrige eier slik at døråpningen til kjøkkenet nå er ca 250 cm bred. Det er ikke montert noen limtrebjelke eller lignende på denne. Så i prinsippet er det nå bare veggen bak garderobene i Sovrom 1 som jeg vil ha bort.

Men for å være på den sikre siden er det kanskje like bra å montere en limtrebjelke på loftet for sikkerhets skyld. Kan vel ikke koste mange kroner?

Jeg har aldri sett en slik takstol som ikke var selvbærende. Men sammenlign for sikkerhets skyld dimensjoner og knuter med en dimensjoneringstabell fra tiden.

Hei,
Er det Smålandsvillan, bygd rundt 80-tallet??

Hvorfor jeg spør? Fordi da har vi samme takstoler og våre er bærende, jeg har revet ut alle innervegger og din planløsning og alt ser veldig likt ut vårt hus. Såg ut..

Har samme fagverk hjemme som dere har. Dog har jeg kiler lengst ut i vinkelen der hanebjelken møter overliggeren/overrammen. Vårt er iaf selvbærende.

Så jeg stiller meg i det "selvbærende leddet". Skulle bli ganske overrasket om dette trengte bærhjelp nedenfra.

Sag ned veggene med motorsag langsmed og se om de klemmer 😎

Spøk til side. Du kan jo alltid titte inn på en garasjeprodusents hjemmeside og se. F.eks. Mellby garage bruker jo denne takstolsmodellen som selvbærende.

Jeg påstår at takstolen ikke er selvbærende.
Jeg ser ingen angitte spikerantall i forbindelsene.
Det er ingen kile i møtet mellom overramme og underramme.
Spikerplatene over skjøten i underrammen er i ynkeligste laget.

Om takstolen hadde vært selvbærende så trengs det skikkelige spikerplater i underrammen. Det blir et stoort dragende moment der. For noen tiår siden spikret jeg takstoler med 7,5 meters spennvidde. Masse spiker i hver trevirkedel. I en plate på 77 x 152 mm er det ikke så mange hull. Dessuten er det uegnet å spikre så tett nær enden. Virket splitter seg og kan ikke ta noen last i det hele tatt.

Gjorde da beregningen i dos-programmet som fulgte med Takstolsboken. Kan ikke kjøre programmet lenger. Kanskje noen annen kan hjelpe deg.

Mvh / Findus

findus42 skrev:
Jeg påstår at takstolen ikke er selvbærende.
Jeg ser ingen angitte spikerantall i forbindelsene.
Det er ingen kile i møtet mellom overramme og underramme.
Spikerplatene over skjøten i underrammen er i ynkeligste laget.

Om takstolen hadde vært selvbærende, ville det trengs solide spikerplater i underrammen. Det blir et stoort dragende moment der. For noen tiår siden spikret jeg takstoler med 7,5 meters spennvidde. Masse spiker i hver trebit. I en plate på 77 x 152 mm er det ikke så mange hull. Dessuten er det ugunstig å spikre så tett nær enden. Virket splittes og kan ikke ta noen last i det hele tatt.

Gjorde da beregningen i dos-programmet som fulgte med Takstolsboken. Kan ikke kjøre programmet lenger. Kanskje noen andre kan hjelpe deg.

Mvh / Findus
Jeg var inne på akkurat samme sporet hvorfor jeg først spør om hvilken hustilvirker som står bak. I vårt tilfelle kommer nemlig takstolene som kassetter med bjelkelaget. Og har kunden samme tilvirker, Smålandsvillan, så er de selvbærende til 90%.

Men om ikke så gjør spikerplaten i underkant midt på underrammen at jeg aldri ville rive veggen før jeg hadde undersøkt dette mer nøye. For det draget som vil oppstå der ser den platen ikke ut til å være dimensjonert for. Eller rettere sagt spikerforbindelsen.

Det er et LB Hus fra 75

keckepro skrev:
Det er et LB Hus fra 75
OK, men gjør så da at du kontakter dem og spør. For de produserer vel fortsatt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.