Hei!
Oppe på loftet skal jeg rive en vegg i henhold til bildet for å få mer plass. Da jeg begynte rivingen, kom jeg på at den går under en takstol og sannsynligvis fungerer som støtteben. Men flere spørsmål dukket opp nå:
- Er det virkelig et støtteben? De andre støttene finnes sannsynligvis i kneveggene, så hvorfor ha en separat utstikkende støtte.
- Hvorfor er det isolasjon og plast i veggen?
Min gjetning er at en tidligere eier av huset har bygget om her, men jeg kommer ikke fram til noe logisk.
Huset er fra 70-tallet
Reglene er ca 30x120mm og det er 2 stk i veggen
Det lille rommet har vært en bod der bare den veggen som jeg har ringet inn er isolert.
Oppe på loftet skal jeg rive en vegg i henhold til bildet for å få mer plass. Da jeg begynte rivingen, kom jeg på at den går under en takstol og sannsynligvis fungerer som støtteben. Men flere spørsmål dukket opp nå:
- Er det virkelig et støtteben? De andre støttene finnes sannsynligvis i kneveggene, så hvorfor ha en separat utstikkende støtte.
- Hvorfor er det isolasjon og plast i veggen?
Min gjetning er at en tidligere eier av huset har bygget om her, men jeg kommer ikke fram til noe logisk.
Huset er fra 70-tallet
Reglene er ca 30x120mm og det er 2 stk i veggen
Det lille rommet har vært en bod der bare den veggen som jeg har ringet inn er isolert.
Tror det er noen som har sett hvordan man normalt sett bygger en vegg (da har man isolasjon) og rett og slett gjort slik..Sambar911 skrev:
Det finnes egentlig ingen grunn til å ha verken plast eller isolasjon i den veggen, men det var det likevel..
Plasten, er den bak overflaten på alle vegger i "garderoben"?
Nei bare den veggen. Den garderobveggen som er vendt mot kameraet har verken isolering eller plast.
Det er et rekkehus og jeg har derfor sjekket hvordan en nabo har det. De har en vegg på samme sted som fortsetter inn i rommet så jeg ble ikke klokere…
Jeg synes også at det ikke burde være bærende men man vil ikke være der og rive når man ikke vet sikkert.
Det er et rekkehus og jeg har derfor sjekket hvordan en nabo har det. De har en vegg på samme sted som fortsetter inn i rommet så jeg ble ikke klokere…
Jeg synes også at det ikke burde være bærende men man vil ikke være der og rive når man ikke vet sikkert.
Kan jo ha vært bygd som en vegg hos deg også tidligere og isolert pga. lyd osv. Det er jo mer rimelig enn å isolere et garderobeskap. Om de ikke hadde hjemmebrenningsapparatet i den? 
Reglene ser også ut til å gå opp til takstolen. Hvis det er som dere sier en originalvegg som man har kuttet ned, så kan grunnen til at man har plassert veggen under takstolen være for at man vil få støtte opp til for å feste reglene i noe?
Hvordan ser kneveggen ut i konstruksjonen?
Har du ingen tegninger for huset?
Men som sagt, jeg tror ikke du trenger å være bekymret for å fjerne veggen, men man kan ikke være 100% sikker uten å sjekke tegningen for huset/takstolene.
Har du ingen tegninger for huset?
Men som sagt, jeg tror ikke du trenger å være bekymret for å fjerne veggen, men man kan ikke være 100% sikker uten å sjekke tegningen for huset/takstolene.
Hei igjen og takk for svarene!Violina skrev:
Jeg har nå fått tegninger fra kommunen.
Ifølge tegningen har det ikke vært noen vegg der tidligere, så det føles bra.
Nå til et annet spørsmål. Det skal stå et biljardbord med føtter som gir en punktlast på 130kg hver. Ifølge den tekniske beskrivelsen er det 48x220s underarm som sannsynligvis støttes nedenfra ifølge plantegningen.
Trenger jeg å gjøre en nøye beregning, eller kan jeg regne med at underarmen tåler de punktlastene? Er det risiko for bøying?
Skulle si at så lenge du plasserer biljardbordet så det står vinkelrett mot takstolene med langsiden (altså jamfør mønet) så er det nok ingen risiko for noen direkte nedbøyning..
Men kommer jo til å være ganske slitsomt å få bordet opp der 😅
Men kommer jo til å være ganske slitsomt å få bordet opp der 😅
Menar du att benen på bordet blir närmare de bärande väggarna då?Violina skrev:
Skulle säga att så länge du placerar biljardbordet så det står vinkelrätt mot takstolarna med långsidan (alltså jäms med nocken) så är det nog ingen risk för nån direkt nedböjning..
Men kommer ju vara rätt jobbigt att få upp bordet där
Violina skrev:
Skulle säga att så länge du placerar biljardbordet så det står vinkelrätt mot takstolarna med långsidan (alltså jäms med nocken) så är det nog ingen risk för nån direkt nedböjning..
Men kommer ju vara rätt jobbigt att få upp bordet där
Violina skrev:
Den kommer bara få plats om jag ställer den parallellt med takstolarna…
Det har du rätt i! Jag har planerat att lyfta upp den med kranbil och genom ett fönster. Många hinder innan jag är i mål